Dratini skrev 2023-07-17 15:00:42 följande:
visst känns som att man måste älska USA och hata Ryssland fast de är lika hemska bägge 2. tycker nästan Sverige säljer sig till USA?. Jag skulle inte sätta min fot i USA om jag så fick betalt i miljarder för det säljer inte min stolthet. jag hejar varken på Ryssland eller USA. Sen tycker jag inte att det var ett skäl av Sverige att söka om NATO för Finland gjorde det. Sverige och Finland bör vara självständiga från varandra än att vara någon slags Bill och Bull
Om inte USA hade beskyddat Europa under andra världskriget och kört ut Hitler från Europa, då hade vi alla talat tyska idag.
Om inte USA hade hållit Sovjet stången under kalla kriget då hade vi svenskar och finnar troligen också talat ryska idag.
Ukraina har 40 miljoner invånare och var innan Ryssland anföll mer militärt rustat än Sverige. Utan skydd av supermakten USA skulle vi varit en liten, liten munsbit för Ryssland trots att deras militär inte är supereffektiv. Men de är många, 140 miljoner ryssar och de är beredda att offra många ryssar för att göra Ryssland större och starkare. I Kaliningrad och Murmansk har de en hel del avancerade krigsfartyg och robotar som skulle ganska snabbt kunna slå ut våra svenska storstäder.
Vi skall vara glada att vi har USA som hjälper oss mot ryssarna!
Finland har varit en del av Sverige i många hundra år, många talar svenska i Finland, vi har många finländare i Sverige, därför står Finland och Sverige mycket nära. Geopolitiskt skulle vi ju inte heller kunna acceptera att Finland invaderades av Ryssland, då skulle ju vi få en direkt gräns mot Ryssland,