• Susan88

Ta privatlån för heltidsstudier?

Jag är idag lärare och vill vidareutbilda mig och gå en utbildning på 90 hp som är 1,5 år på heltidsstudier. Jag har tagit CSN-lån sedan tidigare (när jag läste till lärare för 4 år sen) och betalar alltså av på det idag. Jag vill nu studera igen och helst på heltid då jag inte fixar att både jobba och plugga. Så jag vill plugga på heltid i januari 2024 och funderar då på att ta ett privatlån på 400 tusen som jag kan ha det 1,5 år när jag studerar. Jag räknar då med att använda 25 000 kr varje månad min studietid. Vad tror ni om detta? Det är såklart dumt att ta privatlån, jag vet, men jag vill verkligen studera heltid och jag kan inte jobba vid sidan av studierna.
    Varför jag inte vill ta ytterligare CSN lån är för att då får jag bara ut typ 12 000 kr i månaden, vilket inte alls räcker då jag behöver få in cirka 30 tusen varje månad för det är det jag får in idag. 

• Svar på tråden Ta privatlån för heltidsstudier?
  • Susan88
    Anonym (Lärare) skrev 2023-06-24 17:41:26 följande:

Det låter som en dålig idé, ja... Räntan på studielån är betydligt lägre än på privatlån, så jag har svårt att förstå varför du inte skulle vilja ta det. Dessutom är det ju en del bidrag. Om du är ensamstående med barn finns det en tilläggsdel, och dessutom tror jag att du skulle kunna få bostadsbidrag. 
    Det är 7 månader kvar tills du ska börja studera - kan du lägga undan 5-10' /månad? Då kan du komplettera CSN med de pengarna. Och mot slutet av utbildningen se om de antingen kan jobba lite eller om du då behöver ta ett lån.

Nej bostadsbidrag kan jag inte få. Jag har sökt och fått nej då jag tjänar för bra, enligt FK. Min årsinkomst är på 468 000 kr så då får man inget bostadsbidrag.

Nja, att spara blir svårt men jag ska såklart försöka.

Jag ska absolut ringa CSN och fråga dem om man kan låna mer. De har ju något som heter Tilläggslån men då får man typ bara låna för kostnader som berör resor till och från studierna och andra orsaker. Men ska fråga de ändå. För det känns så lite att enligt kalkylen på csn.se att få ut bara 12 000 kr i månaden. Det kommer jag inte långt på....
    Tack ändå för ditt svar!
  • Susan88
    Anonym (Snåljåp) skrev 2023-06-24 17:54:32 följande:
    Fast om du studerar med CSN så tjänar du ju mycket mindre och kan ha rätt till bostadsbidrag...

Varför har du så höga fasta kostnader?
     Ja jo, det är sant ioförsej. Ja då kanske jag kan få bostadsbidrag.

Jadu, jag har 2 hundar så deras mat och försäkringar går ju på 3200 kr. Sen har jag fackförbundet, a-kassa, mobil, csn lånet, busskort, el, mat/hygien och bostad på 11 000 kr. Så ja mina utgifter landar på 18 000 kr.
  • Susan88
    Anonym (Lärare 2) skrev 2023-06-24 18:11:50 följande:
    Hur kommer det sig att du då behöver 25k rent i månaden om du ska studera? Vilka kraftigt ökade omkostnader räknar du med då?

Om du har en inkomst på ca 30k rent i månaden har du ett sparutrymme på 12k, var har du gjort av de pengarna? Om du hade sparat de pengarna i ca 2,5 år så hade du haft dina 18k i månaden och sluppit lån.

Jag undrar också hur lite skatt du betalar egentligen. Om du har en månadslön på 39k (468/12) så betalar du så lite som 23 % i skatt...? 
    Jag räknade nog fel för jag tänkte inte på att man får ju studentrabatt på mobil, buss och annat.

Jag kan inte bo mindre. Ska separera nu och flytta till en liten 1:a i höst. