Vad skrev ni in förlossningsbrevet?
Vad skrev ni i ert förlossningsbrev eller sammanfattning inför förlosning?
Inget jsg skrev läste nån förra gången så jag funderar vad jag ska göra nu.
Jag har samma erfarenhet- inte en käft på KK brydde sig om att ens läsa vad där stod, fast jag hade varningar för allergiska reaktioner i samband med förbandsmaterial och en del annat.
Det gick bra den gången så jag slapp tänka på det igen.
Jag skrev ett och tog med men tog aldrig upp det ur väskan. Det viktigaste hade barnmorskan på mvc redan sammanfattat. Tog bland annat upp att pappan till barnet var rädda för blod och att de skulle be honom gå ut om det behövdes. Också att vi var väldigt oroliga över bebisen och ville få så mycket information som bara möjligt 🙂
Inför första hade jag inget och ser fortfarande inte riktigt vitsen med att ha separat om det inte är något väldigt speciellt.
Inför andra gick jag på aurorasamtal pga förlossningsrädsla. En punktlista skrevs då in absolut högst upp av ansvarig bm. Där stod bla tidig epidural, mycket information och pepp (!) och att jag i möjligaste mån inte skulle hänvisas vidare (fråga mig inte hur det sistnämnda fungerar...). Eventuellt också att uppmuntras till rörelse/testa olika ställningar. Allt som gick uppfylldes, jag förstod det som att det markerades direkt. Väl på förlossningen hade de intr tid att läsa dock men kanske innan. Första hade de hunnit men då hade jag inte så tydlig bild av vad jag behövde.
Min sambos diabetes hade nog varit bra att ha med också om man ändå ska skriva nåt.
Jag har samma erfarenhet- inte en käft på KK brydde sig om att ens läsa vad där stod, fast jag hade varningar för allergiska reaktioner i samband med förbandsmaterial och en del annat.
Det gick bra den gången så jag slapp tänka på det igen.
jag skrev att jag ville hållas informerad och uppdaterad och att jag ville ha rak kommunikation. skrev att jag litade på de som arbetar inom vården och att jag har förtroende för att de vet vad som bör göras. skrev även att jag inte ville föda med massa smärtstillande, att min parter är engelskspråkig osv.
sen födde jag med akut kejsarsnitt så det mesta blev snabbt irrelevant 😅
Inte bra att läsa sånt här innan förlossning
https://www.expressen.se/nyheter/denice-forlorade-sin-dotter-vid-forlossningen-/
Om vården ändå helt struntar i satta förlossningsplaner, hur mkt bryr de sig då om ens önskemål och rädslor?