Inlägg från: Anonym (Undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar)

Är jag transofobisk?

Jag har en fråga som kanske är märklig, men hur vet man om man är transfobisk?

Jag tycker att alla ska få älska den de vill, ligga med vem de vill och se ut hur de vill. Jag stöttar dragqueens, gays, queer osv och tycker det är härligt och befriande. Jag älskar verkligen folk som gör sin grej om man säger så - go for it! Jag tycker absolut inte det är äckligt med homosexuella par eller transpar, tvärtom tycker att det är fint att de hittat varandra! Jag tycker det är fint att barnböcker visar inkludering och kunde inte bry mig mindre om debatten om att dragqueens läser böcker för barn på biblioteket osv. 

Jag ser mig inte som homofobisk eller transfobisk med andra ord.

En sak jag dock har otroligt svårt för och som jag fått höra är transfobisk av en vän, är män som tävlar i kvinnors kategorier i sport och spöar skiten ur andra kvinnor. När jag nämnde detta för en vän och sa "biologiska kvinnor" så så hon att jag var transfobisk som uttryckte mig så. Jag tycker att alla ska få vara precis som de vill, men jag tycker det är orättvist när man använder sina rättigheter på någon annans bekostnad (typ som att ta förstapriset och äran från någon annan som inte har samma förutsättningar, typ född kvinna och har annorlunda muskelmassa). Jag retar mig på att man inte kan enas om att det faktiskt bara finns två kön utan ska hålla på att jiddra om att det finns ett tredje kön också. Rent biologiskt finns det inte det, så varför förneka? Däremot är kön som social konstruktion något HELT annat, och det tycker jag att man kan hålla flytande och att alla ska få bära vilka kläder de vill exempelvis, ha peruk eller vad man nu känner för.

Men min huvudsakliga fråga är: är det transofobisk att inte hålla med om att det finns mer än två kön?

• Svar på tråden Är jag transofobisk?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Transmamma) skrev 2023-06-25 01:30:25 följande:
    Jag är inte helt säker på om jag förstår din fråga rätt, men oavsett är du inte transfobisk, eftersom en transfob per definition är emot transpersoner/äcklas av transpersoner - vilket du ju uppenbarligen inte är/gör. Däremot verkar du okunnig/oförstående. På det du skriver verkar det nästan som att du tror att transkvinnor egentligen är män, men att de vill vara kvinnor, och därför "gör sin grej". Detta visar på en stor oförståelse för vad det innebär att vara transperson. En transkvinna är inte en man som vill vara en kvinna - en transkvinna är en kvinna, som råkat födas i fel kropp. Och omvänt för transmän. 

Så, sammanfattningsvis: okunnig och oförstående? Ja, det skulle jag nog vilja påstå. Men transfobisk? Nej.
    Fast, de ÄR ju inte kvinnor? Vad är det som definierar en kvinna? Sättet man tänker/klär sig? En kvinna är en vuxen människa av hon-kön rent biologiskt. Transkvinnor är alltså inte kvinnor enligt mig, men de lever under de sociala reglerna som vi människor skapat för kvinnor. Jag bryr mig inte vad de kallar sig eller vem de tänder på samt hur de lever, men jag tycker att det blir löjligt att hålla på att säga att de de är kvinnor när de inte är det och tillåta att transkvinnor tävlar i damklassen.

Varför är jag okunnig och oförstående när jag bara menar att vi kan se saker för vad de är?
  • Anonym (Undrar)
    AnnaSthlm skrev 2023-06-25 09:00:22 följande:

Det mer intressanta i sammanhanget är varför du är mer rädd för att eventuellt framstå som transofobisk än att eventuellt vara transofobisk.
    Är du rädd för att vara bortstött? Exkluderad? En "dålig människa"?
    Det finns folk till allt och du kommer aldrig att kunna göra alla nöjda. 
    Det är bara deras åsikt. 

