Inlägg från: Anonym (:-:-:) |Visa alla inlägg
  • Anonym (:-:-:)

Komiskt med otrohet?

Har en sommarstugegranne som har andra fruntimmer än sin fru där på somrarna, frun har andra intressen och brukar inte vilja komma till stugan. En gång ringde frun och undrade om man sett till mannen för hon fick inte tag i honom. Jag hade av en händelse hört av en annan person i området att han är hos någon som vi kan kalla Annika, så jag svarade vad jag visste, jag har inte sett honom sen igår men jag hörde av Gunilla att han är hos någon som heter Annika. Frun blev genast misstänksam och ledsen, förstod läget. När jag sedan nämnde detta för Gunilla så blir responsen: Hihihihihi, jaa du, hahahahaha. Och ja, jag har fått veta att han faktiskt är otrogen och att det inte handlar om något annat.

En annan person jag känner berättade också om en otrohet som han kände till och förstod att det rörde sig om en affär, och han skrattade också åt det hela.

Varför skrattar folk? Finns det några här på FL som tycker det är komiskt med otrohet? Berätta hur du tänker.

• Svar på tråden Komiskt med otrohet?
    Anonym (Trött) skrev 2023-06-28 15:18:56 följande:

Men det där vet du väl själv innerst inne hur dom tänker?

När kvinnor fnittrar sådär är det ju bara för att dom själva är så otroligt sugna på att göra något förbjudet så dom bara måste fnittra bort tanken på det hela? I själva verket vill dom inget annat än att bli påsatta av grannen med dom stora musklerna, eller mannen i köttdisken eller.....

Fnittrande kvinnor är inte att lita på. Jag vet, har varit med om det.

Det var ju även en man som gjorde samma sak?
    Anonym (Anna) skrev 2023-06-28 15:20:25 följande:

Sen kan man ju ibland skratta av nervositet. ?Hahahaha hoppsan, nu har jag förstört ett förhållande för att jag berättade att han var hos Annika. Vad tråkigt, hahaha?. 

Just det ja, det är möjligt... eller skrattar åt att man själv gjort bort sig/försa sig?
    Anonym (Anna) skrev 2023-06-28 15:18:03 följande:

Det komiska ligger väl i att den otrogna ofta inte verkar inse att partnern kommer få reda på något, samtidigt som den är så oerhört klumpig att hela grannskapet märker vad som pågår. Det är ju också lite komiskt när partnern är den enda som inte vet, trots att det hela borde vara fullt uppenbart också för denne. Det är ju inte direkt roligt så att man gapskrattar åt det, utan mer ?ha ha, hur kan ni vara så korkade??. Typ så. 

Brukar du skratta åt otroheter du får reda på eller misstänker?
    KatjaL skrev 2023-06-28 16:27:29 följande:
    Jasså? Så bara kvinnor är sugna på att vara otrogna? Du tror inte att det kan röra sig om män som gärna skulle vilja ha lite uppmärksamhet och bekräftelse utanför förhållandet? Eller folk som bara är skadeglada rent allmänt?
    Just det ja. Skadeglädjen sägs vara den bästa glädjen.
    Anonym (sådär) skrev 2023-06-28 16:32:15 följande:
    Japp så är det tyvärr för att många inte fattar vad en otrohet innebär för den drabbade förrän de blivit utsatt för det själva. Det är ju enkelt att ta lätt på, skratta bort andras lidande, när det händer en själv så är det inte lika kul längre.
    Eller skrattar åt mannens lidande när han bli påkommen?
    Anonym (Tragikomiskt) skrev 2023-06-29 15:07:59 följande:

Min storebror är komiskt otrogen, hela hans relation till kvinnor i allmänhet är komisk. Han har vänstrat konstant i alla relationer han haft. När vi växte upp låg han med ALLA mina tjejkompisar. Det är alltid drama med arga kvinnor runt honom.

Jag kan inte ens låta honom hämta mitt barn på dagis (är singelmamma så ibland behöver man hjälp) utan att han börjar dejta någon han möter där. Min dotters favoritfröken...och det blev drama. Min dotter på simskola och drama med nån där. Jag dras ofta in i det där med kvinnor som hör av sig till MIG när de inte får tag i honom.

Jag brukade vara väldigt arg på honom för det där, men nu skrattar jag bara åt honom, täcker inte upp för honom och har insett att han är hopplös. Skadat gods.

