Förbjudna ord?
Tack för dina svar flygrl! Jag funderar faktiskt på att börja läsa på mer om det här med rasism. Det är verkligen ett gift.
Tänk hur folk tänkte om andra människor fört i tiden. Jag blev till genom otrohet, så jag hade kallats både för oäkting, horbarn och sedan säkerligen idiot, pga min diagnos. Jag har en psykisk funktionsnedsättning. Har gått i särskolan under hela mitt liv, och är nu på daglig verksamhet. Jag trivs väldigt bra, men jag hade nog inte mått så bra om jag levde för 100 sedan.
Jag håller med i allt som du skriver, syster. Oavsett vad vi tror på så är ju ändå övertygelsen den att vi alla kommer från samma håll. ❤️. Och vi alla är lika mycket värda Oavsett vart
på jorden vi härstammar ifrån eller tror på. Jag kan slå vad på en femhundring: om vi blev invaderade av utomjordingar, så skulle de alla se oss alla som lika mycket människor. De skulle inte tänka att killen i norra Sverige där är mer människa än den afrikanska kvinnan i Uganda.
Tack för du är med i tråden och delar dina tankar med mig och alla andra i tråden. 😉
Jo, det fanns mycket inskränkthet förr och inte bara kring etnicitet utan också mycket kring sexualmoralen. Det är fruktansvärt hur kyrkan bidragit till förtryck mot människor enbart för dom fick ett barn utanför äktenskapet och att även barnet drabbades som ju inte haft nån möjlighet påverka situationen. 😔
Och visst fanns det säkert mycket inskränka attityder mot personer med psykiska funktionsnedsättningar. Att personer med IF ofta behandlades respektlöst har jag läst om och upprörts över. :/
Förtryck handlar inte bara om rasism utan även om annat och det är lika viktigt att ta upp imho. Jag tror både du och jag har det bättre i dagens Sverige än vi hade haft det i typ 1800-talets Sverige. Fast det gäller nog alla egentligen. Vanligt folk hade det det tufft på den tiden med fattigdom, svält, förtryck från överheten osv.
Sen inser jag att jag kanske sårat dig när jag använt uttrycket "idioter" i ett tidigare inlägg. Men det handlade ju inte om personer med diagnoser öht utan personer som agerat sjukt dumt mot den där universitetsläraren som nämndes i tråden. Jag hoppas du förstod det och inte tog illa upp för jag säger ALDRIG idiot om människor med ex. IF. Annars får du säga till mig! 😮
Självklart är vi alla delar av samma mänsklighet och lika mycket värda. Absolut!
Intressant tanke det där med utomjordingarna. Undrar hur det skulle sluta förresten? Kommer dom behandla oss sjysst? Blir vi vänner? Eller blir vi allihop förslavade? Hmm...det får vi kanske ta i en annan tråd... 🤔😉
Ska besvara ditt andra inlägg med alldeles strax. 😉