Inlägg från: Horisonten |Visa alla inlägg
  • Horisonten

BIM Augusti 2023

Tänker att de alltid står från mensens dag visar testerna 99% korrekt. Då spelar de ju in eftersom du kan ju vara på äl+14-15-16 på bim så borde de ändå ha betydelse. Om ni förstår hur jag tänker. Svårt och få fram i text hur jag tänker och menar

• Horisonten
    Anonym (T) skrev 2023-08-09 16:20:06 följande:
    Ja men det är missvisande för de menar ÄL+15 då de precis som vården utgår från att alla har en 28-dagarscykel med ÄL på CD14 och sen 14 dagars lutealfas
    Ja men precis de är väldigt missvisande och ut gå så generellt. Men ja hoppet finns tills mensen kommer. Fortfarande ordentligt svullen och mörkare bröst och även gått upp 1 kg!!!! Skrämmande. Så blir och testa imorgon också går vi se om jag testar fredag eller väntar till lördag. Tack för förtydligande mm. 
  • Horisonten
    Anonym (T) skrev 2023-08-09 16:32:52 följande:
    Jag hoppas verkligen att du haft ÄL lite senare än du trodde eller ägget fäst lite sent så du får ett plus! 
    Jag förstår vad du menar och allt är ju en djungel. JJag har ju inte exakt koll varken på hur lång cykel jag har eller när jag har äl exakt. För tempar inte och från mensen jag fick efter spiralen så fick jag positivt äl test på CD 10 men sen kom mensen 16 dagar senare men tror inte ägget släppte då. De var 25 dagar cykel. Hade inget sekret. sen nu riktiga mensen jag fick nu som denna cykel började med var både mer och längre men då fick jag ju första positiva testet på CD 12 och var de CD 13 men kvällen på CD 13 svagare. Men jag ju för lite info eller erfarenheter för att veta hur cykeln är nu och så egentligen. Nästa månad om de inte är något vill jag inte använda äl test heller så
  • Horisonten

Nu blir jag väldigt förvirrad och stressad. Är ju svårt och generalisera också. Vården utgår ju från samma på alla. Så med andra ord år de kört för mig då?? Jag vet ju inte exakt när ägget släppte. För om jag förstått rätt så släpper de 24-48 timmar efter positivt test? en del säger att man skall räkna från första positiva äl testet andra från starkaste så vet inte alls vilken äl dag jag kan vara på nu då ju?och inte bim heller. Fy känner mig förvirrad och ledde.  Så är kört för mig nu då när testet idag inte visade något. Jag läste samtidigt på CB hemsida att deras tidiga test inte alltid ens kan upptäcka hcg så tidigt som 5 dagar innan missad mens. Jag vet ju inte om de är 4-5-6 dagar innan eller så alls. 

Men har svårt och tro att alla dessa symptom är inbillning skingrades eller att jag vill: 

* Svullen som bara den och gått upp 1 kg
    * Ömma/stickande bröst som känns större
    * Börjar få mörkare vårtgårdar
    * illamående som kan vara ganska illa i mellan åt
    * Molande öm i magen
    * Drar/ilar i ljumskar underliv och så som foglossning lite värk
    * Trött
    * Huvudvärk
    * känslig i humör. Lätt till gråt och nedstämd 
    * Känslig för dofter i mellan 

• Horisonten
    Anonym (T) skrev 2023-08-09 17:23:53 följande:
    Det är inte kört förrän mensen kommer. Och eftersom du inte vet exakt när du hade ÄL är det mindre kört än om du hade vetat med säkerhet att du var på tex ÄL+13 eller ÄL+14. 

Vänta några dagar och ta ett nytt test eller testa varje dag och se om det ändrar sig. Eller testa inte igen och se om mensen kommer. Gör det som funkar för dig. 

