Könstillhörighet - biologi eller känsla?
Könsidentitet är en helt annan sak än biologisk könstillhörighet, den saken är klar. Det första handlar om hur man känner, det andra om vad kroppen visar.
Jag tror att man i många fall går alldeles för snabbt fram när det gäller personer som upplever könsdysfori och att man skulle behöva bearbeta det mer innan man tar oåterkalleliga beslut. Vi vet ju att det är en förvånande stor andel som ångrar sina könsoperationer, så det kanske man ska vara mer restriktiv med. Man kan ändå leva som sitt upplevda kön på alla andra sätt. Förr i tiden hade man inte denna möjlighet, så hur gjorde man då? Kunde man då så kan man nu också. En del mår till och med riktigt dåligt efteråt med självmordstankar osv som följd, fruktansvärt!
Jag tror också att man är alldeles för bejakande kring könskänsla när det gäller små barn, det är bättre att de får utvecklas klart först både kroppsligt och mentalt innan man säger att hen är si eller så.
När det gäller omklädningsrum så blir det svårt. Jag skulle säga att det inte räcker med att påstå att man känner sig som det andra könet för att få gå in i deras omklädningsrum, det måste till en operation först faktiskt, annars kan vem som helst säga det. Om man oroar sig för att de av cis-kön ska bli antastade eller tittade på så kan man undra varför man inte känner samma rädsla inför bi/homopersoner. Irrationellt, kort sagt.
Toaletter behöver inte vara enkönade, jag ser ingen större anledning till varför man inte kan ha stängda bås där vem som helst får gå på toaletten.
Det blir svårt med idrott men även där skulle jag säga att det minsta man kan kräva är en könsoperation. Man kan ju inte utesluta transpersoner från att tävla mot likakönade, men samtidigt har vi sett problemen med fysik och hormoner som ger ffa nyblivna kvinnor en orättvis fördel, så det kan vara så att man ändå måste ha restriktioner. Jag vet inte vad som blir mest rätt eller minst fel där.
Barn ska ALDRIG utsättas för hormonbehandlingar eller tillåtas könsbyten! ALDRIG! Det här är ett så pass stort beslut så man kan tyvärr inte anse att omyndiga själva ska få ta sådana beslut, och även om familjen är helt enig med barnet så kan det bli så otroligt fel. Därför måste man vänta tills man är minst 18 år, eller ännu äldre helst. Om vi har högre ålder för både Systembolaget och vissa körkort så är det inte märligare att ha högre ålder för könsbyten heller.