Förbjudna ord?
Tack för länktipsen! :)
Precis, vi har alla ett ansvar mot varandra som medmänniskor. Då blir världen bättre en liten del i taget.
Tycker inte jag stöter på det ordet så ofta och va jag förstått ses det som negativt av somliga. Typ "men är inte alla människor färgade för alla har ju en färg" och att man menar att det utgår från att vit är normen medans andra hudtoner är avvikelser. Äh, jag vet inte...för mig är det helt ok. Fast jag antar det kan användas om andra icke-vita med så det har kanske lite annan betydelse då än svart.
Tycker det blir lite fel när man tycks tro man inte får säga "svart" och då byter ut det mot "mörkhyad". Jag tar inte illa upp bara att begreppet ju omfattar många fler än bara svarta aka personer av subsahariskt svart ursprung som indier, aboriginer osv.
Meeen...obs!...jag är förstås ingen talesperson utan talar typ bara för mig själv. 😉
ja jag håller med dig. Hon verkar vara väldigt rättvis och jag ser upp till rättvisa människor, som även kan ha två bollar i luften samtidigt. Jag ska hålla utkik efter dig också här på forumet. ❤️
Alltså vad mig anbelangar så finns inga förbjudna ord. Jag tycker det är löjligt med omskrivningar som N-ordet. Särskilt som det betydde "nigger", inte neger/negro i engelskan.
Så jag drar mig inte för att skriva t ex "förr i tiden var neger ett helt neutralt och ok ord, det var nigger som var nedsättande". Ni får mig aldrig att skriva "N-ordet".
Men ska jag beskriva en person nu så använder jag "svart".
Rom är ju kortare än zigenare, så det är klart jag skriver "rom". Men det finns ett annat zigenarfolk som kallas sinti, de kanske föredrar zigenare framför "rom".
Jag förstår mig inte på den här ordmystiken. Något byter namn, och vips försvinner all diskriminering? Löjligt!
Och varför anses "neger" vara nedsättande idag när det inte var det förr? Vad är det för "konnotation" (så fina ord använder inte underklassare som jag) som gör att ordet inte längre får användas? Varför mår man dåligt av att höra det?
Jag misstänker att allt beror på ett missförstånd. Amerikaner använde "N-word" istf "nigger". Ivriga att ta efter allt amerikanskt började svenskar också säga "n-ordet" men eftersom vi inte brukade använda "nigger" här så var det "neger" som åsyftades. När man sagt så tillräckligt längre så var det bestämt att "neger" inte kunde användas längre utan någon närmare motivation.
Den enda orsak jag läst var att "neger" påminde om "negerslav" och de ville inte påminnas om att de härstammade från slavar. Fast det är ju löjligt, man kan inte skriva om historien och ordet "slav" finns ju fortfarande.
Visst ska man försöka behandla alla människor med respekt. Men när det gäller "förbjudna ord" så tycker jag det är för mycket peka finger åt den som säger fel och cancelkultur. "Haha, du sa fel, nu får du inte vara med längre." Det viktiga är att använd "rätt ord", inte vad man menar. Vart tog yttrandefriheten vägen, när det bara är vissa människor, de som hänger med vad som pk just nu, som får yttra sig? Vi andra får nöja oss med att prata med våra närmaste som inte kommer att frysa ut oss om vi säger fel.
Kommer ihåg att jag läste om någon amerikansk politiker som använde ordet "niggardly" i ett tal. Hans karrriär var väl över efter det. Alla älskade att hata honom. Ingen brydde sig om att ordet "niggardly" inte har ett dugg med "nigger" att göra. Det betyder helt enkelt "snål", ett ord besläktat med vårt "njugg". Men vem bryr sig om betydelse när man kan få känna sig rättfärdigt upprörd? Förnuft är tråkigt, känslor är häftigt.
på tal om rasism!
När jag var barn så spelade jag och mina vänner ett kortspel som kallades för neger och president. Den som förlorar blev då neger och skulle ge sina sämsta kort till vinnaren som då blev president, och presidenten skulle ge sina sämsta kort till negern. Idag så verkligen ser jag rasism i detta, men då så tänkte man verkligen aldrig på det sättet. usch så hemskt, och detta var ändå på 90 talet.
Det är bra att vi idag lever i en tid där vi tänker på ordens betydelse.
Oavsett att även jag som svart tycker rasismen i dagens samhälle överdrivs har ju svarta deffo historiskt utsatts för otroligt mycket förakt och brutalt förtryck och det där spelet är ju liksom bara logiskt utifrån det. Svarta längst ner, presidenten högst upp och det fattar ju alla att presidenten inte kan va svart. Och att det vart så och fortfarande somliga ser på en sådär det fattade man tidigt. Och det gjorde och gör en sorgsen. 😢
Men samhället förändras. Trots allt. Och både du och jag är en del av det. 😉
Det är bra att ge beröm tycker jag, när det behövs. Tyvärr är det alldeles för mycket klagningar ?stavning?? i vårat samhälle idag. Det behövs mer beröm ❤️
När jag ändå är igång med beröm här, så måste jag säga att du också ger tänkvärda inlägg.
ang det här med ras, så tror jag personligen att det bara finns en ras och det är Människan. Men vi kan se olika ut, precis som norska skogskatter kan ha olika färger, men ändå vara norsk skogskatt. Som Kristen tror ju jag att vi alla kommer från Adam och Eva och därmed är människor på samma sätt oacsett härstamning. ❤️
Jag uppskattar också Xenia. 👍🏿
Sen tyckte jag det va så gullig liknelse med norska skogkatter. Kattälskare som jag ju är. 🐈
Och oavsett man är kristen eller inte borde det va en självklarhet att vi alla är människor, tillhör en och samma art oavsett vi är vita eller svarta eller nåt annat.