Tyvärr är dock alla symtom du listar ovan även symtom på mens också, och eftersom du haft någon form av fejkhormon i kroppen (om än en midre skala) iom spiralen så kan det tyvärr också vara så att kroppen håller på och vänjer sig vid sina egna hormoner igen. Allas menscykler är olika känsliga och det kan ta tid innan kroppen hittar tillbaka till sitt normaltillstånd efter hormonella preventivmedel. 
    Absolut men brukar inte ha alla de sakerna innan mens. Aldrig haft ömma bröst inför en mens. Varesig med spiral eller utan och heller inte så skarpt illamående eller trötthet och inte så extremt svullen. Visst svullen men detta är galet och mina fogar har jag inte känt av på 4,5 år!! Hade ju en riktig mens sist ändå så får la se nu vad som sker framöver. Blir nog test varje dag. De som känns bäst för mig. 
  • Horisonten
    Anonym (Anonym) skrev 2023-08-09 17:25:12 följande:

Horisonten: tänker att du själv skrev att ni har mycket tunt omkring er och då kan ju ovanstående vara en kombination av pms och stress. Det kan vara kört, men behöver inte vara det. Det är nog ingen av oss här som kan ge dig ett 100% svar. Vi kill-gissar ju bara...

De är sant. Och så är de ingen kan ju ge svar. Tycker bara de låter knas om jag inbillar mig allting 
  • Horisonten
    Anonym (T) skrev 2023-08-09 18:06:38 följande:
    Det är ingen av oss som tänker att du inbillar dig, tänk inte så ❤️ men tyvärr kan symtomen betyda att mensen är på ingång. Även om det inte varit så förut så är menscykeln känslig. Kvaliteten på ägget du släpper i din nuvarande cykel baseras på hur du levde och mådde för tre månader sen så det kan påverka fortfarande. Sen om du har en stressig eller tuff period nu kan det också påverka hormonnivåerna. Och hormonnivåerna påverkar mående och symtom. 
    Nej men känns ju så när man känner alla symptom men test efter test är negativt. Och hoppas när man bara borde inse att de inte är något och mensen kommer. Bara att jag haft de ett par dagar tycker jag mensen borde komma när som men inte liksom tecken på de. Brukar ha ganska kraftig mensvärk Innan. Men kanske kommer imorgon eller fredag. För 3 månader sen mådde jag fantastiskt 🥰egentligen mår jag bra just nu men de är lite mycket som sker men är ju först nu senaste veckan bara
  • Horisonten
    Kawa81 skrev 2023-08-09 18:12:45 följande:
    I dem flesta fall är det faktiskt frånvaron av typiska symtom som brukar indikera graviditet då progesteron är det som rusar i taket först å främst vilket har en väldigt lugnande inverkan å man känner sig avslappnad, frånvaro av pms, lugn i humöret, frånvaro av humörssvängningar, trög mage/långsamma tarmar, mer energi, hungrigare än vanligt osv...
    Du nämner mörkare vårtgårdar redan, det är ju något som infaller först långt senare i en graviditet så det var något väldigt annorlunda.
    Hoppas för din skull att du får pluss dem kommande dagarna då du verkar väldigt känslosam och laddad i det här.. 🙏❤️
    Okej så har de inte varit för mig de 3 gånger jag var gravid med mina barn jag har nu. Det behöver inte infalla senare utan kan vara ett tidigt tecken och faktum att de är sambon som reagerat på det och inte jag själv förens han sa det. Jag är känslosam i de för blir frustrerande på mitt mående när de är så mycket kroppen reagerar på men även jag och sambon och en del vänner. Så är de jobbigt när de är negativt men kan vara tidigt hela tiden. För mig har ju illamående mm och trötthet varit tidiga tecken. Jag har tyvärr aldrig fått mer hunger eller energi i början av en graviditet då jag oftast blir sängliggande från v 6 senast Pga hypermiss. Men kanske annorlunda denna gången vet ju inte. 
  • Horisonten
    Anonym (Anonym) skrev 2023-08-09 18:38:02 följande:

Ingen säger att du inbillar dig. Men ibland kan man ju vilja något så mycket att kroppen faktiskt spelar än ett spratt, eller att det tex är stress i relation till pms som gör att du mår såhär.  

Kanske men tycker de är märkligt att vilja kan vara så så stark att de framkallar min foglossning ömma bröst som jag aldrig har annars. Illamående som är myclet och extremt svullen mag mm som sambon också reagerar. Men att de är frustrerande att må såhär är de absolut när jag inte vet till 100% om de är pms och mens snart eller om de är en graviditet. Men antar men nu då
  • Horisonten

Solklart negativt test. Så väntar på mensen nu då. Inbillning och allt då. Svin kul. Men kommer bli svårt och bli gravid när jag gått upp och väger de jag gör nu. Allt känns bara skit

Svar på tråden BIM Augusti 2023