Inlägg från: StudierKemi |Visa alla inlägg
  • StudierKemi

Börjat äcklas av mig själv och självhat har byggs upp ganska stort - 30 år, omogen och ointelligent

Anonym (Man) skrev 2023-06-26 15:59:23 följande:

Jag har försökt ta hjälp ifrån vården och psykitrain. Men bollas bara vidare. Jag bor i Örebro och det sägs att det är en av Sveriges sämsta ort för att ta hand om människor med psykiskt ohälsa. Jag kan inte säga om det är sant eller inte, men bara ifrån min erfarenhet där jag bollas från kuratorn, till psykiatrin och ingenstans kan ta emot mig, så vet jag inte vad jag skall tro eller göra för att få hjälp.

Jag skrev: ''Man skulle kunna beskylla min bakgrund, där jag inte hade en lätt start i livet. Där misshandel, stöld och allmän respektlöst agerade mot mig som barn var vardagsmat. Dessutom en frånvarande far och en storebror som blev allt mer våldsammare med åren. En mor som aldrig visat omsorg och som alltid hotat, ljugit, manipulerat för sin egen vinning skull. Titt som tätt, sysslat med att sno saker ifrån mig till att fysisk slå mig.''

Men glömde tillägga att jag inte bara bör beskylla min bakgrund. Jag är nog bara korkad av ren naturligt. Jag känner mig så ledsen och blir bara mer och mer sorgsen.

Jag kan ingenting.

Någon som inte håller sin fasad uppe som alla andra? Inte undra på att du är olycklig när du totalt blottar dig själv. Alla andra härinne kan säga samma sak som du att de känner sig ointelligenta, men ingen gör det av uppenbara orsaker. Man mår inte bra då. Lådsas inför alla och inför dig själv att det är inga fel på dig, läs mycket böcker i solen på gräset, slappna av, ta in kunskap varje dag utan stress, så försvinner ditt tvivel på dig själv. Det är enkelt:

Jag själv är en kemist wanna-be , och jag ska vara det så länge, jag ska läsa om ämnet så länge på min fritid tills jag en dag blir en kemist. Sätt upp några delmål du också, och även ett större mål i livet. Så fort du får tid över så läs böcker. Understimulans är skadlig. Hoppa över städningen oftare, duscha inte varje dag så att det blir en tidstjuv/fälla. Träffa inte vänner onödigt ofta, utan pusha dig till att läsa oftare och sen känn efter? Är du lyckligare nu i kropp och sinne? Kanske blir svaret: Ja, och då måste du fortsätta pusha på exakt samma sätt, varje dag. Lyssna på ditt hjärta.

Hitta det som funkar för dig! Hitta rutiner som gör dig lycklig. Experimentera. Men jag tyckte att jag kände av en vibb av ambition hos dig, efter din Ts. Skriv gärna ett PM om du vill. :) Du kan även satsa på att bli smart på noll-tid. Vilka 2 ämnen pratar du oftast om med dina vänner? Googla mycket på dessa 2 ämnen och samla in lite info, memorera lite, så att du kan imponera på din omgivning sen. Det kommer att tillfälligt stärka dig också. :) Du verkar behöva en dos av det... Kram!

Svar på tråden Börjat äcklas av mig själv och självhat har byggs upp ganska stort - 30 år, omogen och ointelligent