Anonym (Incel-kulturen) skrev 2023-07-13 21:35:31 följande:
Hela incel-kulturen är en extremvariant av hur män som hade svårt att få kvinnor resonerade för 20-30 år sedan. Det här är en bitterhet och ilska som jag i grunden tror att äldre män ligger bakom, även om de flesta incels idag är unga killar. Man har dragit bitterheten och ilskan till sin spets och det har utmynnat i ett rent kvinnohat. Killar som inte fick ligga eller hade framgång hos tjejer sågs på 90-talet som losers av många, Eftersom ingen tjej verkade vilja ha dem, så blev tjejer generellt avståndstagande från dessa killar, för ryktet sade ju att de var just losers.
Jag tror att en del av de killar som var losers då, och som är det även idag, på något vis har influerat dessa unga killar, men eftersom unga killars sociala kompetens idag ofta blir lidande av digitaliseringen (bl.a. mobilberoende) och att de inte fått lära sig sociala spelregler hemifrån, så blir deras förvirring och osäkerhet så mycket större än tidigare generationers bortvalda män, och därmed växer ilska och kvinnoförakt för att de faktiskt inte förstår hur kvinnor fungerar och hur de ska göra för att få en kvinna intresserad. De förstår inte heller att de måste ge sig in i sociala sammanhang där de får möjlighet att lära känna människor och öva upp sina sociala förmågor.
Jag förstår precis vad de menar som säger att dagens unga generation är en förlorad generation. Det finns alltför mycket som pekar på det lör att man ska kunna neka till det.
Jag håller med om en hel del av din analys, pga digitaliseringen har man inte samma sociala kompetens. Ser vi bakåt i tiden, och som även följt med fram till idag, så är det killen som har mest ansvar att driva en dejt framåt. Nu generaliserar jag kraftigt här, men en tjej kan klara sig bra med att bara sitta och vara söt. Svara ja och nej.
En kille som ger så lite på en dejt skulle inte ha en chans, som tjej kan du faktiskt klara dig på det lilla.
Det är därför killar måste träna träna träna och med en del missar och erfarenhet inbagaget lyckas man oftast tillslut. Denna träning och erfarenhet saknar typ alla incels, så dom hamnar socialt otränade framför datorn och skyller allt på andra. Dom är ju snudd på handikappade socialt när det kommer till dejting och interaktion med tjejer.