Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Hjälp! Ni med akut snitt första barnet, hur blev det med andra?

Jag gjorde snitt med första barnet 2020. Även om det blev snitt, så har jag ingen dålig upplevelse av händelsen. Sonen fixerade sig aldrig helt innan bf och när värkarna kom igång (BF+4) så kom hans huvud aldrig lixom "ner i kanalen". Så gick i flera timmar och bara väntade. Hade bedövning så det var mest bara långtråkigt och efter att ha varit helt öppen i några timmar så sa de att de ville plocka ut honom med kejsarsnitt. Vid det laget var jag mest bara trött, så jag sa att det var OK.

Fick mitt andra barn i januari i år. Hade innan sagt till min BM att jag ville testa vaginalt, men verkade det gå åt samma håll som med första barnet så ville jag ha kejsarsnitt tidigare. Inte vara helt öppen i flera timmar och hålla på med knäböj etc och sen händer inget. Men det blev en helt annan upplevelse. Bedövningen hjälpte, men det tog inte bort allt som första gången. Utan värkade ökade så jag kände dem genom bedövningen. När krystvärkarna sedan satte igång så insåg jag att jag inte ens hade fått dem med första barnet, så jämfört med det var ju första förlossningen mer smärtfri... Men nu förstår jag också kvinnor som måste gå med sådana värkar i flera timmar och sedan få snitt, det måste vara hemskt...

Men jag tycker nu i efterhand att det var coolt att uppleva en vaginal förlossning, läkningen efter är helt annorlunda (jag kände av mitt snitt länge) och känslan när bebisen "ploppade" ut var coolt :) Men det var min upplevelse, andra har säkert andra upplevelser. Jag tyckte också att det kändes bra att ha gjort upp en plan innan om hur man vill ha det, så diskutera dina alternativ med din BM.

Du säger att du öppnade dig från 3 till 5 på tolv timmar, är det onormalt? Med första barnet var jag på 6cm när jag kom in till sjukhuset, då hade jag haft värkar i ca 10 timmar. var typ helt öppen 6 timmar senare och så gjorde de kejsarsnittet ytterligare 4-5 timmar senare. Andra barnet var jag 1cm öppen när jag kom in till sjukhuset, men värkarna gjorde extremt ont redan från början (som efter 10 timmar med första barnet). Öppen helt typ 4 timmar senare. Det sägs ju att det går fortare med andra barnet.

Lycka till, hoppas du får svar från andra upplevelser!

Svar på tråden Hjälp! Ni med akut snitt första barnet, hur blev det med andra?