Hunden högg dottern mot ansiktet
Valpar begår misstag, precis som barn gör och man måste lära den vad som är rätt och fel. Jag tycker heller inte att det är självklart att en vuxen hund som biter ska tas bort. Hundar är även fysiska i sin kommunikation och en hund som har ont, är sjuk eller skadat sig kan absolut tillfälligt bete sig aggressivt utan att hunden egentligen har ett beteendefel.
Jag har haft både stora och små hundar men skulle faktiskt inte välja att ha stor hund samtidigt som jag har småbarn då saker alltid kan hända med djur även om det är ovanligt.
Nu har vi två chihuahuor som är gamla och inte alls uppskattar barn utanför familjen och det inträffade faktiskt en sak för ett år sedan då dottern var nyfödd. Jag var ute och gick med hundarna och tjejen blev ledsen så jag tog upp henne. Samtidigt som jag står där med skrikande bebis så ser jag i ögonvrån hur en liten flicka försöker lyfta upp min 14åriga, 1,5 kilo tunga hanhund med onda höfter och innan jag hinner lägga ner dottern så skriker hunden till och biter flickan i handen. Inte hårt men ett markerade bett. Då ser jag mamman stå och filma, hon hade enligt egen utsago tänkt filma sin dotter när hon hälsar på mina hundar som är så söta.... utan att fråga om det var ok först. Dessutom samtidigt som hon ser att jag är upptagen med en hysterisk bebis. Finns inte på kartan att jag skulle avliva hunden pågrund av att han reagerar på det enda sätt han kan när en förälder låter sitt barn skrämma livet ur hunden och göra honom illa. Vad är det för fel på människor. Hundar ska inte behöva ta vad som helst och även om man som ägare har ett strikt ansvar så måste ändå människor använda sunt förnuft. Det är inte svart/vitt. Iblabd är den bästa läsningen att avliva en hund som bitit men det är inte alltid så.