• Lilalampa

Grannens ensamma kanin :(

Vi är nyinflyttade i ett område och grannarna har en kanin ensam ute i en bur. Varannan, var tredje dag ser jag någon gå dit, öppna taket på buren och kasta in lite maskrosblad. Det är allt.

Jag blir så ledsen av att se den. Kan inget om kaniner men den ser så övergiven ut. Googlade och stod att kaniner ska ha sällskap. Eller om den är ensam ska den bo inomhus med familjen. 
    Funderar på att fråga om vi kan få ta den för de verkar inte alls intresserade... men jag kan inget om kaniner. 

Vad ska jag göra? Tycker så fruktansvärt synd om den. Så fin, långhårig och ensam. 

• Svar på tråden Grannens ensamma kanin :(
  • FrökenFager

Så fint att läsa att det finns sådana som du som bryr sig! 

Jag tycker absolut att du ska agera på nåt vis. involvera länsstyrelsen om det behövs. Om du är orolig kan du alltid göra en anonym anmälan via deras hemsida. 

• Deeru

Gå över till grannen och säg att ni är sugna på att skaffa kanin, fråga om ni kan få låna kaninen i någon vecka för att se hur det känns. De kanske rent av blir så lättade att ni kan få kaninen på heltid

• Lilalampa

Kan inte citera men ska försöka svara...

Det var ett par som hade hand om den men kvinnan har jag inte sett till på några veckor alls och fick igår höra att hon har flyttat. Kvar är en man i 30 års åldern vars största hobby verkar vara att titta djupt ner i flaskan....  honom har jag heller inte sett sen i lördags. Inte hört honom heller. 

Kaninen ser jag från mitt köksfönster. Jag är föräldrarledig och hemma mycket. Fönstret står alltid öppet så jag hör om någon är där ute. Visst, de kanske matar den och gosar med den mitt i natten, vad vet jag. Jag är ingen nattuggla så det kan jag ju inte svara på...
    Har bara sett när de kastat ner lite maskrosblad så klappar de inte ens kaninen. Man ser ganska lätt om det är ett genuint intresse eller ett ont måste.

Tack för tipsen med att fråga om tips och råd! Bara sån enkel grej jag inte har tänkt på själv. Därför så bra att rådfråga någon. :) ska prata med honom nästa gång jag ser honom!

• RaYzLeR

Är kaniner sällskapsdjur eller ensamdjur? Vår familj hade en kanin när jag var barn, men då fick den gå fritt i köket utöver sin bur.

Tyvärr så glömde min syster att ställa upp radioapparaten på köksbordet, så kaninen gnagade på strömsladden och fick en stöt, och dagen efter så var den död! Gråter

• Anonym (H)

Förhoppningsvis får den lite mer sällskap mer än just när du ser på - för du kan väl knappast övervaka dygnet runt. Men för övrigt låter det inte bra med bara en kanin, som jag förstått det som är det väl lag på två om inte det finns särskilda omständigheter tex att den inte går ihop med andra. Men hatten av för dig som bryr dig om våra fantastiska husdjur 

• RaYzLeR

Kaninen brukade bita oss i fötterna när vi satt vid köksbordet. Kalle hette han! 🤣

• Anonym (Aurora)

Kontakta Länsstyrelsen om du misstänker att kaninen far illa.
    Fortfarande så har jag svårt att tro att du trots öppet köksfönster och föräldraledighet har sån stenkoll på dina grannar, men säger du att du har sån koll så har du väl det...
    Du skrev inte i TS att det är "en ensam man i 35-årsåldern vars största hobby verkar vara att titta djupt ner i flaskan" som har hand om kaninen, men stämmer det enligt dina iakttagelser så har du ju ännu större anledning att kontakta Länsstyrelsen. 

• Citronella
    Anonym (Aurora) skrev 2023-07-03 00:40:28 följande:

Kaniner behöver inte ha sällskap,  tex hanar slåss ofta, med svåra skador som resultat.
    Jag har haft kaniner i många, många år och min erfarenhet är att om två eller flera kaniner trivs tillsammans är det ultimat, då har de stor glädje av varandras sällskap.
    Men alla kaniner trivs inte med varandra, och en del kaniner trivs bäst ensamma.
    Kaniner måste ha fri tillgång till färskt hö/gräs och färskt vatten.     Och givetvis få komma ut ur sin bur varje dag.
    Jag undrar hur du kan ha sån stenkoll på vad dina grannar gör?
    Har ni någon kamera som spelar in, eller hur kan du veta exakt när kaninen får mat, vatten, komma ut, kel osv? 

Man får ha en hona och en hane. Det är lag på att man ska ha minst två. 
  • Anonym (V)
    Citronella skrev 2023-07-04 03:12:50 följande:
    Man får ha en hona och en hane. Det är lag på att man ska ha minst två. 
    Nej, man måste inte ha två tillsammans även om jag då skulle ha två bredvid varandra.
  • Anonym (Tessi)

Fråga om du får ha den som sommarkanin åt dina barn. 

Svar på tråden Grannens ensamma kanin :(