(Men jag är också som du kristen. 😉)
Är gubbe ett nedsättande ord?
Man misstar sig om man tror att rasism, diskriminering och sånt ska minska bara för att man byter ord på grupper av människor. Om rasismen finns kvar så kommer så småningom ordet "svart" också att anses nedsättande.
Eller ett annat tydligt exempel:
En gång i tiden fanns det människor som kallades "idioter" (som kliniskt begrepp, inte som skällsord).
Med tiden kom ordet "idiot" att uppfattas som nedsättande, därför började man kalla dem "sinnesslöa" istället.
Med tiden kom ordet "sinnesslö" att uppfattas som nedsättande, därför började man kalla dem "efterblivna" istället.
Med tiden kom ordet "efterbliven" att uppfattas som nedsättande, därför började man kalla dem "förståndshandikappade" istället.
Med tiden kom ordet "förståndshandikappad" att uppfattas som nedsättande, därför började man kalla dem "mentalt funktionshindrade" istället.
Jag tror att med tiden kommer uttrycket "mentalt funktionshindrad" att uppfattas som nedsättande, och man kommer att hitta något annat att kalla dem, som man återigen får byta ut efter ett tag, osv. Detta kommer att fortsätta så länge mentalt funktionshindrade diskrimineras och ses ned på, och i vilken grad detta minskar och till slut upphör beror knappast på vilket ord man använder.
Tack, Xenia!
Men asså jag fattar inte varför jag skrev "zurga" när jag skulle skriva "zinji" som är ordet jag menade. Tror det smög sig in från Flashback-tråden jag länkade till. Zinji är ett arabiskt nedsättande ord om svarta. 😮
Aswad = svart går att använda och är neutralt. Men jag är ju inte arabisktalande utan snappar upp ett och annat arabiskt då jag levat hela mitt liv i Norra Botkyrka där arabiska hörs överallt och även förekommer i ortensvenskan.
Men abd eller abeed används helt oproblematiskt av arabisktalande. Snacka om institutionaliserad rasism!
Och jo, det va en ung svart pappa som ett gäng kurder misshandlade och försökte kasta från en gångbro i Malmö inför ögonen på hans lilla son. Så fruktansvärt och det nämndes bara kort i media. Tror det hade blivit helt annan uppmärksamhet om det fkn gänget vart svenskar i stället. 😔
Jo, vi kanske bundit ris åt våra egna ryggar och jag har väl också bidragit antar jag. Det finns förresten äldre svarta som säger n***r även i Sverige. Känner mig ärligt talat sjukt förvirrad och osäker i den här frågan nu. Har inte funderat klart. 😮🤔
Jo, vita brännmärks men så gör inte jag om jag förstår personen inte menar nåt ont med det. Även om jag som sagt tycker ordet är fult och oftast hört det sägas respektlöst, ja rent av avhumaniserande. Men jag fattar det inte måste användas så.
Jag reagerade starkt när en äldre deltagare i Robinson berömde en deltagare i motståndarlaget en svart tjej då för hennes insats i en lagtävling. När han senare pratade med sina lagkamrater om det kom han inte på hennes namn (det va alldeles i början av säsongen) och dom fattade inte när han försökte beskriva så han sa "hon, n****ssen". För det blev han hemskickad.
Han har sen flera gånger försökt be om ursäkt och förklarat att han inte menat nåt nedsättande utan tvärtom tyckte hon va stark och duktig. Men den här tjejen har vart helt oförsonlig. Hade det vart jag vet jag att jag kunnat reda ut det där genom ett snack och så hade det fan vart ur världen.
Sen visade det sig att samma tjej va med i en pakt som såg sig själva som åh så goda och fina och moraliserade över andra men utan problem mobbade en väldigt stark tjej som inte va med i pakten och kallade henne "falsk f***a". Hans klumpiga men inte illa menta sätt att uttrycka sig va inte alls ok men däremot att illvilligt kalla en tjej för f***a. Typexempel på pk-hyckleri imho. Jag slutade följa Robinson efter det. 🤬
Böcker kan ju behöva språkliga moderniseringar med tiden men för min del behöver man inte ta bort alla böcker som innehåller N-ordet.
Och ja, universitetsläraren fick ingen uppbackning. Fegt absolut. :/
Det har funnits flera benämningar i USA: neger, färgad, svart, afrikan-amerikan, afro-amerikan. Jag vet inte vad som är mest PK är nu men antar att svart/black fortfarande är ok. "Black is beautiful"
Den svenska ängsligheten syntes i en svensk komediserie. En man skulle beskriva en svart man. Men han vågade inte säga svart utan sa mörk. "Jag menar inte mörk till sinnelaget, han var glad." Ja, så kan man trassla in sig när man vill vara 100% PK.
Senare så frågade han en mörkhyad tjej om hon kände mannen. Vilket var väl optimistiskt men hon kallade honom genast för rasist. Det är lätt att bli rasist.
Sen finns det många "svarta" som helt uppenbart är minst 50% vita. Dvs vad man kallade mulatt förr men det är nog inte heller PK. Går det att säga blandad?
Är det ens PK att säga "ras", en del säger att det inte finns några raser. Fast hur ska man beskriva någon då? Han såg ut som Barack Obama?
När jag var i England senast och träffade på ett par med en social hund som ville hälsa tänkte jag fråga vilken ras, dvs race det var. I sista ögonblicket kom jag på att det heter "breed" om hundar, "race" bara om människor. Puh, så lätt att säga fel!