• Anonym (Undrar)

Är jag transofobisk?

Jag har en fråga som kanske är märklig, men hur vet man om man är transfobisk?

Jag tycker att alla ska få älska den de vill, ligga med vem de vill och se ut hur de vill. Jag stöttar dragqueens, gays, queer osv och tycker det är härligt och befriande. Jag älskar verkligen folk som gör sin grej om man säger så - go for it! Jag tycker absolut inte det är äckligt med homosexuella par eller transpar, tvärtom tycker att det är fint att de hittat varandra! Jag tycker det är fint att barnböcker visar inkludering och kunde inte bry mig mindre om debatten om att dragqueens läser böcker för barn på biblioteket osv. 

Jag ser mig inte som homofobisk eller transfobisk med andra ord.

En sak jag dock har otroligt svårt för och som jag fått höra är transfobisk av en vän, är män som tävlar i kvinnors kategorier i sport och spöar skiten ur andra kvinnor. När jag nämnde detta för en vän och sa "biologiska kvinnor" så så hon att jag var transfobisk som uttryckte mig så. Jag tycker att alla ska få vara precis som de vill, men jag tycker det är orättvist när man använder sina rättigheter på någon annans bekostnad (typ som att ta förstapriset och äran från någon annan som inte har samma förutsättningar, typ född kvinna och har annorlunda muskelmassa). Jag retar mig på att man inte kan enas om att det faktiskt bara finns två kön utan ska hålla på att jiddra om att det finns ett tredje kön också. Rent biologiskt finns det inte det, så varför förneka? Däremot är kön som social konstruktion något HELT annat, och det tycker jag att man kan hålla flytande och att alla ska få bära vilka kläder de vill exempelvis, ha peruk eller vad man nu känner för.

Men min huvudsakliga fråga är: är det transofobisk att inte hålla med om att det finns mer än två kön?

• Svar på tråden Är jag transofobisk?
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-25 00:12:18 följande:
    Är jag transofobisk?

Jag har en fråga som kanske är märklig, men hur vet man om man är transfobisk?

Jag tycker att alla ska få älska den de vill, ligga med vem de vill och se ut hur de vill. Jag stöttar dragqueens, gays, queer osv och tycker det är härligt och befriande. Jag älskar verkligen folk som gör sin grej om man säger så - go for it! Jag tycker absolut inte det är äckligt med homosexuella par eller transpar, tvärtom tycker att det är fint att de hittat varandra! Jag tycker det är fint att barnböcker visar inkludering och kunde inte bry mig mindre om debatten om att dragqueens läser böcker för barn på biblioteket osv. 

Jag ser mig inte som homofobisk eller transfobisk med andra ord.

En sak jag dock har otroligt svårt för och som jag fått höra är transfobisk av en vän, är män som tävlar i kvinnors kategorier i sport och spöar skiten ur andra kvinnor. När jag nämnde detta för en vän och sa "biologiska kvinnor" så så hon att jag var transfobisk som uttryckte mig så. Jag tycker att alla ska få vara precis som de vill, men jag tycker det är orättvist när man använder sina rättigheter på någon annans bekostnad (typ som att ta förstapriset och äran från någon annan som inte har samma förutsättningar, typ född kvinna och har annorlunda muskelmassa). Jag retar mig på att man inte kan enas om att det faktiskt bara finns två kön utan ska hålla på att jiddra om att det finns ett tredje kön också. Rent biologiskt finns det inte det, så varför förneka? Däremot är kön som social konstruktion något HELT annat, och det tycker jag att man kan hålla flytande och att alla ska få bära vilka kläder de vill exempelvis, ha peruk eller vad man nu känner för.

Men min huvudsakliga fråga är: är det transofobisk att inte hålla med om att det finns mer än två kön?

Jag är inte helt säker på om jag förstår din fråga rätt, men oavsett är du inte transfobisk, eftersom en transfob per definition är emot transpersoner/äcklas av transpersoner - vilket du ju uppenbarligen inte är/gör. Däremot verkar du okunnig/oförstående. På det du skriver verkar det nästan som att du tror att transkvinnor egentligen är män, men att de vill vara kvinnor, och därför "gör sin grej". Detta visar på en stor oförståelse för vad det innebär att vara transperson. En transkvinna är inte en man som vill vara en kvinna - en transkvinna är en kvinna, som råkat födas i fel kropp. Och omvänt för transmän. 

Så, sammanfattningsvis: okunnig och oförstående? Ja, det skulle jag nog vilja påstå. Men transfobisk? Nej.
  • Anonym (M)
    Anonym (Transmamma) skrev 2023-06-25 01:30:25 följande:
    Jag är inte helt säker på om jag förstår din fråga rätt, men oavsett är du inte transfobisk, eftersom en transfob per definition är emot transpersoner/äcklas av transpersoner - vilket du ju uppenbarligen inte är/gör. Däremot verkar du okunnig/oförstående. På det du skriver verkar det nästan som att du tror att transkvinnor egentligen är män, men att de vill vara kvinnor, och därför "gör sin grej". Detta visar på en stor oförståelse för vad det innebär att vara transperson. En transkvinna är inte en man som vill vara en kvinna - en transkvinna är en kvinna, som råkat födas i fel kropp. Och omvänt för transmän. 

