TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-20 11:39:09 följande:
Det finns en medlemsavgift men den är mycket låg, försumbar i dessa sammanhang. För oss beräknas det bli mellan 600 till 700 miljoner kronor per år. Vi kommer dock ändå att spara pengar på Nato, för utan Nato skulle vi behöva öka våra försvarsutgifter ännu mer än vad vi kommer att ha med Nato.
Mentat skrev 2023-07-20 11:43:05 följande:
Inte någon ren medlemsavgift som sådan men den gemensamma planeringen, staberna och liknande behöver finansieras. Det delar man på, där de stora bidragsgivarna är USA, Tyskland, UK och Frankrike. Dessa 4 står för över 50%, övriga 27 delar på resten efter, som jag förstår det, befolkning och BNP.
Om man vill se det som en Nato-medlemsskapsavgift eller en del av finansieringen av det utökade svenska försvaret kan vara en smaksak.
Ja jag ser det i alla fall som positivt om vi nästan bara betalar för vår egen militär och ingen större "medlemsavgift".
Vi har så mycket att vinna på att vara med och inte särskilt mycket att förlora.
Sen säger ju vissa att det är en provokation mot Ryssland, men NATO har nu 30+ medlemsländer och Ryssland vill inte bråka med dessa, för då vet de att de har det tusen gånger kämpigare än mot Ukraina.
Jag tycker mig minnas att det råkade dimpa ner någon felskjuten missil i Polen eller något annat angränsande NATO land i samband med detta krig, men skulle Ryssland på allvar attackera ett NATO-land så har de ju ingen chans alls.