Jag tycker att det är intressant hur jag fick det kastat efter mig som är så sjukt öppen gällande allt som har med HBTQ+ och hur folk ska leva. Kändes lite som att bli kallas rasist för att man säger till en utländsk person som gör något oacceptabelt ungefär. Alltså att ribban är så låg för att kunna kalla folk för nedvärderande ord ex transfobisk, rasist osv.

Jag är medveten om att man inte kommer kunna göra alla nöjda och det är okej, men jag vill höra vad folk som inte känner mig tycker om "dilemmat" jag stött på av ren nyfikenhet.
  • Anonym (Undrar)
    Citronella skrev 2023-06-25 03:00:51 följande:

Du kan ju börja med att lära dig skillnaden mellan sexuell läggning och könsidentitet. Trans har absolut och ingenting att göra med älska vem man vill att göra, det handlar lika lite om sex och kärlek som din könsidentitet. 

I övrigt tycker jag inte att du är transfobisk. 

Jag försökte få med i TS just det - att kön som social konstruktion är något helt annat. Och det är där jag anser att hur man identifierar sig landar. Men rent biologiskt är du inte kvinna/man som trans. Du är en kvinna/man som lever efter det motsatta könets normer - vilket är helt okej! 

Ok, skönt att höra
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (+++) skrev 2023-06-25 07:13:27 följande:

Din fråga TS är väl olika delar: nej du är inte transfobisk. 

Sen tar du upp detta med hur det funkar inom idrotten och det här är ju ett stort problem som många i idrottsvärlden jobbar med och försöker hitta bra lösningar på. Jag tänker att det inte riktigt hänger ihop med den generella frågan om transfobi.

Men apropå idrott då: 
    Tex Caster Semenya som inte fått lov att delta i vissa lopp för att hon har en medfödd hög dos av manligt hormon, men hon ÄR kvinna! Hon är född kvinna, är inte trans, har inte opererat sig - ändå får inte ens hon (och personer som henne) tävla i vissa lopp. Ett tag hade hon instruktionen att för att få delta så skulle hon ta preparat som minskade hennes hormonhalt. Hon testade det och blev då sämre på sin sport! Hon kände att det var helt åt helvete att behöva begränsas på det viset. 

Så ja - en ursvår fråga i en business där allt handlar om prestation, vad kroppen förmår och att alla vill vara bäst och vinna de där medaljerna och prispengarna. Jag läste någonstans att någon föreslagit att man tex i OS och andra stora tävlingar skulle ha tre kategorier i löpningen: herrklass, damklass och en tredje klass för de som är som Caster Semenya. Men det skulle bli knasigt eftersom de inte är så många, och så skulle de enbart få tävla mot varann? (för "bra" för att delta i damklassen men "för dåliga" (kanske?) för att ha chans att vinna i herrklassen? 

Ja, och det är precis detta som blir problematiskt inom sport när den vanliga världen och folk i allmänhet inte kan definiera vad som är en kvinna för man inte vill trampa någon på tårna... Ex Caster Dementa - hon är biologiskt kvinna. Punkt. Då ska hon få tävla i damklassen. Att hålla på att mäta hennes hormonnivåer och börja hålla på, det är fel. Hon är född biologisk kvinna, då ska hon få tävla i damklassen. Sen att någon biologisk född man skulle ha fötts med mindre testosteron än henne - jaha? Det spelar ingen roll. Alla är olika och han är född biologisk man. Då tävlar han i herrklassen.

Men jag känner att det blir så märkligt när alla ska inkluderas överallt, då uppkommer såna här diskussioner som bara gör allt krångligt. Så varför gör vi det så komplicerat när vi VET faktum - transkvinnor är födda som män, och kan rent biologiskt aldrig bli kvinnor. Däremot kan de få klä sig hur de vill, älska vem de vill, leva hur de vill och kalla sig vad de vill - men de ÄR inte kvinnor?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-25 09:44:16 följande:
    Ja, och det är precis detta som blir problematiskt inom sport när den vanliga världen och folk i allmänhet inte kan definiera vad som är en kvinna för man inte vill trampa någon på tårna... Ex Caster Dementa - hon är biologiskt kvinna. Punkt. Då ska hon få tävla i damklassen. Att hålla på att mäta hennes hormonnivåer och börja hålla på, det är fel. Hon är född biologisk kvinna, då ska hon få tävla i damklassen. Sen att någon biologisk född man skulle ha fötts med mindre testosteron än henne - jaha? Det spelar ingen roll. Alla är olika och han är född biologisk man. Då tävlar han i herrklassen.

