• Jordgubb90

Försöka gå ner i vikt när man redan är ”smal”!!! Vilket jävla gnäll!

Hej!
    Jag är en kvinna på 35 år. Väger 61 kg, och det är 6 kg för mycket. Över 55 blir det bara fett som läggs på mig och jag gillar det INTE. Så nu försöker jag få bort de kilona genom att avstå fika och äta lite mindre än vanligt. Men herrgud vad alla har åsikter om det. Kanske för att typ alla i min omgivning har ett högt BMI, men kan en kvinna få bry sig om sin kropp och sin hälsa utan att alla andra som tydligen inte alls bryr sig ska ha en himla massa åsikter om det. Jag kan inte ens tacka nej till fika utan att folk frågar ut mig och vägrar acceptera att jag avstår! 

• Svar på tråden Försöka gå ner i vikt när man redan är ”smal”!!! Vilket jävla gnäll!
  • Jordgubb90
    Anonym (Smalfet) skrev 2023-07-02 14:54:28 följande:

Många som får mage även om de är smala från början får de pga för lite muskler. Alltså man har mer fett i kroppen än muskler och det är något man helst ska undvika. Så om du inte redan tränar och äter bra för att  få lite mer muskler och förbränna fettet så skulle jag satsa på det. Banta ska man överhuvudtaget inte göra.  Ät rätt och träna/motionera så finns ingen mage vid 61 kg vid den längden. 

Jag är 162 och väger 72 kg men har inte någon mage för det. 

Fast det beror ju helt på hur man är byggd, om man har mage i den vikten. Jag tränar på gym 2-3 dagar i veckan. Men jag har ändå mage med den vikten. 
  • Anonym (e)
    BaraLillaJag84 skrev 2023-07-02 14:47:05 följande:

Nu verkar du inte alls vara sån men jag jobbade med en kvinna som var vedervärdig! Jag vet inte om hennes största önskan var att vara ätstörd, men hon lyckades inte bli det "på riktigt"! Tjatade konstant om hur missnöjd hon var med sin kropp, stod och drog i sitt minimala fett på magen så hon fick blåmärken och skrek ut sin ångest! Skröt om hur lite hon åt, hur folk trugade henne men hon var "stark" och stod emot, att hon varit på kalas på helgen men hon drack minsann bara vatten! Det stämde ju inte ens, hon åt som vanligt folk! La sig även i vad andra åt och kommenterade och grimaserade. Man kände sig som värsta grisen i hennes närvaro!

Om vi bortser från att hon var dum i huvudet som gick på andras matintag...

Vad i det där är INTE ätstört?

• Liza86

Har haft en kosthållning som liknar "diet" hela mitt vuxna liv. Kan bara säga att jag håller med TS. Det är många det verkar reta.

Bara för att man vill vara i form och hålla sig i den. Folk är helt dumma i huvudet!

• Anonym (Man)

Bästa e ju om man sköter sitt egna så blir de ju toppen :)

• Anonym (Vita lögner)

*tar en chokladbit till*

• BaraLillaJag84
    Anonym (e) skrev 2023-07-02 18:42:59 följande:

Om vi bortser från att hon var dum i huvudet som gick på andras matintag...

Vad i det där är INTE ätstört?

Att hon inte "levde som hon lärde"! Hon åt ju, normal mat, snabbmat ibland, finns massor bilder på hennes sociala medier med sötsaker, alkohol etc. Hon var inte alls den som "drack vatten" på sommarfester, julbord eller andra tillställningar. Hon skröt om att säga nej till allt och knappt ens äta brödsmulor fast det inte var så! Kunde lätt göra sig en kladdkaka och slänga i sig hela själv! Vilket iofs är ätstört beteende. Hon ville ju bara ha komplimanger "Neeeej, du som är så smaaaaal, så snyyyyygg, inte behöver du banta!! Vad DUKTIG du är som lyckas säga nej!".
    Det riktigt sjuka är att hennes syster till slut gick bort i anorexia efter en väldigt långdragen kamp, och hon pratade som att hon ändå var lite imponerad av systerns stolle-magra kropp, hur hon vek droppslangen, undvek att få näring i sig, ljög för allt och alla så hon tillslut gick bort.
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Smal) skrev 2023-07-02 13:48:17 följande:

Det hjälper inte heller. Säger man att man vill undvika socker så är det typ ?eller ?lite socker är bra för kroppen? 
    vill man undvika mjöl så får man höra att ? mjöl har man ätit i alla tider? 
    har nångång försökt förklara att mjölet i dag är inte vad det en gång var så är man löjlig o så är de inte alls. 

egentligen Är de nog bara att säga nej utan förklaring och låta folk gnälla. 

"- Du behöver väl inte undvika socker?
    - Nej. Men jag VILL."

"- Lite socker är bra för kroppen?
    - Jaså? Var har du läst det? Vilken forskning säger det? För det har jag helt missat faktiskt."

"- Mjöl har man ätit i alla tider?
    - Det finns mycket man "gjort i alla tider" som inte är bra. Nu för tiden vet vi bättre. Jämför med rökning exempelvis. Och oavsett så är det MIN ensak, min kropp och mitt val.
    - Du är löjlig!
    - Och du är oprofessionell och det är högst olämpligt att säga så till en kollega."

