För väldigt länge sedan hade jag en vän som åkte på semester, jag skulle bara ge kaninen mat och om jag lyckades, få på den selet, jag var inte ett dugg van vid kaniner.
:(
Lyckligt nog var inte kaninen helt ensam, grannarna dök upp när den lyckades rymma (Jag hann ikapp den)
Den var ensam i en utomhusbur och det känns än idag som att det var fel råd att ge till mig (Vi var barn) -
För jag hade ingen vana och kompisen sade bara, springa runt lite och ge lite blad och jag köpte morötter.
Stackars Kanin altså. buren var 2m x 1. Utomhus.
Den var livrädd och jag likaså. :( De var borta i 1-2v....Semester på sommarlovet, utomlands..
Min vän ÄLSKADE den kaninen.
Men de vuxna ansåg väl inte att den behövde mer stöd än en ovan kompis som bara kollade läget liksom. INTE OKEJ av de vuxna. Vi visste väl inte bättre men jag tänker fortfarande på det djuret.
Man bör inte hantera djur så. Jag var inte bra. Djurägarna (De vuxna....) VAR INTE BRA. Min vän var ett barn men hon visste väl i nte bättre men de VUXNA alltså föräldrarna, brydde sig inte alls om stackars djuret.
Är glad att grannarna brydde sig. De visade sig. När jag gick förbi. Det var också varmt minns jag.
En annan gång som äldre, så hade jag också hand om en kanin, men då hade den massor med sällskap, skyddade alla sladdar så den fick hoppa runt, den hade en större bur och jag var äldre. Fick sova ien bur i mitt rum, alltid passad. Den hade det fint, stod i skugga utomhus också och hade alltid sällskap.
Men glömmer aldrig den första djurpassningen av en ensam kanin.
Man kan vara anonym om man ringer länsstyrelsen i ens kommun/stadsdel.
Om man ser BRISTANDE djurskötsel. Händer alltför ofta numer. Om man mailar så kan de ge ut uppgifter i efterhand, man kan ringa som en anonym från ett nummer som inte hör till en direkt. . . Är väl det man kan göra. Fråga alla grannar om någon har koll på djuret tills dess.
Det är inte okej att folk slutar bry sig om djur. Så själviskt. Det är ändå ett liv. <3 Fint att du frågar om detta. <3
Har fortfarande ångest när jag tänker på min första "kanin passning" som inte ens var en riktig sådan. Stackarn :(