Inlägg från: Bejje |Visa alla inlägg
  • Bejje

Nej till NATO

EnAnonumius skrev 2023-07-17 22:42:02 följande:
    Du har fel...Sverige ansökte inte NATO medlemskap för att Finland gjorde det.

Sverige ansökte om Natomedlemskap för att de anses som det bästa sättet att värna om Sveriges säkerhet.

Det går lätt att ta reda på fakta.

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/sverige-och-nato/sveriges-vag-in-i-nato/
    Och föra attvi som folk gått från att en majoritet inte ville gå med i NATO till att en majoritet ville det.

Tur att man lyssnar på folket ibland.
  • Bejje

Jag skulle vilja veta vad NATO kostar. Då räknar jag inte med den upprustning av militären som krävs för att få vara med i NATO utan om det är några övriga kostnader för att få vara med?

Självklart kan man se det som en kostnad att vi måste skicka soldatera eller flyg eller whatever till nåt visst land, men det räknar jag inte med heller utan tänker på rena pengar i medlemskap, finns det någon sådan avgift?

• Bejje
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-20 11:39:09 följande:
    Det finns en medlemsavgift men den är mycket låg, försumbar i dessa sammanhang. För oss beräknas det bli mellan 600 till 700 miljoner kronor per år. Vi kommer dock ändå att spara pengar på Nato, för utan Nato skulle vi behöva öka våra försvarsutgifter ännu mer än vad vi kommer att ha med Nato. 
    Mentat skrev 2023-07-20 11:43:05 följande:
    Inte någon ren medlemsavgift som sådan men den gemensamma planeringen, staberna och liknande behöver finansieras. Det delar man på, där de stora bidragsgivarna är USA, Tyskland, UK och Frankrike. Dessa 4 står för över 50%, övriga 27 delar på resten efter, som jag förstår det, befolkning och BNP.

Om man vill se det som en Nato-medlemsskapsavgift eller en del av finansieringen av det utökade svenska försvaret kan vara en smaksak.
    Ja jag ser det i alla fall som positivt om vi nästan bara betalar för vår egen militär och ingen större "medlemsavgift".

Vi har så mycket att vinna på att vara med och inte särskilt mycket att förlora.

Sen säger ju vissa att det är en provokation mot Ryssland, men NATO har nu 30+ medlemsländer och Ryssland vill inte bråka med dessa, för då vet de att de har det tusen gånger kämpigare än mot Ukraina.

Jag tycker mig minnas att det råkade dimpa ner någon felskjuten missil i Polen eller något annat angränsande NATO land i samband med detta krig, men skulle Ryssland på allvar attackera ett NATO-land så har de ju ingen chans alls.

• Bejje
    EnAnonumius skrev 2023-07-20 12:12:33 följande:

Mja krav var det inte, utan ett önskemål. Då Finland har mycket bättre rustad millitärt än Svenskarna. Det var ett önskemål att Sverig går med p.ga det skulle underlätta för NATO rent geografiskt att försvara Finland, och även få bä'ttre kontroll i Östersjö området.
    Men Sverige ligger väl rätt bra till när det gäller flyg?
    Tycker mig ha läst något nyligen att Sverige har över 100 Gripen plan.

Det låter mycket tycker jag för ett så litet land. Hur många plan har Finland?
  • Bejje
    flemens skrev 2023-07-20 12:43:09 följande:

Risken har aldrig varit minimal för ryssen att invadera ett neutralt Sverige. Sverige är en perfekt buffert mot NATO-länderna Norge och Danmark vid krig, förutom att stärka ställningen i östersjön. När Sverige hade ett försvar värt namnet var kostnaden för invasionen högre dock.

Och ja, putin har fantiserat länge om att NATO är till för att anfalla ryssland för att utrota ryssarna. Trots att NATO drog ner på sin kapacitet något enormt när sovjet föll samman.

Men den normalbegåvade förstår ju vad ett sånt företag skulle kräva för resurser (och då fantiserar vi i det scenariot om att alla NATO-länder godkänner ett anfall). Resurser som NATO inte har, om NATO inte blir som ryssland förstås. Det enda hot mot ryssland som NATO är, är putins drömmar om att återskapa rysslands imperium. Klart som fan han inte gillar NATO.

Ryssland kan bara invadera Ukraina för att de inte är medlem i NATO.
    Hade de varit det så hade han nog inte försökt ens från första början, men hade han ändå gjort det så hade kriget varit över för länge sedan.

Hade typ tagit en vecka eller två innan han hade insett att det är omöjligt.
    Svårt även för Ryssland att bråka med en försvarsallians på mer än 30 länder inklusive mäktiga USA och flera andra stora militära länder.
  • Bejje

Intressant dock att se i framtiden vad som händer om två eller flera NATO länder blir så osams att de vill kriga. Vad händer då om de båda är med i NATO?

Har svårt att se att det någonsin kommer hända då NATO länder är emot krig och är rationella nog att inte kriga, men OM det ändå skulle hända, hur funkar NATO då?

• Bejje

Ukraina gör det bra i kriget, men de hade inte haft någon större chans om inte hela västvärlden skickat så mycket vapen och ammunition som de gjort.

Jag är dock glad över att väst gjort det, för jag vill inte se Ukraina förlora det här.

Jag hade dock gärna sett att NATO gick in och hjälpte.
    Jag förstår att de inte vill det och inte vill bli inblandade i kriget, men skulle dom ändå göra det så är det ju över för Ryssland. De har inte en chans då.

Svar på tråden Nej till NATO