• Susan88

Ta privatlån för heltidsstudier?

Jag är idag lärare och vill vidareutbilda mig och gå en utbildning på 90 hp som är 1,5 år på heltidsstudier. Jag har tagit CSN-lån sedan tidigare (när jag läste till lärare för 4 år sen) och betalar alltså av på det idag. Jag vill nu studera igen och helst på heltid då jag inte fixar att både jobba och plugga. Så jag vill plugga på heltid i januari 2024 och funderar då på att ta ett privatlån på 400 tusen som jag kan ha det 1,5 år när jag studerar. Jag räknar då med att använda 25 000 kr varje månad min studietid. Vad tror ni om detta? Det är såklart dumt att ta privatlån, jag vet, men jag vill verkligen studera heltid och jag kan inte jobba vid sidan av studierna.
    Varför jag inte vill ta ytterligare CSN lån är för att då får jag bara ut typ 12 000 kr i månaden, vilket inte alls räcker då jag behöver få in cirka 30 tusen varje månad för det är det jag får in idag. 

• Svar på tråden Ta privatlån för heltidsstudier?
  • Anonym (Lärare)

Det låter som en dålig idé, ja... Räntan på studielån är betydligt lägre än på privatlån, så jag har svårt att förstå varför du inte skulle vilja ta det. Dessutom är det ju en del bidrag. Om du är ensamstående med barn finns det en tilläggsdel, och dessutom tror jag att du skulle kunna få bostadsbidrag. 
    Det är 7 månader kvar tills du ska börja studera - kan du lägga undan 5-10' /månad? Då kan du komplettera CSN med de pengarna. Och mot slutet av utbildningen se om de antingen kan jobba lite eller om du då behöver ta ett lån.

• Anonym (Låneförmedlaren.)

Jag jobbar just med detta, som egenföretagare där jag mäklar privat & företagslån. Det jag kan säga till dig är att ränteläget har aldrig varit allvarligare. Alla blancolån är det rörlig ränta på. Jag skulle avvakta tills reporäntan är nere på rimligare nivåer - 0,5-1,5 %. Alternativt ta kontakt med csn & se vad du har kvar att kunna låna där. Ifall du vill vidareutbilda dig & finansiera detta med lån finns det två banker som har äverlägset bäst villkor. Lån & Spar banken( om du äger din bostad) - Ikano banken annars. Anledningen är att de är den enda banken i Sverige idag som tillämpar rak ammortering på sina privatlån. Dvs, till skillnad från annuitet fastnar du inte i en evig räntesnurra - varje månad sker en kraftig ammorering på¨lånet. ex ; låt oss säga att du lånar 350 000 för en genomsnittlig ränta idag 7% -  

www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/lanekalkyl/

Så skulle månadskostnaden bli 7000kr. Om man lägger det på 5 år. 

5833 skulle vara själva ammorteringen & resterande räntekostnaden.

Dvs - du skulle ammorera drygt 50 000 varje år på din skuld. Vilket resulterar i att du  sista två åren betalar 5800 i ammortering med en räntekostnad som enbart blir 200-250kr näst sista året. Sista året blir det enbart ammortering. Det är mina bästa tips till dig iaf. Du är välkommen att svara om du har flera frågor eller funderingar. 

• Anonym (Lärare 2)

Ja, det är verkligen jättedumt. Spara ihop en buffert först åtminstone så lånet blir mindre. Dessutom borde du ha några CSN-veckor kvar att nyttja också som du borde ta av i första hand. Dessutom verkar det som att du lever över dina tillgångar så börja med att kapa där! Vad har du i hyra? Övriga omkostnader?

Sedan kanske du måste fundera ett varv till kring att jobba och studera samtidigt. Du måste ju inte jobba som lärare just då, det finns annat du kan söka som inte kräver lika mycket hjärnkapacitet, om man säger så.

Tycker också du ska göra en matematisk beräkning av hur många år det tar dig att tjäna in de där 400 000:- som du tänkt låna, plus ränta. Med andra ord, när du är klar så ska det väl också leda till en högre månadslön kan man tänka? Så räkna på höjningen från din nuvarande lön, säg att du får 4000:- mer i månaden rent efter skatt så kommer det att ta dig minst 100 månader att börja gå plus på din utbildning (eftersom jag inte vet räntan får man höfta uppåt), dvs mer än åtta år. Om detta verkligen är något du brinner för så är det ju bra, men med en så långsiktig investering så skulle jag verkligen råda dig till att spara ihop så mycket du kan på egen hand och minska dina utgifter så mycket som möjligt innan du sätter dig i låneträsket. Du får gärna berätta vad du räknar med för löneförhöjning efter att du är klar med utbildningen, oavsett om det är mer på samma plats, ny plats eller inom helt nytt yrkesområde.

• Anonym (Snåljåp)

Det låter idiotiskt.
    Jag har aldrig hört om ett privatlån som man inte måste börja amortera på direkt, så du kommer få betala av varje månad. Enligt den här kalkylatorn hos SBAB blir månadskostnaden 5633 kr:
    www.sbab.se/1/privat/lana/privatlan/privatlan_-_sa_funkar_det.html

De flesta andra som vill studera ser till att dra ner sina fasta kostnader till ett minimum under den tiden. Alternativt har en partner som sponsrar dem. Spara innan man börjar studera är också ett alternativ. 25 k i månaden är det liksom inte ens alla som jobbar som har...

