43 år, gravid med femte barnet
Säger som ovanstående: ingen idé att bry sig om vad andra tycker! Ni har ju redan en 2,5-åring, så ni har inte ens kommit ifrån småbarnsåren. Ni får ändå bara 2,5 extra småbarnsår med en till.
Jag fick mitt femte barn när jag var 42 år, och det var en sladdis (7 år till det näst yngsta). Åldern är inte ett problem, jag är lika aktiv som jag var för 15 år sen när mina andra barn var små. Det finns fördelar och nackdelar med allt om man vänder och vrider på saker. Men ett barn måste vara väldigt väldigt ovanligt att ångra. Det enda som är sorgligt är att min minsting inte får uppleva och komma ihåg mor- och farföräldrar pga av att de börjar bli så gamla nu. Men det är ingen självklarhet ändå oavsett ålder, jag har knappt heller upplevt det trots att min mamma var i 30-årsåldern när hon fick mig. Sen är det kanske tråkigt med att inte ha ett jämnårigt syskon, men det är ingen garanti att de blir vänner ändå. Mina tre jämnåriga tonåringar umgås väldigt sällan. Men det är lättare att göra aktiviteter ihop som familj om de är jämnåriga. Dock tar jag med mig minstingen nästintill överallt, fungerar bra.
Jag tycker att jag är en bättre mamma nu när jag är äldre, genom all erfarenhet jag fått av mina barn samt annat i livet. Mer tålamod samt prioriterar tid mer med barnen nu.