Ta privatlån för heltidsstudier?
Susan88 skrev 2023-06-24 17:50:34 följande:
Nej bostadsbidrag kan jag inte få. Jag har sökt och fått nej då jag tjänar för bra, enligt FK. Min årsinkomst är på 468 000 kr så då får man inget bostadsbidrag.Nja, att spara blir svårt men jag ska såklart försöka.
Jag ska absolut ringa CSN och fråga dem om man kan låna mer. De har ju något som heter Tilläggslån men då får man typ bara låna för kostnader som berör resor till och från studierna och andra orsaker. Men ska fråga de ändå. För det känns så lite att enligt kalkylen på csn.se att få ut bara 12 000 kr i månaden. Det kommer jag inte långt på....
Tack ändå för ditt svar!
Bostadsbidrag söker man på årsbasis det spelar alltså ingen roll vad du tjänade förra året. Tjänar du så bra borde du absolut kunna spara du behöver se över dina utgifter.
Att ta ett privatlån för studier är idiotiskt men ska du göra det ska du åtminstone ha CSN samtidigt så du inte behöver låna så mycket. Lån räknas inte som inkomst så du får inte mindre bidrag/CSN lån för att du lånar pengar från banken. Är du ensamstående med barn får man mer från CSN.