Inlägg från: Anonym (Jobbigt!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jobbigt!)

Förälskad i min kollega

Fan vad jobbigt TS. Jag lider verkligen med dig!

Tyvärr tror jag att du måste byta arbetsplats om du inte vill satsa på kollegan för att trycka undan såna här känslor går inte.

• Anonym (Jobbigt!)
    Anonym (typiskt) skrev 2023-06-30 14:06:37 följande:
    Japp, det där är en klassiker när folk förälskar sig i någon annan.

1) Sin partner känner man ut och in, finns inget nyhetens behag där som en gammal bil, den funkar bra, är pålitlig och tar en från a till b.

2) När man är förälskad tenderar man att idealisera den andra, dvs man bygger upp en bild av den andra personen som är mer baserat på vad man själv drömmer om än vad personen verkligen är. Och jämför man vilken människa som helst (ink din man) med en fantasi så kommer ju alla te sig lika tråkiga i jämförelse.

3) Man bygger upp fantasibubblor om hur ett förhållande med den andra skulle kunna vara som givetvis är perfekta för det är ju fantasier inte verklighet och fantasier kan man ju forma som man vill vilket inte går att jämföra med den krassa verkligheten med alla måsten som inte alltid är lika glammigt. Vilken relation känns inte tråkig i jämförelse med en idealiserad fantasi?

4) Givetvis längtar man efter att kunna förverkliga dessa fantasier och ens partner är ju i vägen för det, ännu fler minuspoäng för tråkmånsen hemma.

5) Du kommer inte lyssna på något någon säger
    Anonym (Förälskad) skrev 2023-06-29 23:10:22 följande:

Jag försöker varje dag undertrycka de känslorna jag har för min kollega men det ger bara motsatt effekt. Att undvika honom på jobbet går inte då vi är en liten arbetsplats och han och jag har en del arbetsmoment vi måste göra ihop
    Min kollega är flera år yngre än jag, singel och har inga barn.
    Ibland inbillar jag mig att han är lite intresserad av mig med eller så är han bara så otroligt snäll.
    Vi kan prata med varandra om det mesta och han är så glad över att jag älskar hans torra humor.
    Jag har märkt att våra blickar möts ofta och han kollar in mig ibland. 

Vi har skrivit till varandra på messenger vid några tillfällen om helt oskyldiga saker men senast gav han mig denna emojin 😉 vad ska man tolka detta som?
    Jag kommer inte berätta för honom om mina känslor men skulle han säga något om  intresse från hans sida, kommer jag säga att det är besvarat  men vet inte hur jag ska göra.

Nej det gör du verkligen inte för då hade du låtit bli att hålla på och chatta med kollegan. Det du gör är att du medvetet spär på dina känslor och rusar fram som en blind buffel men INTALAR dig själv att du "försöker" för att det låter bättre och får dig att framstå som en mer ansvarsfull, empatisk person.Det du vill med din tråd är det 9 av 10 vill men såna trådar, dvs få andras medhåll och stöttning så du ska kunna gå vidare med kollegan och bedra din man utan att ha så dåligt samvete över det.

Andras erfarenheter kommer inte hjälpa dig ett dugg så länge du inte är kapabel att ta till dig även det som säger att de inte är en bra ide utan letar med lupp efter BARA de som säger att det där är en skitbra idé som med all säkerhet kommer funka jättebra och är värt det till 100%
    Varför är du så onödigt hård mot TS? Fattar du inte att det här är en skitjobbig situation för henne?
  • Anonym (Jobbigt!)
    Anonym (Dubbla kakor) skrev 2023-06-30 19:04:46 följande:
    Förälskelse går faktiskt över, kroppen måste släppa efter ett tag. Men det kan ta upp till ett år.
    Tro mig, såna här förbjudna känslor går inte över om man jobbar tillsammans och ser varandra varenda dag. Man blir bara påmind om det man inte kan få och det stärker bara känslorna. Jag och en kollega till mig har båda känslor för varandra och vi vet om att det aldrig kan bli vi, och detta har inte gått över på fyra år trots månader isär och att vi träffat andra.

Så tro mig på mitt ord, känslor för kollegor svalnar inte.
  • Anonym (Jobbigt!)
    Anonym (typiskt) skrev 2023-06-30 19:32:59 följande:

En bättre fråga är väl snarare varför du tror att stryka folk som gör saker de VET är fel medhårs kommer hjälpa?

