Inlägg från: Agda90 |Visa alla inlägg
  • Agda90

När blir tvåbarnslivet lite lättare?

Lägg ner pottträningen. Barn släpper böljan när de är redo. Varför stressa fram det?

Packa allt som går att packa dagen innan utflykten. Hitta sätt att göra vissa saker enklare på. Att smörja in med solkräm kan man göra framför ett program på ipaden t.ex. 

Ju mer du stressar desto mer känner barnen av det och desto värre blir det. 

Ni är två. På din text verkar det inte som att din man är särskilt stressad. Hur kommer det sig? Är det bara du som får fixa allt med barnen?

Mina barn är idag tonåringar, en har precis fyllt 13 och en är 16. De hjälper flitigt till att få färdigt saker och ting inför utflykter. Men jag minns hur det var förr.... När jag och min man hjälptes åt var det lugnare. Fick jag ro i land allt själv var det tuffare. 

Att göra utflykterna enklare är ju ett sätt. Istället för hela turen tlll stranden ta parken utanför husknuten och ha en picknick. Åk till stranden vid tider när inte alla andra åker dit. 

Vi hade "turen" att ha två extremt morgonpigga barn så vi kunde vara på stranden kl 9 redan de varma dagarna. När alla andra började dyka upp var våra barn trötta och behövde vila eller var helt färdiga med strandbesöket. Då var det mindre trafik, lätt att hitta parkering och fritt fram att välja plats på stranden. 

Visst är småbarnsåren inte en dans på rosor men en del av det behöver inte vara pest och pina. Hitta genvägar, släpp vissa saker.

Svar på tråden När blir tvåbarnslivet lite lättare?