Inlägg från: Citronella |Visa alla inlägg
  • Citronella

Gällande kattlåda

Jag rensade kattlådan under båda mina graviditeter (hela graviditeten) och mina barn är friska. Så länge man använder skopa och tvättar händerna efteråt är det lugnt (och det gör man väl ändå tänker jag) 

• Citronella
    stjärnfallet skrev 2023-07-10 23:24:46 följande:

Tack för svar! Då har man lite koll där😃 Är det någon som vet hur det är med att bada bubbelbad? Gjorde ni det som gravida?
    Ska iväg på spa framöver och vill inte bada utifall det påverkar barnet. 

Varför skulle det påverka barnet? Det har jag aldrig hört. 
  • Citronella
    stjärnfallet skrev 2023-07-11 00:10:53 följande:

Står när man googlar att det kan bli för varm temperatur för barnet som kan orsaka missbildningar eller dylikt.

Hur skulle det bli för hög temperatur för barnet? Vi är däggdjur och har alltså inte växelvärme som kräldjuren. Man får inte feber av att bada.

Vart står det? Det är viktigt att vara källkritisk någons blogg eller Flashback är exempelvis inte bra källor då är vårdguiden pålitligare.

• Citronella
    Cereal Killer skrev 2023-07-11 01:47:04 följande:
    Det man sett i studier är att kvinnor som haft feber under graviditeten, speciellt under den första trimestern, har en ökad risk för divese olika utfall, bl.a. neuralrörsdefekter. Feber är när hjärnan höjer kroppens termostat till över 38 grader, som svar på vissa signalämnen (bl.a. IL-6) som produceras när det pågår en inflammation i kroppen (som i sin tur kan bero på tex en virusinfektion). 

Skillnaden mellan feber och förhöjd kroppstemperatur i allmänhet är att vid feber så ?vill? hjärnan att kroppen ska vara varm, och vid förhöjd kroppstemperatur så försöker hjärnan få ned temperaturen, genom att instruera kroppen att svettas och att vidga de ytliga blodkärlen. 

Går du ut och springer så är det inte helt osannolikt att du kommer upp i en temperatur nära eller strax över 38 grader, dvs förhöjd kroppstemperatur, men kroppen kommer då ganska effektivt att kyla ned dig så att det inte blir så mycket högre än så, och inte under så lång tid. I ett varmt bad fungerar däremot inte kroppens nedkylningsmekanismer, och då är risken att man ganska snabbt kommer upp i ännu högre kroppstemperaturer.

För att återgå till studierna så har man som sagt sett en koppling mellan feber och diverse ogynnsamma effekter på fostret. Eftersom feber är så mycket mer än bara en höjning av kroppstemperaturen så går det dock inte att säga varför man ser denna koppling. Det kan vara så att det är den bakomliggande infektionen som egentligen är problemet. Eller så är det själva inflammationen och de signalämnen som ger feber som är skadliga (här vet man tex att il-6, som har en mängd olika negativa effekter, kan passera över till barnet). Eller så är det just värmen. 

Eftersom man inte vet säkert så är det många organisationer/myndigheter/länder som väljer att avråda från varma bad och att bada bastu, och då särskilt under första trimestern, för säkerhets skull. 

Man får som sagt inte feber av att bada eller vara i en bastu och återigen människor är inte växelvarma som ormar eller fiskar så det du säger stämmer inte. Folkhälsomyndigheten har inga sådana rekommendationer. 
  • Citronella
    Cereal Killer skrev 2023-07-11 10:01:25 följande:

Nu var det sent när jag skrev mitt inlägg, visserligen, men jag tycker ändå att jag gjorde ett ganska bra jobb med att förklara både skillnaden mellan feber och förhöjd kroppstemperatur och varför just varma bad eventuellt innebär en risk medan det tex går bra att träna. Detta är inte direkt något slags paradigmutmanande ny forskning jag skriver om här, utan det är väldigt grundläggande fysiologi. Att vi människor är ganska bra på att reglera vår kroppstemperatur i normala fall innebär ju inte att vi kan göra det under vilka omständigheter som helst. Vore det så så skulle barn inte bli överhettade i varma bilar varje sommar och folk skulle inte bli nedkylda av att hamna i vattnet på vintrarna. Som sagt, i ett varmt bad så fungerar inte de mekanismer som gör att vi i normala fall kan hålla en stabil temperatur, och då är det lättare att bli överhettad.

När det gäller FHM så har vi väl inte en centraliserad myndighet som utfärdar rekommendationer för gravida i största allmänhet, utan var och en sköter sitt område (Slv kostråd, FHM råd kring infektioner och vaccinationer osv)? Ytterst är det sjukvården (främst barnmorskorna) som är ansvariga för att informera gravida kvinnor om olika risker, och sjukvården i sin tur hämtar kunskap från tex SFOG eller WHO eller andra källor. 

Att ens hud blir varm betyder inte att man blir varm på insidan. Börjar man själv bli överhettad ska man givetvis gå upp oavsett om man är gravid eller inte. Alla däggdjur kroppar strävar efter att behålla samma kroppstemperatur. Skulle det räcka med att bada bubbelpool för att få missfall skulle inte abort behövas och kvinnor skulle slippa använda galgar och strumpstickor i länder där abort är förbjudet. 

Sjukvården rekommenderar inte att man avhåller sig från att bada under graviditeten i Sverige. 

• Citronella
    stjärnfallet skrev 2023-07-11 15:38:53 följande:

Håller med dig Cereal Killer. Inget bubbelbad blir det för säkerhetsskull 🙂 tack för svar!

Det kommer bli en ordentlig lista på saker du inte kan göra eller äta och du ska undvika allt som sägs vara farligt. Varför inte följa rekommendationerna istället? 
  • Citronella
    FrusenFru skrev 2023-07-12 00:20:03 följande:
    Men om en gravid kvinna vill undvika vissa saker för att minska risken för missfall så låt henne? Det är knappast som att TS liv kommer bli sämre eller begränsat bara för att hon undviker att rensa kattlådan eller bada bubbelpool en gång. 

Själv har jag haft flera okomplicerade graviditeter och fött levande barn. Men för några år sedan var jag gravid och badade bubbelpool som var väldigt varm. Fick sedan missfall. Omöjligt att säga om det var en slump att jag fick missfall av bubbelpoolen men jag kommer aldrig mer våga ta risken att bada väldigt varmt tidigt i graviditeten. 

Det blir oerhört begränsat om man ska undvika en massa saker. Det är inte bara bubbelpool och kattlådan det mesta är farligt om man ska tro internet. Den ständiga rädslan och ångesten skadar en också psykiskt. Det tar inte slut när man föder heller när barnet kommer dör bebisen av nästan allt om man ska tro vad folk på nätet säger. Jag har sett det här så många gånger i verkliga livet. 

Du kanske åt paprika den dagen också eller har blåa kläder? Så du kanske ska undvika paprika och att klä dig i blått för säkerhetens skull det kanske var det som orsakade missfallet. 

Svar på tråden Gällande kattlåda