Inlägg från: Minaälsklingar |Visa alla inlägg
  • Minaälsklingar

Gravid med bf Mars

Jag har fått lite mage men känner mig mer tjock än som en fin gravidmage. Man skulle nog inte gissa gravid om man inte vet det utan mer att hon har ätit för mycket. 
    Jag känner fortfarande inga sparkar i magen heller så emellanåt blir man lite orolig om man verkligen är gravid. 
    Känner ni andra rörelser än?

Längtar till rul, ca 3 veckor kvar !

• Minaälsklingar

Detta är mitt 5e barn och jag känner fortfarande ingenting.
    Jag har dock bakåtlutad livmoder så vet inte om det kan bero på det. 

Rul är rutin ultraljudet det som alla gör runt v 18-20 där man går igenom allting noga. Man kan ju se lite bättre vid den tiden än man kunde på det tidiga ultraljudet eller kub. 

• Minaälsklingar
    Fjenk skrev 2023-10-09 17:18:30 följande:

Någon här som har tips på sköna billiga gravidkläder? jag kan inte ha ett enda klädesplagg längre (vecka 17+1). Inte jättesugen på att köpa en helt ny garderob när alla gravidkläder är så jäkla dyra 😅

Jag har bara köpt några par såna här leggings från carriwell, verkligen Jättesköna och passar till det mesta tycker jag.

https://www.boozt.com/se/sv/carriwell/28237547_28237547/226514466

• Minaälsklingar
    Zlender skrev 2023-10-25 08:06:33 följande:

Hejsan, hur går det för alla och hur mår ni? Jag har inte sett några inlägg här på länge.

Jag är nu i veckan 18, och väntar på att känna något i magen, men har inte varit säker på att jag faktiskt har känt något än...

Jag tänker också att jag verkligen borde köpa in mer grejer. Jag har bara köpt större kläder till mig själv och en del bodys till bebis, men jag har inte köpt barnvagn, barnstol, bilstol, mm...

Jag börjar bli lite stressad. Jag tänker på vad allt kommer att kosta (även begagnat) och jag vill gärna sprida ut mina köp för att undvika stora klumpsummor.

Hej.
    Har börjat må ganska bra och illamåendet känns nästan bra, otroligt skönt.

håller med om att det skrivs otroligt lite i gruppen, lite tråkigt faktisk. dom gångerna jag skrivit har jag knappt fått svar?

jag har Äntligen börjat känna vår lilla flicka i magen och igår var vi på rul och allt såg bra ut. Jätteskönt så nu kan man kanske slappna av lite mer och våga köpa lite mer saker till bebisen.

jag har redan Mycket saker sedan innan men behöver komplettera lite och köpa flickkläder eftersom jag har haft pojkar dom andra gångerna jag varit gravid.
    börjar också känna mig stressad men mest över allt jag ska hinna göra innan bebis kommer för nu är jag halvvägs och har mycket kvar, som att försöka hitta plats i huset till ett barn till och alla saker bebisen behöver.

du kan ju passa på att handla lite nu när det snart är black friday.

• Minaälsklingar
    Mojsan95 skrev 2023-10-25 20:58:54 följande:

Hej! 

Tycker också det är roligt att det skrivs i gruppen igen! 😊 
    jag går in i vecka 20 imorgon och har RUL på morgonen 🙏🏻 

mitt illamående har också börjat släppa, det startade ungefär v13 och blev bättre denna veckan. Väldigt skönt även om jag vet att många haft det värre än mig. Jag har dock mycket huvudvärk vilket jag inte är van vid normalt sätt. 

Längtar just nu efter att känna sparkar. Det enda jag köpt till bebis än så länge är en filt😅 men ska klicka hem lite fina kläder imorgon tänkte jag 🥰

Vad skönt att ditt illamående också blivit bättre.

Så roligt att det äntligen är Rul, hoppas allt går bra idag.

Det är väl underbart att köpa små söta bebiskläder, jag har en känsla av att i alla fall jag kommer köpa för mycket. finns så mycket gulligt och sen vet man ju inte om man får en liten kräkbebis och då behövs ju fler ombyten Flört
  • Minaälsklingar
    Kräkbebis räknar jag med, det har mina andra varit, inte så farlig, bara byta kläder lite oftare på både sig själv och bebis och hela tiden vara beredd med en handduk att torka med, lukten vänjer man sig vid, bara lite gammal mjölk Skrattande
  • Minaälsklingar

cottis skönt att du mår bättre och att det såg bättre ut hos läkaren. 

zlender det är helt normalt att oroa sig för att något ska gå fel det gör jag också trots att detta inte är mitt första barn.
    jag ska inte till barnmorskan förrän i slutet av november, tror inte man har något halvvägsbesök när man inte är förstagångsföderska. Jag har väldigt få besök hos bm.