Men jag känner att det blir så märkligt när alla ska inkluderas överallt, då uppkommer såna här diskussioner som bara gör allt krångligt. Så varför gör vi det så komplicerat när vi VET faktum - transkvinnor är födda som män, och kan rent biologiskt aldrig bli kvinnor. Däremot kan de få klä sig hur de vill, älska vem de vill, leva hur de vill och kalla sig vad de vill - men de ÄR inte kvinnor?
    Caster Semenya ska det stå såklart, autocorrect...
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-06-25 12:04:29 följande:
    Jag är kvinna och hade avskytt att ha en manskropp, men du hade alltså varit OK med det? Tänk dig att du vaknar upp med en manskropp i morgon, du är fortfarande du och har samma liv som nu.  Inga problem?
    Fast så kan du inte jämföra? Ingen kommer vakna upp i motsatta könets kropp imorgon. Ditt kön är du född med, uppvuxen med och du har en annorlunda kemi i din kropp oavsett om du är man eller kvinna. Din hypotes är aldrig möjlig att prova för den är fysisk omöjlig.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-06-25 22:14:29 följande:
    Det handlar om att försöka föreställa sig att ha fel köns kropp.
    Ja, jag förstod det - men det går nog inte att föreställa sig. Det är omöjligt att hoppa in i en annan människors känsla sådär.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (ickebinär) skrev 2023-06-26 17:27:17 följande:
    Ja guuud så svårt att fråga folk vad de föredrar att kallas... Suck... och en demokrati... sure... men det betyder inte att du får behandla den andra delen av befolkningen illa.... Och att jag har koll på genetik och biologi spelar ganska stor roll eftersom du vill att vi skall gå emot det när du hävdar att det bara finns två kön... Och vetenskapen vinner över okunnighet och idioti... vilket är det du vill skall råda... 

Det är lugnt du kan få kalla mig vad du vill, du låter inte som en person som jag skulle bry mig om det minsta... okunniga idioter har väldigt lite betydelse i mitt liv. Och du... det spännande är att det är många som faktiskt inte vet vad jag har för kön mellan benen :-P Så vad du skall kalla mig om du går efter det du ser kan bli spännande... för helt ärligt... 99% av folk som ser mig för första gången chansar hejvilt och det är verkligen 50/50 på om de prickar rätt enligt vad jag har mellanbenen... 

Nu har jag ett namn som "avslöjar" mig och jag råkar trivas med mitt namn, men har mer än engång önskat att jag hade ett neutralt namn så de kunde fortsätta gissa även efter att jag sa mitt namn... Bara för att inskränkta personer som du skulle gå helt i spinn Och det roligaste... du skulle ju aldrig få se vad jag har i byxan så du skulle aldrig kunna veta säkert!
    Fast det finns bara två kön: man och kvinna. Sen vad man vill göra med sin utgångspunkt är fritt fram, men faktum är att det finns bara två! Transkvinnor är inte kvinnor, de är just transkvinnor - en född man som numera lever sitt liv som kvinna. Det gör inte transkvinnan mindre värd än en biologisk kvinna. Alla är lika bra på sitt sätt! Men det är fortfarande inte en biologisk kvinna. Varför är det så hemskt och fel att säga och varför gör det med till transofobisk genom att säga?

Eller kanske framförallt: varför tycker transkvinnor att det är så hemskt att vara just transkvinna, att de konstant försöker övertyga alla andra om att de visst är en kvinna?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-26 19:59:34 följande:
    Fast det finns bara två kön: man och kvinna. Sen vad man vill göra med sin utgångspunkt är fritt fram, men faktum är att det finns bara två! Transkvinnor är inte kvinnor, de är just transkvinnor - en född man som numera lever sitt liv som kvinna. Det gör inte transkvinnan mindre värd än en biologisk kvinna. Alla är lika bra på sitt sätt! Men det är fortfarande inte en biologisk kvinna. Varför är det så hemskt och fel att säga och varför gör det med till transofobisk genom att säga?

