• Anonym (Man)

Börjat äcklas av mig själv och självhat har byggs upp ganska stort - 30 år, omogen och ointelligent

Hej, jag är trettioårig man och upplever mig själv som min mentalitet är 18 år eller till och med yngre.

Man skulle kunna beskylla min bakgrund, där jag inte hade en lätt start i livet. Där misshandel, stöld och allmän respektlöst agerade mot mig som barn var vardagsmat. Dessutom en frånvarande far och en storebror som blev allt mer våldsammare med åren. En mor som aldrig visat omsorg och som alltid hotat, ljugit, manipulerat för sin egen vinning skull. Titt som tätt, sysslat med att sno saker ifrån mig till att fysisk slå mig.

Jag säger till mig själv att det tur som jag har haft i livet är att jag aldrig kom i kontakt med ''dåliga'' människor, d.v.s människor som sysslat med narkotika. Jag har alltid varit en hälsofreak och hållit mig undan fester med alkohol. Vilket gjorde att jag blev en ensamvarg.

Jag har alltid haft en förmåga att komma i god kontakt med människor på ytan, men jag har en dålig socialkompetens (eller om det handlar om något annat), där jag med tiden alltid blir omtyckt på ytan men aldrig kommer särskilt nära.

Bekräftelse, sympati och uppmärksamhet har varit ett stort intresse för mig. Sympati är dock något jag inte bryr mig om jag får eller inte. Men jag har en bekräftelsebehov, som jag döljer, eftersom jag vet att det blir som om jag är energitjuv. Så en karaktär jag byggt upp, är att vara neutral, agera rationellt och helt enkelt inte prata om min bakgrund eller dylikt.

Jag har fått nog med familjens absurda beteende och flyttat hemifrån. Jag har valt att gå min egen väg och är tacksam att min mammas våldsamhet inte smittat av sig till mig. Jag har följt samhällets moral, regel och lag. Dessvärre anses jag som genomsnäll och lägger inte så stor energi på konflikt. Utan istället ''stänger jag av mig'', kan eventuellt be om ursäkt och gå undan och låta den konfliktsökare eller den ilskne känna sig att han/hon har segrat. För att helt enkelt inte förvärra sitatuionen. Jag känner ingen konflikträdsla egentligen, men jag tycker att det är mer ett rationellt beslut av att låta personen känna sig ha rätt i sak, så kan man gå vidare och fokusera på sitt efter ''konflikten''. Det är inte alltid det ger, men ''arga'' människor finns ju lite överallt som kanske råkat ha dålig dag.

När jag var ung vuxen *(på riktigt) liksom 18-25. Har jag alltid hört att jag är vältalig och skarpsinnad, komplimanger jag aldrig hör idag - Det är som om jag har blivit dummare.

Jag hade starka politiska åsikter redan som sextonåring och gick med i ett parti. Jag ansågs lovade bland många ifrån partiet som jobbade där på heltid. Inte minst en äldre man som sa det till mig varje gång vi träffades: ''Jag har stora förhoppningar på dig''. Jag kände mig smart och talangfull. Tyvärr tog min bekräftelsebehov över och jag har agerat som ''svag'' och ''klen''. Impulsiviteten tog över och jag valde att få sympati istället för att sätta fokus på att ta mig upp i partiet. En förmåga/talang som gick till spillo. Det gjorde att jag förstås skämde ut mig. Jag förlorade förtroende, förstås. Jag avslutade mitt medlemskap.

Inkl som skådespelare ansågs jag som duktig och gick med i ett produktionsbolag. Tyvärr, p.g.a min ödmjukhet, så blev jag överkörd. Jag hade skrivit ett manus och märkte hur jag blev undanknuffat, för att produktionsbolaget ville ta över materialet och började mer och mer, ses sig själva som om de hade ägare rätt till manuset. Jag fick nog av deras agerade, tog manuset, förbjöd att filmen skulle göras och gick min väg. Jag förlorade mina vänner, som egentligen försökte lura mig (så inga riktiga vänner). Mitt liv gick mer åt ett ekorrhjul. Jag valde att studera upp betyg och hittade ett jobb där jag jobbade som timvikariat i en verksamhet. Många gäster och kunder ansåg mig som en mycket trevlig person. Tack vare komplimanger av det slaget + mina tidigare erfarenheter, tänker jag att det finns något med min social kompetens, samtidigt som jag anser mig som social inkompetent.