Är han gift med någon samtidigt som han gör allt detta menar du?
    Xenia skrev 2023-06-29 16:25:24 följande:

Jag misstänker att jag också skulle ha skrattat. Den otrogne grannens fru blir misstänksam, han kanske äntligen får sina gärningars lön. Dvs alla otrogna förtjänar att påkommas. Ofta är det väl så att de har godtrogna och tillitsfulla partners så de kan leva dubbelliv i lugn och ro. Så bra om rättvisan segrar ibland!

Är det skadeglädje?

Ja, det är väl en slags skadeglädje. Sen om skadeglädjen kan rättfärdigas är väl en fråga om moral...

Eller skrattar du alltid när rättvisa skipas, och inte på grund av att någon fick det hett om öronen? Det är lite skillnad tycker jag. Bli glad åt att offret fick upprättelse, eller glad åt att förövaren fick lida. Eller så gläds man åt båda delarna?

Sen kom ihåg att tråden gäller även otrohet som inte uppdagats, men som någon känner till och skrattar åt!

Man kan ju vara glad åt att offret fick reda på otroheten men samtidigt inte vara direkt glad åt förövarens elände tänker jag. Eller om förövaren inte bryr sig och går vidare i livet så kan man ju ändå glädjas åt att offret nu slipper leva i lögnen.

Eller så kan man tycka förövarens lidande är skitkul och skratta ihjäl sig åt det men samtidigt sket man i hur offret blev påverkad.

Anonym (sådär) skrev 2023-06-30 11:25:32 följande:
    Är inte att offret får upprättelse och förövaren får ta konsekvenserna av sina handlingar samma sak? Vad skulle upprättelse annars vara? Om personen kommer undan med det lindrigt så är det ju ingen upprättelse.
    Anonym (sådär) skrev 2023-06-30 14:38:04 följande:
    Varför ska man vara glad över att människor som beter sig som svin mot andra slipper billigt undan? Det är ju knappast upprättelse.

Att folk kan leva vidare efter att ha blivit utsatta för skit av andra har ingenting med upprättelse att göra. Att du kan gå vidare med ditt liv efter en våldtäkt samtidigt som den som våldtog dig slipper straff är ju inte upprättelse, upprättelse är när personen straffas för det han gjort mot dig.

Eller så kan man glädjas över BÅDE att offret fick reda på sanningen och kunde göra något åt det OCH förövaren fick ta konsekvenserna av sitt agerande.

Även om han slapp billigt undan så kan man väl ändå vara glad för att nu slipper hon honom iallafall. Vad är det för fel med det? Ska man gå och sura för annars tycker man att det var bra att förövaren kom billigt undan?

Att en förövare får ett straff kan vara en del av en upprättelse, men upprättelse är också till stor del att brottet blev uppklarat. Varför ska du bestämma vad andra människor får eller bör glädjas åt?

Jag gav några exempel på att man kan glädjas åt olika delar i det hela, vilket du inte verkar kunna godta. Du verkar tycka att det är allt eller inget. 

Och som jag skrev, säkert finns det människor som enbart gläds åt när någon, i det här fallet förövaren får det eländigt. Att offret fick upprättelse kanske inte var lika kul. 

Anonym (sådär) skrev 2023-06-30 16:56:53 följande:
    Fast nu förvanskar du saker och säger mot dig själv. Vi pratar om UPPRÄTTELSE som du själv tog upp, inte om människor klarar eller inte klarar att gå vidare med sitt liv utan upprättelse. Givetvis är det bra att man klarar av att gå vidare med sitt liv med eller utan upprättelse. Men det har inte ett dugg med att bli glad över att den drabbade får upprättelse att att göra. Det bästa är givetvis om den drabbade får BÅDE upprättelse OCH kan gå vidare med sitt liv.

Dessutom tror jag att du förstår mycket väl att det är betydligt lättare för den drabbade att gå vidare och släppa det personen utsattes för OM personen fick upprättelse än när det inte sker. Jag tror att du fattar mycket väl att en kvinna som tex blir våldtagen kommer ha det mycket lättare att gå vidare om svinet som våldtog henne åker i fängelse än om skithögen går fri, men sitter ändå här och låtsas som att det inte spelar någon roll, varför gör du det?

Det är ingen förvanskning alls, det är du som tror att du har tolkningsföreträde i vad upprättelse innebär.