Min Mage har plötsligt den senaste veckan blivit mycket mindre, känns inte bra och blir orolig. Tycker ju att den borde växa och inte krympa med tanke på att bebisen ändå växer ganska mycket därinne i magen nu. Känner mig knappt gravid längre bara lite tjock, för 2 veckor sedan hade jag mer som en bebiskula. Jämförde bilder också och visade min man och han höll med om att bilderna för 2 veckor sedan var större mage.
    hur tycker ni era magar är?

• Minaälsklingar

Cottis det låter som en bra början, sen kommer du märka efterhand vad du behöver så får du köpa det då. 
    Det jag kommer på just nu som du inte skrivit är amningskudde, det skulle jag inte klara mig utan. Sen är det allt som hör till amning om du tänkt amma, som amningsbh och inlägg.

Jag har alltid haft en amningspump men har inte använt många gånger, tycker mest det har varit bra att ha ifall man behöver pumpa ut lite för att brösten varit överspända och då behövs ingen dyr avancerad sak men vissa använder ju för att pumpa ut och ge till bebis i flaska, dock är det lite osäkert om bebis vill dricka ur flaska och om bebis vill det finns risken alltid att bebis vill fortsätta dricka ur flaska och inte vill amma mer. 

Zlender grattis vad kul och så skönt när man får bekräftat att allt ser bra ut.

Här har foglossningen börjat dom senaste dagarna och idag kunde jag knappt gå.
    Gravidmagen har också ploppat ut igen och känner bebis dagligen med jämna mellanrum, känns så skönt att veta att hon mår bra därinne.

• Minaälsklingar
    Zlender skrev 2024-02-12 19:49:55 följande:

Hej, hur går det för er?

Är det någon som har en bebis som har vänt sig med huvudet nedåt nu? Kändes det något då? Hur känns det när bebisen är på väg nedåt? Jag har som en pirrande/surrande känsla straxt ovanför urinblåsan tror jag. Kan det vara något tecken? 

Min bebis har legat med huvudet ner sedan minst en månad , jag känner ganska mycket tryck neråt mest hela tiden som en ilande känsla men om det beror på det vet jag inte. 

• Minaälsklingar

Hur går det för er allihopa, känner ni er färdiga med inköp/ planering och förberedelser så ni är redo för bebis?

• Minaälsklingar
    Towiie skrev 2024-02-13 09:10:06 följande:

Jo men det går bra tack! Vi är klara med alla inköp och all packning. Tösen ligger på rätt håll och vi bara längtar nu!! 

Så skönt det låter att ni är klara med allt och bara går och längta.
    jag har hur mycket som helst kvar att fixa innan lilltjejen kommer så hoppas jag hinner i tid.
  • Minaälsklingar
    Fjenk skrev 2024-02-13 18:54:09 följande:

Här känns det skit just nu?. Var hos barnmorskan idag och ungen ligger med sitt huvud uppe i mitt revben. Är i vecka 35+2 så de planerade in ett vändningsförsök på måndag. Är mest ledsen för att risken finns att det blir planerat kejsarsnitt om det inte funkar. Sen har jag läst så många historier om att det gör fruktansvärt ont att göra vändningen. Men jag försöker vara tacksam över att han mår bra. Någon här som gjort en vändning om vill dela med sig av erfarenheten alternativt gjort kejsarsnitt innan? 

Så jobbigt, hoppas det blir ett lyckat vändning så du inte behöver snitt, jag själv ska snittas, inget jag vill men efter min vaginala förlossning som slutade med en stor operation pga att jag blev så söndertrasad därnere så får jag inte föda vaginalt fler gånger, och snitt funkar också ,det viktigaste är att både mamma och bebis mår bra. 
    jag har fått kejsarsnitt innan och även om det tar ett tag att återhämta sig så blir det bra igen.
  • Minaälsklingar
    Fjenk skrev 2024-02-13 21:17:43 följande:
    Ja såklart, finns ju risk för snitt även om allt ser bra ut innan och man planerar föda vaginalt. Så det är verkligen inte hela världen egentligen. När är ditt snitt planerat? 
    Jag har inte fått någon tid till snittet än men har bf 14/3 och det är planerat till mellan v 38+4 till 39+4 
    fick bara hem ett brev där dom skrev att sjukvården var hårt belastad så dom kunde inte ge mig någon tid just nu och dom visste inte heller var jag kom till att få mitt snitt ; kunde bli varsom i hela länet Rynkar på näsan
  • Minaälsklingar
    Cottis skrev 2024-02-14 19:52:29 följande:

Men uuuh, vad jobbigt @Minaälsklingar! Var i Sverige bor du? Hoppas verkligen att du får en tid snart så att du inte behöver gå runt och oroa dig. Jag har också BF 14/3 och om jag skulle behövt planerat kejsarsnitt hade jag velat veta det snart i alla fall?