Mina vänner, har talanger som musik instrument, kunnat räkna ut problemlösningar, fixa saker, går på Universitet (jag ser att jag aldrig skulle klara Universitetet - Speciellt masterexamen).

Medan jag är en person som är klar med gymnasiet, har en hobby av göra små Youtubevideos, så skådespeleri och göra allmänna videoprojekt finns fortfarande. Men inga ''ordentliga'' hobbies. Jag har köpt gitarr sedan länge, men har inte kunnat sätta mig riktigt in i instrumentet och lära mig.

Jag försöker vara behärskade och inte prata så mycket om min bakgrund. Men ibland händer det att jag prata om det i alla fall. Inte på ett sorgset sätt, men jag kan förstå att med längden så kan det bli jobbigt. Mina vänner är alltid snälla och lyssnar. Men jag vill gärna kunna förgöra denna behovet.

Jag har gått på samtalsstöd.

Jag känner att en del av mig, så känner jag att jag inte kan beskylla allt på min bakgrund, till varför jag har knappt någon erfarenhet om någonting.

Jag kollar på mina vänner (jag är så oerhört tacksam för mina vänner, jag är så glad att jag har hittat vänner i min nya ort, där det aldrig dricks alkohol på våra fester). Mina vänner är så talangfulla och duktiga i mycket. Ena är enormt intelligent och har en bred social kompetens. Medan en annan kan ditten och datten.

Och så är jag den ende i gänget som i princip bryr sig om att synas. Jag är 30-år, omogen och ointelligent. Börjat att äcklas av mig själv och byggt ett självhat.

Mina vänner har firat mig på min 30 års dag och jag har verkligen inte tillfört någonting för samhället. Jag vet inte ens vad min roll är bland mina vänner eller vad jag ens tillför till mina kompisar. Vad är det som jag ger liksom? Jag är tacksam, men jag kan inte vara till hands till något nyttigt.

Dessutom har jag trott att jag på senaste tiden börjat bli mer och mer förtjust i en kompis. Jag tror inte det skulle funka med att dejta henne och ingå ett förhållande. Men jag kan inte låta bli att krama hårt och alltid bli så enormt glad varje gång hon kommer och skall umgås med oss. Ibland vill jag bjuda hem henne till mig, bara för att umgås, men alltid låtit bli.

Jag blir glad för de komplimanger jag fått, när jag jobbade som tim. Jag försöker tänka på vad är det som jag exakt utstrålar som man känner att jag är en ''trevlig'' typ och/eller tycker om mig. Jag märker att jag har lätt för att bli omtyckt vid första ögonkastet. Men sen då? När man kommer in till mig på djupet (alltså blir kompis och börjar umgås). Jag är inget annat än en värdelös kryp och dåre.

Gitarr: Jag blev sugen på att öppna vätskan helt plötsligt och försöka lära mig. Är det bara sätta igång och till slut kan man spela eller tror ni att man måste lära sig hålla gitarren ordentligt? Eller är det som piano att man kan börja improvisera lite och sedan kommer man igång?

Tack till alla er som orkar skriva inlägg och har läst denna långa texten!

• Svar på tråden Börjat äcklas av mig själv och självhat har byggs upp ganska stort - 30 år, omogen och ointelligent
  • Anonym (999)

Du har skrivit förr väl, trådar om detta, att du känner dig mindre smart nu än förut.

Du behöver nog hjälp av psykolog för att komma tillrätta med dig själv, hur du kan skapa ett gott liv åt dig. 

• Anonym (Man)
    Anonym (999) skrev 2023-06-26 15:49:29 följande:

.

Du behöver nog hjälp av psykolog för att komma tillrätta med dig själv, hur du kan skapa ett gott liv åt dig. 

Jag har försökt ta hjälp ifrån vården och psykitrain. Men bollas bara vidare. Jag bor i Örebro och det sägs att det är en av Sveriges sämsta ort för att ta hand om människor med psykiskt ohälsa. Jag kan inte säga om det är sant eller inte, men bara ifrån min erfarenhet där jag bollas från kuratorn, till psykiatrin och ingenstans kan ta emot mig, så vet jag inte vad jag skall tro eller göra för att få hjälp.