Upprättelse kan vara ett brott blir uppklarat, sen vad straffet eller konsekvensen för gärningsmannen blir är en sak, brottet är fortfarande uppklarat. En våldtagen kan känna bättre upprättelse av att vrottet blev uppklarat, hon fick ett allmänt erkännande ,  med kanske ett kort fängelsestraff för mannen, än om mannen tex dör eller drabbas av något annat negativt som han förtjänade, men alla tror att hon ljög om våldtäkten och brottet blev aldrig uppklarat. Det är du som tar för givet vad som är lättast för andra.

Men allt detta är egentligen inte relevant för vad man kan skratta eller glädjas åt i den hela. Man måste inte skratta åt att den otrogne fick lida samtidigt som man ändå gläds åt att den bedragne blev av med aset. 

Anonym (sådär) skrev 2023-06-30 17:52:17 följande:
    Snacka om hårklyverier och ren BS... kan dit och kan hit, jag det är väl klar att folk KAN mycket om de absolut måste det, folk KAN leva utan armar och ben om de absolut måste men vi pratar ju inte om vad folk KAN utan om vad folk gillar bäst (dvs varför man skrattar åt en skithög som fick ta konsekvenserna av sitt agarenade) och du vet nog lika bra som jag att tjejen som blev våldtagen förmodligen skulle föredra att skithögen får fängelse än alla andra långsökta och fantasifulla alternativ du drar upp.

Vadå JAG tar för givet?, menar du att du på allvar tror att folk i allmänhet föredrar att skithögar går fria och slipper ta konsekvenserna för sina handlingar?
    Det är inte hårklyverier och BS för att jag säger emot dig. Det handlar inte om vad jag tror folk föredrar, jag pratade om att man kan skratta åt olika saker och att upprättelse kan vara olika! Avfärda det som fantasifulla alternativ om du vill men det säger inte emot någonting jag skrev. Jag kan lika gärna kalla allt du kommit upp med för fantasier! Du skriver verkligen otrevligt och vill inte förstå något annat än vad du redan bestämt om tingens ordning här i världen.
    Anonym (sådär) skrev 2023-06-30 18:29:31 följande:
    Du menar alltså att skillnaden mellan att knulla runt med andra MED sin partners medgivande och UTAN inte är självklar?

Så varför förhandlar du då med din partner när att knulla runt med andra bakom ryggen på sin partner är samma sak?
    Men vad har den här diskussionen med att skratta åt otrohet och varför man gör det? Kan du hålla dig till ämnet är du snäll?
    Xenia skrev 2023-07-01 00:34:47 följande:
    Det var inte otroheten i sig som var komisk utan att den otrogne blev påkommen.
    Tråden handlar även om att känna till en otrohet som inte uppdagats, och skratta åt saken. Varför gör man det?
    Anonym (Neutrum) skrev 2023-07-01 08:40:10 följande:
    För att de flesta inte vet vad de ska göra åt det och oftast känner att det inte angår dem.

Lite samma sak som om man får höra att en kollega på jobbet har en gigantisk hemorrojd och därför står upp och jobbar. Man har svårt att tänka bort det när man ser personen.

På tidigare jobb hade vi ett par som var otrogna med varandra i flera år, båda gifta med barn på vardera håll. Det tisslades och skrattades en hel del när de tog samma fredag ledigt och försvann från jobbets parkering i den enas bil eller kom tillbaka från långlunch med gräs på axlarna och liknande. De hade sin affär och fortsatte sedan som vänner, jag vet ju inte vilken deal de hade med sin partner så varför ska jag lägga mig i?
    Att välja att inte lägga sig i behöver inte betyda att man tycker det är lustigt?
    Anonym (Neutrum) skrev 2023-07-04 14:21:20 följande:
    Jo, när ett par kommer tillbaka helt rödkindade med gräsklipp på axlarna och ser ut som katten som svalt undulaten, då skrattar man.
    Det kan väl en person skratta åt även om den sedan väljer att lägga sig i så jag förstår inte kopplingen
    Anonym (Neutrum) skrev 2023-07-04 14:49:52 följande:
    Jag talar om vad jag och mina kollegor gjorde i situationen, jag vet inte vad alla andra på planeten gör.
    Din förklaring till varför man skrattar innehöll även att man inte lägger sig i. Varför gör DU den kopplingen?
Svar på tråden Komiskt med otrohet?