Frågan handlar om känslor, och när man har starka känslor inblandade gör man irrationella val. Att då döma ut personen och ha en lika taskig attityd du har mot henne tror du alltså hjälper hennes problem? Och dessutom, innan du dömer ut andra måste du själv vara utan skuld. Så har du aldrig agerat irrationellt när starka känslor varit inblandade?
  • Anonym (Jobbigt!)
    Anonym (typiskt) skrev 2023-06-30 20:16:00 följande:
    Nope, frågan handlar om VERKLIGHETEN och vilka konsekvenser ens handlingar kommer få när man agerar på sina känslor. Du förstå bara för att man känner nåt så betyder inte det att verkligheten försvinner. TS, hennes man och barn kommer få suga i sig skiten hennes känslor orsakat ändå och att säga "man jag hade ju en känsla" kommer nog inte hjälpa ett dugg. Bra om du kan skilja på känslor och verklighet.

Dömer gör alla människor, det är så vi skiljer på rätt och fel och faktum är att dömande är en nödvändighet för att ha en någorlunda civiliserat samhälle, för om ingen dömer folk som gör dumma saker så kommer de ju inte förstå att de gör fel och om de hade dömt sig själva innan de gjorde som de gjorde så skulle andra inte behöva döma dem i efterhand.

Japp, jag har gjort irrationella saker och då har jag oxå accepterat att andra kritiserat mig för det jag gjort var ju dumt och kritiken befogad. Och när jag tänkt göra duma saker så är jag glad över att det funnits folk som påpekat hur korkat det varit och inte bara klappa mig på ryggen för då hade jag ju förmodligen inte fattat hur korkat det varit och gjort det ändå.

Världen handlar inte bara om förståelse och stryka folk medhårs vettu, kritik och ifrågasättande är minst lika viktigt.
    Och vad har då TS gjort utöver att få känslor för sin kollega? Har hon försökt varit otrogen? Har hon flirtat med kollegan? Förklara!
  • Anonym (Jobbigt!)
    Anonym (typiskt) skrev 2023-06-30 20:35:19 följande:
    Det är snarare en fråga om vad TS är på väg att göra, men det tror jag nog att du redan fattat med tanke på vad du skrivit i dina andra inlägg, eller hur?

Jag menar om det TS gör är så harmlöst och ofarligt som du påstår nu, varför råder du henne att byta jobb?
    Fast känslor kan man inte styra, och därför har inte TS gjort något fel. Du vill istället sätta dit henne för något hon aldrig gjort eller ens planerat att göra. Hur vet du föresten att hon planerat att göra något när hon sagt att hon inte ska göra det? Det är enbart något du hittar på för att du vill sätta dit TS.
    Nej, vad detta handlar om är inte huruvida TS gjort rätt eller fel, utan detta handlar om dig och din längtan att få sätta dit människor. Jag vet hur din typ fungerar. Vad som får igång er är att få sätta dit folk, helst för saker de inte rår för eller saker de aldrig gjort (vilket förklarar varför du hittar på att TS skulle gjort något fel). Vart denna längtan och glädje att sätta dit andra kommer ifrån kommer jag aldrig förstå. Däremot är det ytterst talande att såna som dig alltsom oftast dyker upp just på fredagskvällar. Det kan tyda på att er längtan efter att få sätta dit andra bottnar i bitterhet för att spendera fredagskvällar på Familjeliv är inte något drömliv direkt. Själv jobbar jag natt och har tid över nu. Övriga tider håller jag mig borta från Familjeliv.

Varför jag råder TS att byta jobb är för att TS inte kommer bli av med känslorna så länge hon arbetar, vilket var ett svar på om det går att trycka undan känslorna.
  • Anonym (Jobbigt!)
    Anonym (Suck) skrev 2023-06-30 21:45:32 följande:
    Fast det hjälper inte TS. TS är tonårsförälskad i den här mannen. Skriver med honom, blir till sig om de råååkar snudda vid varann, läser in saker in hur han ser på henne och skapar scenarior i huvudet.

TS har också en man och barn hemma. Det är TS prio 1. Är hon trött på mannen är det där hon ska starta. Reda ut det förhållande hon har och agera vuxet. Inte springa runt och små-messa med någon hon är attraherad av och tolka in betydelser i emojis.

