Inlägg från: Cottis |Visa alla inlägg
  • Cottis

Gravid med bf Mars

Hej! Hakar också på här. Det har varit en lååång resa för oss. Jag är 38 år och bor i Stockholm. Gifte mig för åtta år sedan och slutade då med p-piller. Hösten 2020 skrev jag in mig på IVF-klinik (pga min endometrios) och nu, på den åttonde IVF-återföringen och efter MÅNGA bakslag, har jag äntligen plussat. Med bara ett försök kvar i frysen är jag rädd för vad som händer om det här inte går vägen.

Jag mår FRUKTANSVÄRT illa hela tiden. Ni andra som mår illa får gärna dela med er av bra illamåendetips om ni har några. Hade inte min läkarkompis kunnat skriva ut Lergigan Comp till mig vet jag inte vart jag hade tagit vägen.

Illamåendet till trots dock? tänk att det gick till slut, just när jag själv gett upp hoppet helt!

Momof4soon, 30 år, 4 barnet och BF 29 feb/ 1 Mars
    Jemelie, 41 år, 3:e barnet och BF (på min egen födelsedag) 10 mars
    Startingover, 37 år, 3e barnet och BF 11 mars
    alltidpositiv, 30 år, första barnet, BF 13/3
    Minaälsklingar 37år, 5e barnet, BF 14/3
    Baravara55, 30 år, första barnet, BF 14/3
    Nommsan, 38 år, 2:a barnet, BF 15/3
    MiniRodini, 36 år, 2:a barnet och BF 17/3
    Nicecameron, 31 år, 2:a barnet och BF ca 17/3 
    Towiie, 28 år, första barnet, BF ca 17/3
    Cottis, 38 år, första barnet, BF ca 17/3
    Malmötjej, 34 år, första barnet, BF ca 18/3 myownworstenemy, 37 år, andra barnet, BF 18/3

Mooona, 33 år, 4:e barnet, BF 18/3 
    smah92, 32 år, 2:a barnet, BF 19/3
    Cia67, 30 år, första barnet BF 20/3
    Sandra541, 31 år, första barnet, BF 20/3
    Lunaymar, 34 år, 2a barnet, BF 22/3
    Fjarilsblomma3, 26 år, första barnet, BF 23/3
    Qaroline, 30 år, första barnet, BF ca 25/3
    Birdiz, 31 år, 3:e barnet, BF 26/3
    Go o gla, 40 år, 7:e barnet, BF 27/3
    Cykelstöld , andra barnet , BF 27/3
    Sola13, 31 år, första barnet, BF 28/3 
    Miahl87, 35 år, 5e barnet, BF 29/3

• Cottis

Ser att ni skriver om symptom. Själv mår jag fortfarande sjukt illa heeela tiden. Idag tog jag första duschen på fem dagar (jag vet - äckligt) och efter det var jag däckad av illamående i fem timmar. 

Har ni haft era inskrivningssamtal än? jag har inte bokat något än. Fattar inte hur jag ska kunna lämna lägenheten?

• Cottis

@Minaälklingar, det låter som att du och jag har likadana upplevelser. Jag mår också fruktansvärt illa hela tiden och kommer inte heller ur soffan/sängen. Tar också lergigan comp, men det är lite likadant här - vet ärligt talat inte längre om de hjälper. Mår så kasst hela tiden. Imorgon ska jag också tillbaka till IVF-kliniken och jag är livrädd för att jag inte kommer palla att lämna lägenheten som jag varit fastklistrad i nu i tre veckor. 

Vi får kämpa på tillsammans! 

• Cottis

@Minaälsklingar - tack, det gick faktiskt ganska bra! Mådde FRUKTANSVÄRT på morgonen och hade packat ner spypåsar för att vara redo, men behövde inte använda dem tack och lov. Allt såg bra ut på VUL också, så det var ju skönt. BF 14 mars och nu har jag avslutat allt på IVF-kliniken. Ska träffa BM för första gången på måndag. Hoppas att även det ?äventyret? går okej.