• Susan88
    Anonym (Lärare) skrev 2023-06-24 17:41:26 följande:

Det låter som en dålig idé, ja... Räntan på studielån är betydligt lägre än på privatlån, så jag har svårt att förstå varför du inte skulle vilja ta det. Dessutom är det ju en del bidrag. Om du är ensamstående med barn finns det en tilläggsdel, och dessutom tror jag att du skulle kunna få bostadsbidrag. 
    Det är 7 månader kvar tills du ska börja studera - kan du lägga undan 5-10' /månad? Då kan du komplettera CSN med de pengarna. Och mot slutet av utbildningen se om de antingen kan jobba lite eller om du då behöver ta ett lån.

Nej bostadsbidrag kan jag inte få. Jag har sökt och fått nej då jag tjänar för bra, enligt FK. Min årsinkomst är på 468 000 kr så då får man inget bostadsbidrag.

Nja, att spara blir svårt men jag ska såklart försöka.

Jag ska absolut ringa CSN och fråga dem om man kan låna mer. De har ju något som heter Tilläggslån men då får man typ bara låna för kostnader som berör resor till och från studierna och andra orsaker. Men ska fråga de ändå. För det känns så lite att enligt kalkylen på csn.se att få ut bara 12 000 kr i månaden. Det kommer jag inte långt på....
    Tack ändå för ditt svar!
  • Anonym (Snåljåp)
    Susan88 skrev 2023-06-24 17:50:34 följande:
    Nej bostadsbidrag kan jag inte få. Jag har sökt och fått nej då jag tjänar för bra, enligt FK. Min årsinkomst är på 468 000 kr så då får man inget bostadsbidrag.

Nja, att spara blir svårt men jag ska såklart försöka.

Jag ska absolut ringa CSN och fråga dem om man kan låna mer. De har ju något som heter Tilläggslån men då får man typ bara låna för kostnader som berör resor till och från studierna och andra orsaker. Men ska fråga de ändå. För det känns så lite att enligt kalkylen på csn.se att få ut bara 12 000 kr i månaden. Det kommer jag inte långt på....
    Tack ändå för ditt svar!
    Fast om du studerar med CSN så tjänar du ju mycket mindre och kan ha rätt till bostadsbidrag...

Varför har du så höga fasta kostnader?
  • Anonym (Låneförmedlaren.)

Absolut, men det man måste ha i åtanke är att annuitetslån så är det majoriteten ränta man betalar i början - inte ammortering. Således minskar inte din totala skuld i samma utsträckning som vid ett lån som har rak ammorering. Samma räkneexempel men med ett lån med annuitet så blir ammoreringen 2300 ca, - 4700 i räntekostnad. Fördelen med annuitet är ju att efter ca 40¤ av lånets löptid betalar du nästan bara ammortering. Nackdelen är att annuitetslån påverkas kraftigare av räntehöjningar. SBAB är ingen privatlåne bank & alla lån som man ser räkneexempel på utåt från bolagens hemsidor alltid är friserade. Man ska alltid förvänta sig 20% högre avgifter än vad som visas. 

• Susan88
    Anonym (Snåljåp) skrev 2023-06-24 17:54:32 följande:
    Fast om du studerar med CSN så tjänar du ju mycket mindre och kan ha rätt till bostadsbidrag...

Varför har du så höga fasta kostnader?
     Ja jo, det är sant ioförsej. Ja då kanske jag kan få bostadsbidrag.

Jadu, jag har 2 hundar så deras mat och försäkringar går ju på 3200 kr. Sen har jag fackförbundet, a-kassa, mobil, csn lånet, busskort, el, mat/hygien och bostad på 11 000 kr. Så ja mina utgifter landar på 18 000 kr.
  • Anonym (Snåljåp)
    Anonym (Låneförmedlaren.) skrev 2023-06-24 17:55:51 följande:

Absolut, men det man måste ha i åtanke är att annuitetslån så är det majoriteten ränta man betalar i början - inte ammortering. Således minskar inte din totala skuld i samma utsträckning som vid ett lån som har rak ammorering. Samma räkneexempel men med ett lån med annuitet så blir ammoreringen 2300 ca, - 4700 i räntekostnad. Fördelen med annuitet är ju att efter ca 40¤ av lånets löptid betalar du nästan bara ammortering. Nackdelen är att annuitetslån påverkas kraftigare av räntehöjningar. SBAB är ingen privatlåne bank & alla lån som man ser räkneexempel på utåt från bolagens hemsidor alltid är friserade. Man ska alltid förvänta sig 20% högre avgifter än vad som visas. 

Jag uttryckte mig lite slarvigt, jag menade såklart att man måste betala ränta+amortering från start. Och SBAB var bara ett exempel, för att få ett hum om kostnaden för det var den första kalkylatorn jag hittade.

Banker och långivare brukar dessutom se på nuvarande inkomst när de beviljar lån, och kan backa om de inser att man tänkt sluta jobba...
  • Anonym (Snåljåp)
    Susan88 skrev 2023-06-24 18:00:41 följande:
     Ja jo, det är sant ioförsej. Ja då kanske jag kan få bostadsbidrag.

Jadu, jag har 2 hundar så deras mat och försäkringar går ju på 3200 kr. Sen har jag fackförbundet, a-kassa, mobil, csn lånet, busskort, el, mat/hygien och bostad på 11 000 kr. Så ja mina utgifter landar på 18 000 kr.
    3200 kr/månad för 2 hundar! Tur jag har katt, den kostar ca 300 kr/månad inkl försäkring.

Fackavgiften brukar bli billigare när man studerar, kolla upp det. Och i övrigt får du försöka skära i utgifterna. Vill du hemskt gärna studera så är det kanske värt att flytta till ett mindre och billigare boende ett tag...
Svar på tråden Ta privatlån för heltidsstudier?