Att fortsätta som TS gör nu kommer resultera i en tråd om någon månad där de bara råkade kyssas. Eller där hennes man läst meddelandena och TS nu är panikslagen att han vill skiljas direkt.
    Nu ljuger du rakt av. TS har aldrig skrivit att hon råkat snudda vid honom eller att hon blir sig till när hon snuddar honom. Det enda hon har sagt är att de ibland messar varandra oskyldigt, och det är inte fel att messa med kollegor.

Återigen försöker du bara hitta en anledning att sätta dit TS på grunder som inte finns eftersom du gillar att sätta dit folk. TS är en av de mer självreflekterande personerna jag sett på Familjeliv, och hon själv inser att hon inte bör eller kommer göra något med kollegan. Istället gör hon allt för att försöka jobba på sitt förhållande med sin man, bland annat genom att försöka hitta tillbaka till honom efter semestern. Hon ber också om hjälp med att trycka undan sina känslor för kollegan eftersom hon vet att det är fel. Jag ser verkligen inte vad det finns att trycka till TS för? Hon gör ju allt hon kan för att hon inte ska vara otrogen eller förstöra sitt äktenskap. Jag vill gå så långt som att säga att TS är en fantastiskt fin människa som är raka motsatsen till självcentrerad som går igenom allt sånt här för sitt äktenskaps skull.

Att du vill sätta dit TS beror endast på att du gillar att sparka på folk som redan ligger, och det är enligt mig ett symptom på en vidrig attityd till sina medmänniskor.
  • Anonym (Jobbigt!)
    Anonym (Lo) skrev 2023-06-30 22:21:24 följande:
    Man kan uttrycka sig på olika vis, men du själv verkar vara väldigt pigg på att hela tiden tala om för Suck hur hen sparkar på ts osv. Det är ju att ta i rätt mycket. Absolut att ts reflekterar, men av hennes svar så får jag känslan av att hon bara vill att känslorna ska försvinna, men är inte villig att göra nåt särskilt för att det ska hända. Tycker om att umgås, tycker om att messa, tycker om att vara nära. Ibland kan det behövas väldigt raka ord, och inget gullande och inlindande. Det betyder inte att man sparkar på någon, utan att man är rak och tydlig.

Och jo, ts har visst beskrivit hur de nuddar vid varandra och att det pirrar när detta händer, se ts tidigare inlägg. Precis som du inte tycker att man ska sparka på andra ska du inte heller anklaga människor för att ljuga.
    Tro mig, jag är inte ett dugg pigg på att sätta dit varken Suck eller någon annan. Faktum är att jag tvärtom är extremt trött på att behöva läxa upp vuxna människor som inte kan bete sig på Familjeliv. Om jag fick bestämma skulle jag slippa det, men tyvärr verkar det finnas ett bottenlöst hål av folk som har ett sådant dåligt beteende här på Familjeliv.

Nu har jag kollat igenom TS samtliga inlägg tre gånger och inte ett enda inlägg beskriver hon hur hon snuddat vid kollegan och det pirrat till. Det hon faktiskt har beskrivit är helt oskyldigt som alla gör med sina kollegor. Det enda hon möjligtvis gjort som kan tolkas som fel (om man nu är lagd åt det hållet) är att hon mött hans blick, men sånt rår man faktiskt inte för när man är kär. Så hela er poäng om att TS gör fel faller pladask och utgår enbart från hur ni tolkar TS svar, inget annat. Och det ni tolkar in, som ni faktiskt inte har några belägg för, är inte raka rör utan det är en ren härskarteknik (finns till och med ett ord för detta ni sysslar med: halmdocka).
  • Anonym (Jobbigt!)
    Anonym (Suck) skrev 2023-06-30 22:31:19 följande:
    Sluta anklaga mig för att ljuga.

Jag citerar, inlägg #35:

? Vi har jobbat ihop i 6 månader men för 3 månaders sen började jag se på honom på ett annat sätt, det pirrar till och jag har svårt att andas när vi tittar på varandra eller om vi nuddar varandra.?