Eller kanske framförallt: varför tycker transkvinnor att det är så hemskt att vara just transkvinna, att de konstant försöker övertyga alla andra om att de visst är en kvinna?
    Rättelse: "...och varför gör det MIG** till transfobisk genom att säga?"
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (XY) skrev 2023-06-26 22:30:51 följande:
    Du skrev tidigare att du inte hade något mot de sk sagostunderna med dragqueens. Om du kollar och läser vilken typ av sagor de läser så kommer du även där bli motståndare och då per definition - transfobisk.
    Kom ihåg, det är de som äger narrativet för närvarande.
    Jag vet vilka böcker de läser, det är inte problemet?

Problemet är att det bara finns två kön - män och kvinnor. Det är fakta. Sen kan man vara transman och transkvinna, absolut. Men du är inte kvinna för att du är transkvinnan, man för att du är transman. Du är just det - transkvinna eller transman. Vilket är HELT okej och inte sämre än en biologisk man eller kvinna! Jag förstår bara inte varför det förnekas och att man ska försöka kasta ihop könen till något flytande när det vetenskapligt absolut inte är något du kan ändra på? Varför är det så viktigt för transmän och kvinnor att alla andra runtom ska konstatera ett faktum som aldrig är ett faktum? Alla är bra som de är, ingenting är sämre än det andra!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (ickebinär) skrev 2023-06-27 12:27:25 följande:

Suck... du är transfobisk (och ignorant som sagt det finns inte två kön men jaja...).... vad är det som är så svårt med att höra det? Att det rasar bilden du har av dig själv som så öppen och förstående och att någon säger att du inte är så öppen som du tror gör att du måste se på dig själv i ett annat ljus? 

Det är lugnt... som du ser här bland alla svaren så är du inte ensam om att vara transfobisk (inte heller att vara det men inte vilja bli kallad det....) du kommer inte bli ensam. Förstår inte varför man är så ok med att ha åsikterna men inte ok med att kallas det som åsikterna betyder... 

Men hur kan jag vara transfobisk när jag bara konstaterar att det finns två biologiska kön?? Det ÄR så? Det är inget man kan tro på eller ifrågasätta utan det är ren vetenskap? Jag kunde lika gärna sagt att jorden är runt och snurrar runt solen - det är bara ett rent vetenskapligt faktum.

Jag säger gång på gång att jag inte tycker att biologiska kvinnor är bättre än transkvinnor - så HUR gör det mig transfobisk? Bara för att jag inte säger att någon som föddes med pung och snopp har precis samma biologiska uppbyggnad som en som föddes med en livmoder? Det blir lite "kejsarens nya kläder" över det hela - liksom alla VET men alla ska låtsas som att det är på något annat sätt i rädsla för att någon som du ska sucka och säga "ja, du är transfobisk!".

Kan vi inte bara komma överrens om att alla är bra som de är - man som transman, kvinna som transkvinna - och samtidigt hålla med om de vetenskapliga lagarna? Varför är det så fel?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (ickebinär) skrev 2023-06-27 12:28:28 följande:
    Ok så förklara för mig vad en kvinna är.

Och sedan vad en man är.... 
    En kvinna är en vuxen människa av hon-kön.
    En man är en vuxen människa av han-kön.

Alla kvinnor kanske inte kan föda barn precis som inte alla män kan producera spermier - men de är avvikande i den mån att något då gått fel. De är dock inte mindre män eller kvinnor av den anledningen. Precis som att vi kan utgå från att alla människor föds med två ben, så finns det människor som har ett ben eller inga ben. Det gör dem dock inte till något annat än människor, utan de är fortfarande människor men där något gått fel.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-06-27 14:18:19 följande:
    Det finns intersexuella där man inte kan avgöra vilken kön de har, men det motsäger väl egentligen inte att det finns två kön.