Jag skrev: ''Man skulle kunna beskylla min bakgrund, där jag inte hade en lätt start i livet. Där misshandel, stöld och allmän respektlöst agerade mot mig som barn var vardagsmat. Dessutom en frånvarande far och en storebror som blev allt mer våldsammare med åren. En mor som aldrig visat omsorg och som alltid hotat, ljugit, manipulerat för sin egen vinning skull. Titt som tätt, sysslat med att sno saker ifrån mig till att fysisk slå mig.''

Men glömde tillägga att jag inte bara bör beskylla min bakgrund. Jag är nog bara korkad av ren naturligt. Jag känner mig så ledsen och blir bara mer och mer sorgsen.

Jag kan ingenting.

• Anonym (Tips)

Det låter inte som ett trevligt liv.
    Men det finns hopp.

Några saker jag tror är bra för ditt mående är:
    Dagliga promenader i natur, då blir det lättare att vara närvarande i nuet.
    Träna och meditera.

Angående gitarren.
    Du måste ju stämma den.
    Du kan stämma den med en app på mobilen, men om strängarna är dåliga kan de behöva bytas. 

Kolla upp instruktioner på Youtube om du behöver, och inte kan mycket än.
    Finns ju instruktioner både för stämning av gitarren, lätta ackord och säkert byte av strängar också.

Därefter är det ju bara att spela på.
    Lär dig fyra ackord så kan du spela ett par låtar.
    T.ex. C, D, G och F. 

Angående psykolog, kanske prova online?
    Det finns ju appar, Mindler osv.
    Rekommenderar också att göra lite självterapi.

Skriv ner saker du tänker, helt ohämmat. Det du är ledsen för osv.
    Du kan även skriva upp små mål för dagen eller veckan eller så... och bocka av för att ta dig närmare olika förändringar i livet.

jag tror på dig!
    Och alldeles oavsett hur det blir med psykolog och liknande, jag såg en video med ett budskap jag tycker du ska ta till dig, angående en ohälsosam uppväxt:
    DET VAR INTE DITT FEL.

• Anonym (Gryning)

Tror inte din historia skiljer sig från "alla" andras historier. Många har gått igenom trauman i barndomen, svårt med självförtroendet, plockat upp en gitarr, misstro andra och känt sig "dummare" än andra.

Skillnaden är väl att en del gräver ner sig och låter det definiera sig. Du är fortfarande ung och att satsa på det som gör dig lycklig är väl ett bra råd. Gräm dig inte över saker. Men en viktig sak är väl att utmana dig själv. Delta i sociala sammanhang, även om andra dricker, så innebär det inte att du måste göra det. Vad du än gör, undvik att isolera dig.

• Anonym (Man)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-06-26 16:44:31 följande:

Tror inte din historia skiljer sig från "alla" andras historier. Många har gått igenom trauman i barndomen, svårt med självförtroendet, plockat upp en gitarr, misstro andra och känt sig "dummare" än andra.

Skillnaden är väl att en del gräver ner sig och låter det definiera sig. Du är fortfarande ung och att satsa på det som gör dig lycklig är väl ett bra råd. Gräm dig inte över saker. Men en viktig sak är väl att utmana dig själv. Delta i sociala sammanhang, även om andra dricker, så innebär det inte att du måste göra det. Vad du än gör, undvik att isolera dig.

Tack för tipset! Det där med att jag skall undvika att isolera mig, var ett bra tips! Intressant att du gav det tipset, eftersom jag har själv tänkt på att det kanske skulle vara et alternativ att göra det.

Jag skall undvika att isolera mig!
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Man) skrev 2023-06-26 16:53:59 följande:
    Tack för tipset! Det där med att jag skall undvika att isolera mig, var ett bra tips! Intressant att du gav det tipset, eftersom jag har själv tänkt på att det kanske skulle vara et alternativ att göra det.

Jag skall undvika att isolera mig!

Bra där! Utmana dig själv även i sociala sammanhang att vara med på "tråkiga" (för dig) aktiviteter, kanske fladdermushajk exempelvis. Efter varje sammankomst ansträng dig aktivt för att få en positiv känsla, du kanske sa en groda, skratta åt det, och släpp det sen.