Till sist, du har helt rätt. Man ska lära sig säga nej utan att känna att man måste förklara varför. För det måste man inte. 
  • Daphodil

Generellt är det mer socialt accepterat att kommentera smala personers utseende eller portioner. Jag förstår inte varför såna saker ska kommenteras öht. 

• Anonym (123)
    Jordgubb90 skrev 2023-07-01 22:10:02 följande:
    Försöka gå ner i vikt när man redan är ?smal?!!! Vilket jävla gnäll!

Hej!
    Jag är en kvinna på 35 år. Väger 61 kg, och det är 6 kg för mycket. Över 55 blir det bara fett som läggs på mig och jag gillar det INTE. Så nu försöker jag få bort de kilona genom att avstå fika och äta lite mindre än vanligt. Men herrgud vad alla har åsikter om det. Kanske för att typ alla i min omgivning har ett högt BMI, men kan en kvinna få bry sig om sin kropp och sin hälsa utan att alla andra som tydligen inte alls bryr sig ska ha en himla massa åsikter om det. Jag kan inte ens tacka nej till fika utan att folk frågar ut mig och vägrar acceptera att jag avstår! 

Har alltid fått samma behandling. 162 cm lång, som finast runt 53-54kg. Gud nåde om jag när jag väger 57 och känner mig mullig (otränad så allt är bara fett) försöker tappa nåt kilo. Blir ett jävla tjat.

Jag började säga ifrån och prata om hur dåligt jag mår psykiskt med extra kilon. Så inte lika många kommentarer numera. Pratar man högt och brett om att folk ska sluta kommentera kvinnors kroppar och vikt blir dom till slut tysta.
  • Anonym (Sanna)

Det allra bästa tipset mot dumma kommentarer är att låtsas som om man inte hört dem. Prova. 

• Core

Åh älskar när det händer. kontrar alltid med sarkasm, säger att jag alltid måste dricka fyra öl för att kunna somna så det blir så mycket kalorier med socker. Eller så trycker jag tillbaka, är det exempelvis en person med dålig hy säger jag just det, jag vill inte få kass hud av socker, utan att det är uppenbart att det är en kontring.

Snabba vassa kommentarer har gjort mig immun, folks tjafs rinner av mig som vatten.

• MrsPJ

Jag tycker folk i allmänhet kan hålla käften om vad andra stoppar i sig eller inte, oavsett storlek. Är så jävla less på folk som automatiskt säger "vad duktig du är" om man tackar nej till kaka. Jag brukar då kontra med att säga att jaha då är väl ni dåliga då eller? 

Om man sen babblar vitt och brett om att man försöker gå ner i vikt får man skylla sig själv. Sånt anser jag också att man kan hålla för sig själv. Har dock kommit fram till att de som kommenterar är de som projicerar känslan för sin egen kost eller kropp. 

Tycker inte heller man behöver påtala att man inte äter kolhydrater, socker eller vad det nu är. Räcker med att tacka nej och om nån nu är intresserad av vad man äter så är det bara att säga att det har inte du med att göra. Fast på ett trevligare sätt Drömmer

• Blacknails86

Samma här. Dock har jag turen att ha kollegor som också vill hålla sig i form så vi har fika typ 4 ggr i året.
    Dessutom kan jag skylla på min problemmage.

Så om man prompt vill ha någonting att försvara sig med så kan man ju skylla på magen. Då brukar inte folk ställa fler frågor. Magbekymmer är knappast ett lämpligt samtalsämne över fikabordet.

• Anonym (va?)
    Anonym (Saknas längd) skrev 2023-07-01 22:12:51 följande:

Allt beror ju på hur lång du är. Kanske har de rätt. Kanske har du rätt. Omöjligt att veta baserat på det du skriver.

Varför skulle nån annan ha rätt om hur TS känner sin kropp och vilken vikt hon tycker känns bra och passar henne? 
  • Anonym (e)
    Anonym (va?) skrev 2023-07-05 12:03:25 följande:
    Varför skulle nån annan ha rätt om hur TS känner sin kropp och vilken vikt hon tycker känns bra och passar henne? 
    Väldigt väsentligt, TS kunde haft en ätstörning så därav ska man alltid checka av i dessa trådar att det åtminstone är lite rimligt
  • Anonym (va?)
    Anonym (e) skrev 2023-07-05 12:10:14 följande:
    Väldigt väsentligt, TS kunde haft en ätstörning så därav ska man alltid checka av i dessa trådar att det åtminstone är lite rimligt
    Vad skulle nån i en sån här tråd kunna påverka någons ätstörning. TS klagomål gällde inte hennes vikt, utan allmänna synpunkter från hennes omgivning på vad hon väljer och väljer bort att äta. 
  • Olsdotter

Hej!

Jag kan bara hålla med. Väger själv runt 57 nu och har kvar åtminstone 2 kg att gå ned (kom i klimakteriet och innan jag visste ordet av hade jag ökat nästan 10 kg på något år högst. Nu när jag ska ned igen får jag höra hur konstigt/hemskt det är.

Nå väl, man får helt enkelt bara låta folk vara och fortsätta envetet mot sina egna mål här i livet. Vi stör folk när vi genom våra egna  handlanden påminner dem om att de själva borde göra någonting åt sin vikt.

Svar på tråden Försöka gå ner i vikt när man redan är ”smal”!!! Vilket jävla gnäll!