Men, vad har egentligen detta att göra med diskussionen om vem som ska få delta i damidrott? Det är väl inte så att problemet brukar vara att de som anser sig tillhöra ett annat kön än man eller kvinna, propsar på att få tävla med damerna?
    Intersexuella och diskussionen kring det är inte relevant eftersom där är väl just "problemet" att de avviker från normen och att man inte kan avgöra deras kön.

Problemet med idrott är just det - att födda män anser sig kunna tävla mot damer för att de nu är "biologiska kvinnor" och de som inte håller med kränker någon eller har risk att kallas transfobisk. Det finns flera exempel på när män faktiskt snott förstaplatsen från kvinnor. Exempelvis en cykeltävling nyligen - prispengarna delades för första gången någonsin lika mellan dam och herrklassen. Vem vann damklassen? En transkvinna (Austin Killips)

www.cbc.ca/sports/olympics/summer/cycling/road/transgender-cyclist-austin-killips-1.6830956

Man kan till och med se hennes paket på bilden. Men ja, rättvist absolut.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-06-27 18:32:17 följande:
    Men jag frågade dig inte om de som anser sig vara kvinnor, jag frågade dig om de som anser sig vara något annat än de två könen man och kvinna.
    Rent juridiskt finns det inget tredje kön än man och kvinna i Sverige för det finns inget tredje kön rent biologiskt. Jag bryr mig ärligt talat inte vad man kallar sig för rent personligen - men faktum är att du är född till antingen man eller kvinna. Det är löjligt att argumentera om att det inte skulle vara så.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-06-27 19:06:22 följande:
    Min fråga var vad det har att göra med diskussionen om damidrott. Är de de personerna som inte vill identifiera sig som man eller kvinna, som vill envisas med att utöva damidrott?
    Jag har aldrig pratat om de personerna om du läser TS och mina inlägg, utan jag pratar om de män/kvinnor som identifierar sig som det motsatta könet och menar att de faktiskt är biologiska kvinnor/män istället för vad de egentligen är - transkvinnor/transmän.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-06-27 19:38:43 följande:
    Jag tänkte på de inlägg och även i trådstart där du pratar om att det bara finns två kön och inte ett tredje. Du verkar ju tycka att det går inte att påstå att man är varken man eller kvinna. Det var det jag undrade vad det har med diskussionen om damidrott att göra, för det är väl inte de som vägrar identifiera sig som kvinna eller man som propsar på att få tävla i damidrotten?
    Tala ur skägget, vad är din poäng? Du vet min. Jag vet inget om de som vägrar identifiera sig som män eller kvinnor och idrott.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-06-27 23:40:10 följande:
    Jo, jag förstår att det blir orättvist med en född man som som ska delta i damidrott. Men då handlar det ju om de som kallar sig kvinnor. Det jag pratar om är när man inte vill kalla sig vare sig man eller kvinna, TS tar ju upp att det finns bara två kön, att inte vilja ha något av de två könen, man vill inte kalla sig vare sig man eller kvinna, vad har det i en diskussion om damidrott att göra, det svarar inte TS på. Eller är det såna som inte vill vara något av de två könen som försöker komma in i damtävlingarna?
    Du gör det krångligt för dig själv och blandar ihop. Jag skriver gång på gång att jag talar inte om de som inte identifierar sig som varken män eller kvinnor och idrott! Jag har ingen info om det. Vad man väljer privat bryr jag mig inte om, folk får väl kalla sig vad de vill. Men jag tycker det är fel när födda män tar sig in i kvinnlig sport och på kvinnliga områden. Jag tog inte upp diskussionen om att inte kalla sig man eller kvinna, det var det någon annan som gjorde! Om du läser trådstart är en gång så står det  i rubriken "ÄR JAG TRANSFOBISK" - alltså jag talar om de som är TRANS. Det finns bara två kön. Sen kan man leva som transkvinna och transman, men man är ingen biologisk kvinna eller man för det. Gör en egen tråd om ickebinära och sport om det intresserar dig så mycket, eller citera till rätt person.
Svar på tråden Är jag transofobisk?