Sen så kan du ju ha i åtanke att bara för att du känner dig "dummare" så behöver det inte betyda att det är så. Och om det skulle vara så, vad spelar det egentligen för roll? Alla har sina svagheter och styrkor. Du hamnar i alla fall i normalspannet. Dina videor du skapar placerar dig över normalspannet vad gäller kreativitet i alla fall.

• StudierKemi
    Anonym (Man) skrev 2023-06-26 15:59:23 följande:

Jag har försökt ta hjälp ifrån vården och psykitrain. Men bollas bara vidare. Jag bor i Örebro och det sägs att det är en av Sveriges sämsta ort för att ta hand om människor med psykiskt ohälsa. Jag kan inte säga om det är sant eller inte, men bara ifrån min erfarenhet där jag bollas från kuratorn, till psykiatrin och ingenstans kan ta emot mig, så vet jag inte vad jag skall tro eller göra för att få hjälp.

Jag skrev: ''Man skulle kunna beskylla min bakgrund, där jag inte hade en lätt start i livet. Där misshandel, stöld och allmän respektlöst agerade mot mig som barn var vardagsmat. Dessutom en frånvarande far och en storebror som blev allt mer våldsammare med åren. En mor som aldrig visat omsorg och som alltid hotat, ljugit, manipulerat för sin egen vinning skull. Titt som tätt, sysslat med att sno saker ifrån mig till att fysisk slå mig.''

Men glömde tillägga att jag inte bara bör beskylla min bakgrund. Jag är nog bara korkad av ren naturligt. Jag känner mig så ledsen och blir bara mer och mer sorgsen.

Jag kan ingenting.

Någon som inte håller sin fasad uppe som alla andra? Inte undra på att du är olycklig när du totalt blottar dig själv. Alla andra härinne kan säga samma sak som du att de känner sig ointelligenta, men ingen gör det av uppenbara orsaker. Man mår inte bra då. Lådsas inför alla och inför dig själv att det är inga fel på dig, läs mycket böcker i solen på gräset, slappna av, ta in kunskap varje dag utan stress, så försvinner ditt tvivel på dig själv. Det är enkelt:

Jag själv är en kemist wanna-be , och jag ska vara det så länge, jag ska läsa om ämnet så länge på min fritid tills jag en dag blir en kemist. Sätt upp några delmål du också, och även ett större mål i livet. Så fort du får tid över så läs böcker. Understimulans är skadlig. Hoppa över städningen oftare, duscha inte varje dag så att det blir en tidstjuv/fälla. Träffa inte vänner onödigt ofta, utan pusha dig till att läsa oftare och sen känn efter? Är du lyckligare nu i kropp och sinne? Kanske blir svaret: Ja, och då måste du fortsätta pusha på exakt samma sätt, varje dag. Lyssna på ditt hjärta.

Hitta det som funkar för dig! Hitta rutiner som gör dig lycklig. Experimentera. Men jag tyckte att jag kände av en vibb av ambition hos dig, efter din Ts. Skriv gärna ett PM om du vill. :) Du kan även satsa på att bli smart på noll-tid. Vilka 2 ämnen pratar du oftast om med dina vänner? Googla mycket på dessa 2 ämnen och samla in lite info, memorera lite, så att du kan imponera på din omgivning sen. Det kommer att tillfälligt stärka dig också. :) Du verkar behöva en dos av det... Kram!

• Anonym (Stina)

Det är inte så att du suttit och tittat på youtubevideor med såna där män som tjänar pengar på att berätta för andra män hur de ska vara? Eller läst massa självhjälpslitteratur? I så fall: sluta med det. Allt du beskriver är fullkomligt mänskliga och normala saker. Alla vill bli uppskattade. Alla vill känna sig duktiga och speciella. Det tar inte bort det bra man gör. Du behöver inte göra om dig själv. Och kom ihåg att alla känner sig lite som ett barn som klätt ut sig i vuxenkläder ibland. Jag är 45 och kan fortfarande känna då och då att hur kan jag få ha barn och husdjur, jag vet ju ingenting, jag är ju inte vuxen PÅ RIKTIGT. :) det är så det är att vara vuxen. Att acceptera att man är lite knepig. Det är vi alla, som sagt. 

Svar på tråden Börjat äcklas av mig själv och självhat har byggs upp ganska stort - 30 år, omogen och ointelligent