Inlägg från: Anonym (Dr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dr)

Hjälp! Ni med akut snitt första barnet, hur blev det med andra?

Går oftast finfint att föda vaginalt efter ett snitt! Men såklart ska du och läkaren du träffar planera och diskutera vad som blir bäst för dig. Planerat snitt är i princip alltid vaket snitt. 

Och till dig som skrev om att igångsättning inte får ske med medicin- det är tabletterna det handlar om! Går utmärkt att få prostaglandiner i vaginalinlägg istället som kan dras ut om värkarna bli för täta, när livmodertappen är omogen. Dvs samma sak som tabletterna men i annan beredningsform.

Frisk mamma, friskt barn är det alla som jobbar på förlossningen och mödravården har som målbild, det är viktigt att komma ihåg. För oss hade det såklart varit lättare att bara snitta alla på dagtid så vi får sova på nattjourerna, men eftersom vaginalförlossning är det som oftast är bäst för både mamma och barn är det vad som eftersträvas (om mamman också är med på detta).
    lycka till!/förlossningsläkare

• Anonym (Dr)
    Anonym (Följer) skrev 2023-07-04 16:52:23 följande:
    Ah. Jag fick i flytande form senast, och fick sagt tydligt att jag inte får få cytotec igen, så öppnar jag mig inte blir det snitt garanterat. Kanske finns andra alternativ då men det lät inte så?

Ah det var cytotec. Samma som angustatabletter, men tabletterna måste lösas och tas i flytande form. Cytotec ges inte heller till tidigare snittade.
    Alternativ till snittade mammor är Propess vaginalinlägg i 24h. När cervix sen är öppen nån cm kan man lägga in en ballongkateter som också sitter max 24h. När den trillar ut är man öppen ca 4 cm och då kan man ta hål på hinnorna och senare köra igång med värkstimulerande dropp om det behövs. 

Alla börjar ju inte på första steget- är man öppen nån cm vid ankomst kan man börja med ballongen. Eller om man är öppen mer kan man ju ta hål på hinnorna direkt! Så kapar man ett par dygn på induktionstiden.. 

Alla induktioner och spontant startade förlossningar måste ju avslutas med snitt om man verkligen inte öppnar sig! Tur att vi har en nödutgång! 

Svar på tråden Hjälp! Ni med akut snitt första barnet, hur blev det med andra?