Så, sammanfattningsvis: okunnig och oförstående? Ja, det skulle jag nog vilja påstå. Men transfobisk? Nej.
    Vad är det för fel på kroppen? Personen är ju ändå en kvinna säger du. Då spelar inte kroppen någon roll.
  • Anonym (Nonsens)

Transfobi är ett nonsensord och du är inte transfobisk.

En fobi är en irrationell rädsla för något (även om många försöker göra en begreppsförskjutning genom att ge allt möjligt suffixet fobiskt).

Från SAOL
    "(ofta i sammansättn. situations­betingad fruktan eller ångest som inte är förnufts­styrd ofta av mer el. mindre sjukligt slag)

Och svaret på din fråga är nej.

• Citronella

Du kan ju börja med att lära dig skillnaden mellan sexuell läggning och könsidentitet. Trans har absolut och ingenting att göra med älska vem man vill att göra, det handlar lika lite om sex och kärlek som din könsidentitet. 

I övrigt tycker jag inte att du är transfobisk. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • jeanette02

Nej du låter inte det minsta transfobisk. Det har blivit ett skällsord folk slänger ur sig precis som rasist till höger och vänster. 

Det är inte klokt att män som genomgår ett byte till kvinna får tävla med kvinnor. Men denna debatt kvävs ju förstås effektivt med transfobi osv. I USA har det förbjudits inom tävlingssimning tror jag.
    Jag kan blanda ihop länder nu så här på rak arm, iaf då män har blivit kvinnor och sedan sopat banan med andra medtävlare. Alltså då bl a är detta personer som genomgått byte när de inte längre varit framgångsrika inom sitt biokön, men kan återigen skörda vinster och pengar i kvinnornas ligor. Det är ju sinnessjukt. 

Man får helt enkelt förbjuda det alt. de får ha egen kategori i sådana sporter där det spelar roll. Vissa sporter spelar det ju ingen roll. Hästsport, schack, e-sporter ja kanske finns fler. 

Sedan finns det biologiskt sett en avvikelse där man har något med kromosomer och därför är ja typ manlig och kvinnlig. Man är kvinna rent biologiskt men med höga testosteronnivåer och en mer typisk manlig kropp. Det är väl ganska ovanligt. Finns också det omvända med män med mer fysisk kvinnlig uppenbarelse sas, breda höfter, impotens brukar följa och andra saker jag inte har i huvudet just nu. 

Tror Caitlyn Jenner pratar ganska ofta om detta med transpersoner i sporter, men är väl i princip cancelled pga det. Hon har ju erfarenhet som tidigare olympisk mästare. Ja vinden kan vända snabbt om man har "fel" åsikt. 

• Anonym (+++)

Din fråga TS är väl olika delar: nej du är inte transfobisk. 

Sen tar du upp detta med hur det funkar inom idrotten och det här är ju ett stort problem som många i idrottsvärlden jobbar med och försöker hitta bra lösningar på. Jag tänker att det inte riktigt hänger ihop med den generella frågan om transfobi.

Men apropå idrott då: 
    Tex Caster Semenya som inte fått lov att delta i vissa lopp för att hon har en medfödd hög dos av manligt hormon, men hon ÄR kvinna! Hon är född kvinna, är inte trans, har inte opererat sig - ändå får inte ens hon (och personer som henne) tävla i vissa lopp. Ett tag hade hon instruktionen att för att få delta så skulle hon ta preparat som minskade hennes hormonhalt. Hon testade det och blev då sämre på sin sport! Hon kände att det var helt åt helvete att behöva begränsas på det viset. 

Så ja - en ursvår fråga i en business där allt handlar om prestation, vad kroppen förmår och att alla vill vara bäst och vinna de där medaljerna och prispengarna. Jag läste någonstans att någon föreslagit att man tex i OS och andra stora tävlingar skulle ha tre kategorier i löpningen: herrklass, damklass och en tredje klass för de som är som Caster Semenya. Men det skulle bli knasigt eftersom de inte är så många, och så skulle de enbart få tävla mot varann? (för "bra" för att delta i damklassen men "för dåliga" (kanske?) för att ha chans att vinna i herrklassen? 

• AnnaSthlm

Det mer intressanta i sammanhanget är varför du är mer rädd för att eventuellt framstå som transofobisk än att eventuellt vara transofobisk.
    Är du rädd för att vara bortstött? Exkluderad? En "dålig människa"?
    Det finns folk till allt och du kommer aldrig att kunna göra alla nöjda. 
    Det är bara deras åsikt. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Transmamma) skrev 2023-06-25 01:30:25 följande:

Fast, de ÄR ju inte kvinnor? Vad är det som definierar en kvinna? Sättet man tänker/klär sig? En kvinna är en vuxen människa av hon-kön rent biologiskt. Transkvinnor är alltså inte kvinnor enligt mig, men de lever under de sociala reglerna som vi människor skapat för kvinnor. Jag bryr mig inte vad de kallar sig eller vem de tänder på samt hur de lever, men jag tycker att det blir löjligt att hålla på att säga att de de är kvinnor när de inte är det och tillåta att transkvinnor tävlar i damklassen.

Varför är jag okunnig och oförstående när jag bara menar att vi kan se saker för vad de är?
Svar på tråden Är jag transofobisk?