Och nej. Om man är förälskad i någon man inte vill så messar man inte den personen privat. Punkt. TS har själv skrivit att kollegan givit blinkande smileys i mess, som hon då funderar på vad de betyder. Det är en hal sluttning, och skälet att man inte skriver så med någon man vill försöka hålla sig helt platonisk med.
    Okej, då tar jag tillbaka att du ljög. Fel av mig.

Men det har fortfarande ingen betydelse för mitt resonemang, vilket är att TS inte gjort något fel. Menar du på fullaste allvar att det är extremt underligt att nudda vid en kollega man arbetar med dagligen? Har du aldrig råkat nudda vid en kollega? Jag gjorde det senast idag vid skiftbytet. Går jag då enlogt dig bakom ryggen på min fru? Och hur vet du att nuddandet var avsiktligt hos TS? Hur vet du att det inte råkade hända i lunchkön?

Och detsamma gäller allt det andra du försöker sätta dit TS med. Hur vet du exempelvis att TS är den som initierar chatten med kollegan? Hur vet du att det hon skriver är privat och inte jobbrelaterat? Det enda hon faktiskt skriver är att hon chattat oskyldigt med kollegan. Jag har chattat med tjejkompisar och kollegor oskyldigt. Exakt hur menar du att det är fel? Eller för den sakens skull, nämn en enda sak TS gör som är helt utan tvekan fel mot hennes man som hon kan rå för (känslor kan man inte rå för).

Egentligen är hela min poäng detsamma: det du är ute efter är inte att hjälpa TS utan du vill sätta dit TS för saker hon inte gjort. Din attityd är extremt dömande och det återspeglar sig i dina idoga försök att hitta anledningar till att TS gör fel istället för att faktiskt se vad TS gör rätt. Och jag kommer aldrig i hela mitt liv förstå varför du trånar efter att få sätta dit andra? Jag personligen avskyr att behöva sätta dit andra (tro inte att jag njuter av att sätta dit dig för det gör jag verkligen inte), så jag förstår inte vad du själv får ut av det?
  • Anonym (Jobbigt!)
    Anonym (Lo) skrev 2023-06-30 22:50:11 följande:
    Se inlägg 35 gällande nuddandet.

Sen håller jag med om att det finns många som inte kan bete sig på FL, men jag kan inte se några sådana inlägg här. Det är inga personangrepp, det är inga halmdockor. Utan bara människor som ger ts råd om hur hon bör agera, vilket är det hon ber om. Sen att det är raka rör från många, ja, det får man tåla. Bara för att man får, eller ser, svar man inte gillar så innebär inte det att skribenten är kränkande eller elak eller "vill sätta dit" någon. Man måste kunna få och ge argument utan att direkt vända sig till affekter och att försöka framställa andra i dålig dager. Att analysera någons svar och ge sin syn av det är också en del av en diskussion. Att tolka är också en del av att kommunicera. Det är en del i att veta hur man ska ge råd. Hur tror jag att ts egentligen agerar utifrån det som säger och vilket råd bör jag ge utifrån det? Det handlar inte om att sätta dit någon, utan att uppmärksamma på att så här kan beteendet tolkas. Ts är fri att ge svar till oss som tolkar det som att hon kanske inte riktigt ger allt för att bli fri från sitt elände. Hon kanske till och med själv är medveten om det, och har svårt att ändra det beteendet. Men det gör inte att råden ändras. Och det sista ts behöver är någon som håller henne i handen ända ner i fördärvet.
    Jo det är faktisk exakt dömande det handlar om, ingenting annat. För ingenting av det TS skrivit är fel, utan allt är fullkomligt oskyldigt. Menar du på fullaste allvar att det är fel att nudda vid en annan människa när man är gift? Och hur vet du vad det var för typ av nuddande? Det framgår Ingenting annat än att TS och han nuddar varandra, vilket inte är konstigt om man arbetar med varandra dagligen.

Vad detta dock visar är det jag vill poängtera, och det är att ni utgår alltid från det att TS gör det värsta. Att tvärsäkert tolka in att man nuddar en kollega med att det skulle vara att man nuddar varandra på ett olämpligt sätt istället för att vara öppen för att det kan ha varit helt oskyldigt gör man för att man drivs av att sätta dit TS, inte att hjälpa henne.

Men jag atäller samma fråga till dig som din kompis: vad har TS gjort som är absolut fel och big no när man är i ett förhållande?
Svar på tråden Förälskad i min kollega