Ja jag hade gärna fått en tid så man vet hur när var, men verkar som man får vara nöjd om man ens får någon tid innan det sätter igång av sig själv. 

Jag bor i Skåne och vi har nog inte bästa vården här, fick ta mig till Göteborg för min sköldkörteloperation jag gjorde för ca 1 år sedan. 

• Minaälsklingar
    Fjenk skrev 2024-02-15 15:38:50 följande:

Hur känner ni andra med energin? Jag är i 35+4 idag och denna veckan har jag varit helt slut. Har kunnat träna fram tills i söndags men jag orkar verkligen inte längre. Vill bara ligga på soffan och göra absolut ingenting. På jobbet sitter jag och nästan gråter för att jag inte orkar. Har ett väldigt enkelt jobb så vill egentligen inte klaga. Har ni gått hem från jobbet än och om inte när har ni tänkt göra det? 

Jag är i 36+0 idag och jag är också helt slut, har gått och lagt mig tidigt hela veckan och hållt på att somna varje gång jag sätter mig ner i soffan senaste veckan eller två.

jag har också svullnat mer och mer så benen och fötterna gör
    så ont, har mycket vätska, trycker man med fingret blir det stora hål. 

foglossning och hemsk halsbränna, Phu? skönt att man börjar närma sig bf nu Flört

jag jobbar inte längre eftersom jag har graviditetspenning.

• Minaälsklingar
    Cottis skrev 2024-02-26 10:29:02 följande:

Jag gjorde glukosbelastning i fredags och fick svar idag (v.38) att jag NU fått graviditetsdiabetes. Suck. Jag har dock inga symptom alls (t.ex. mer törstig). Däremot växer barnet lite för snabbt. Jag trodde inte ens att man kunde få graviditetsdiabetes så här sent? Är det någon annan som har graviditetsdiabetes? Hur tänker ni kring mat? Medicinerar ni? Jag ska till BM imorgon och lägga upp någon slags plan? Det är bara ett par veckor kvar till BF, så jag hoppas att det inte blir för många förändringar som behöver göras. Träna kan jag inte på grund av illamåendet, och jag KÄMPAR med maten av samma anledning. Hela graviditeten har jag tänkt lite att det jag får ner är det jag äter. Känns jobbigt att behöva bli alltför duktig nu sista veckorna? 

Så jobbigt, hoppas det inte påverkar för mycket nu den sista tiden. Jag har aldrig haft det så jag vet tyvärr inget om det.
  • Minaälsklingar

Jag har äntligen fått en tid till mitt kejsarsnitt, nästa fredag är det dags om dom nu inte ändrar det.
    Jag hoppas verkligen inte dom ändrar dag eller plats för som det är nu så känns det helt perfekt för oss.

tänk att vi alla får träffa våra bebisar så pass snart, äntligen ska vi få se vem som varit därinne i 9 månader!

det som känns jobbigt just nu är att jag dragit på mig en sån hemsk förkylning med hosta från helvetet , känns som jag hostat isönder mina revben och detta funkar ju inte ihop med kejsarsnitt så jag hoppas verkligen det hinner gå över men hosta kan ju sitta i länge?.

• Minaälsklingar
    Zlender skrev 2024-02-28 08:01:06 följande:
    Grattis! Alltså den 8:e mars? Du måste vara först ute! Tänk att ha ett färdigt datum och veta! Det skulle jag vilja ha! ^^ Ja, hosta är ju jättekrånglig och långdragen... Du får prova alla knep som finns som du kan prova! Om du kan så är nog det bästa att sova! Men du har över en vecka på dig, kanske det värsta är över då åtminstone!
    Lycka till! 

Ja det är skönt med datum även om jag inte riktigt våga lita på det.
    Har redan försökt med allt jag vet mot förkylningen/ hostan men än så länge håller den ett hårt grepp. Inget vidare överhuvudtaget att vara höggravid med detta, varje gång jag får en hostattack läcker jag vad jag tror är urinläckage blir ju sånt otroligt tryck neråt på redan sånt tryck av bebis huvud som trycker ner. 
    Sova hade ju varit skönt men tyvärr är det väldigt lite av den varan, hade redan svårt att sova innan förkylningen pga att det är så svårt att hitta en ställning som inte gör ont mm men nu med den täppta näsan och hostan blir det inte många timmars sömn.
    Tack, jag hoppas också det värsta hunnit gå över.

• Minaälsklingar

Hej allihopa 

och stort grattis till dig cottis!

vår lilla tjej föddes fredagen den 8 mars med planerat kejsarsnitt, allt har gått bra och nu bara njuter vi av henne så mycket vi kan och försöker läka och få lite sömn då och då. 

hoppas ni andra också har fått era guldklimpar eller snart får njuta av era.  

Svar på tråden Gravid med bf Mars