@Zlender - jag har inte behövt sjukskriva mig än eftersom jag haft semester. Är lärare och ett långt sommarlov har varit extra välkommet i år. På måndag är det dock back to business som gäller, men mår jag som jag gör idag kan jag absolut inte gå. Det funkar ju inte att ständigt kräkas och må illa. Eleverna kommer visserligen inte förrän om ytterligare någon vecka, men även möten känns övermäktiga nu.

Gick in i vecka 10 idag och får i alla fall liiite hopp av några av er som säger att illamåendet börjar lätta en aning. 

• Cottis

Jag har redan berättar på mitt jobb eftersom jag kommer behöv sjukskriv mig redan första dagen då jag mår så illa (måndag). Min situation är dock speciell - mina chefer har varit informerade i två års tid och täckt upp med lärarvikarier för alla mina IVF-besök. Jag fick ett väldigt gulligt svar från min chef trots att jag nu ställer till det för dem igen 🤭 Men det är klart, nu när jag är gravid slipper de ju lösa alla situationer med IVF-besöken 😅

• Cottis

Är det fler än jag som, förutom illamående, också besväras av huvudvärk? Nästan varje gång jag kräks (eller är på väg att kräkas) får jag så fruktansvärt ont i huvudet. Det har varit så i flera veckor. Jag får så ont i huvudet att jag knappt vet hur jag ska genomlida det. Eftersom det kommer i samband med kräkningar går det från noll till hundra på bara någon sekund. Jag upplever det som väldigt obehagligt.

• Cottis
    Minaälsklingar skrev 2023-08-15 20:49:33 följande:

Jag har också problem med huvudvärk, dock inte enbart vid kräkningar utan hela tiden dygnet runt, vaknar tillochmed på natten av huvudvärken, och det blir ju inte bättre av att kräkas . 

sist för någon vecka sedan hade jag det ca en vecka och nu har jag än så länge haft det 3 dagar tror jag, blir galen, inte nog med detta hemska illamående utan man ska stå ut med hemsk huvudvärk också, vill inte ta huvudvärkstabletter i onödan heller.

Usch, jag lider verkligen med dig. För mig är kräkningarna en utlösande faktor, sedan kan huvudvärken sitta i lääänge. Jag tar dock en Alvedon när det är som värst. Med allt annat (kräkningar och illamående) klarar jag inte av när huvudvärken tar över helt. 
  • Cottis
    Sola13 skrev 2023-08-18 19:32:21 följande:
    Vad roligt att höra! Jag har blivit gravid genom ivf, men det du berättar ger hopp om framtiden! 
    Jag har också ett IVF-barn i magen. Det tog två år av IVF och innan det försökte vi med stickor i över två år (och varit oskyddade ytterligare ett par). Hade precis gett upp hoppet när det lyckades på den absolut näst sista återföringen! För mig blir det här nog mitt enda barn, men jag är väl ändå ?gamlingen? i gruppen med mina 38 år. Min endometrios har gjort hela mitt vuxna liv till en ganska besvärlig historia och under många år kunde jag inte ens tänka mig barn för att jag var alldeles för risig för att ta hand om det. En operation förändrade allt! 
  • Cottis

@Fjenk

Jag förstår precis hur du känner. Jag har mått illa varje sekund i fem veckor nu och det är otroligt tungt. För mig har det som hjälpt mest varit att verkligen fokusera på en dag i taget och tänka att illamåendet för många förbättras i v. 12. Om inte v. 12 så kanske v. 13 osv. För varje dag som går tänker jag att det är en dag mindre av illamående kvar.

Jag tog också Lergigan comp i början, men blev aldrig av med kräkningarna så för en vecka sedan fick jag i stället Xonvea utskrivet. Jag skulle nog säga att jag mår ungefär lika illa av de båda, men men Xonvea har jag lyckats undvika kräkningarna och det har varit en lättnad att åtminstone få behålla maten. Dessutom har kräkningarna kraftigt förvärrat min huvudvärk, så den har också blivit bättre. 

Kämpa på! Någon dag (förhoppningsvis snart) vänder det!

• Cottis

@Zlender

Även jag känner likadant när jag nyser! Precis som du också är inne på känns det för mig lite bättre när jag sitter upp.

Svar på tråden Gravid med bf Mars