• stjärnfallet

Gällande kattlåda

Hej! Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid. Gjorde test idag som var positivt på "bim-dagen".
    Så orolig nu då jag byter regelbundet i kattlådan, mest jag som gör det i familjen. Är det farligt att göra det i början av graviditeten också?
    Ska nu alltså sluta med detta då jag såg jag hade positivt test idag.

Tacksam för svar💛

• Svar på tråden Gällande kattlåda
  • Cereal Killer

*Toxoplasmos kan drabba fostret från ca vecka 8. Pga inkubationstiden så finns det en risk redan från början, dvs om du smittas i vecka 4 så kan parasiten föras över till barnet i vecka 8.

*Risken för överföring till barnet om modern smittas under första trimestern är låg, endast några enstaka procent. I slutet av graviditeten är den mycket större. När det gäller skadorna parasiten orsakar så är de störst under första trimestern och det vanliga är att en tidig infektion resulterar i missfall.

*Kattägare bär inte mer ofta på antikroppar mot toxoplasma än personer som aldrig haft katt. Undantaget är kattägare som haft mycket kontakt med kattungar. Dvs på det stora hela så innebär det inte en ökad risk att ta hand om vuxna katter, inkl att tömma kattlådan. Däremot är det ju inte fel att låta någon annan göra det, om man har den möjligheten. Annars räcker det med att tvätta händerna noga efteråt. 

• Citronella

Jag rensade kattlådan under båda mina graviditeter (hela graviditeten) och mina barn är friska. Så länge man använder skopa och tvättar händerna efteråt är det lugnt (och det gör man väl ändå tänker jag) 

• rosesarewhite

Jag rensade inte kattlådan som gravid, men så länge man tvättar händerna noga så är det egentligen ingen fara.
    Men jag ville ta det säkra före det osäkra och eftersom jag kunde avstå från att ta kattlådan så gjorde jag det.

• stjärnfallet

Tack för svar! Då har man lite koll där😃 Är det någon som vet hur det är med att bada bubbelbad? Gjorde ni det som gravida?
    Ska iväg på spa framöver och vill inte bada utifall det påverkar barnet. 

• Citronella
    stjärnfallet skrev 2023-07-10 23:24:46 följande:

Tack för svar! Då har man lite koll där😃 Är det någon som vet hur det är med att bada bubbelbad? Gjorde ni det som gravida?

Varför skulle det påverka barnet? Det har jag aldrig hört. 
  • stjärnfallet

Står när man googlar att det kan bli för varm temperatur för barnet som kan orsaka missbildningar eller dylikt.

• Mortiscia80
    stjärnfallet skrev 2023-07-10 23:24:46 följande:

Det verkar bero på värmen bl.a. och att fostret utsätts för en massa oljud (när hörseln är mer utvecklad).

familjen.trygghansa.se/gravid/fragor-svar/graviditet-och-bubbelpool

www.babyhjalp.se/kan-gravid/jacuzzi-bubbelpool/
  • Citronella
    stjärnfallet skrev 2023-07-11 00:10:53 följande:

Står när man googlar att det kan bli för varm temperatur för barnet som kan orsaka missbildningar eller dylikt.

Hur skulle det bli för hög temperatur för barnet? Vi är däggdjur och har alltså inte växelvärme som kräldjuren. Man får inte feber av att bada.

Vart står det? Det är viktigt att vara källkritisk någons blogg eller Flashback är exempelvis inte bra källor då är vårdguiden pålitligare.

Svar på tråden Gällande kattlåda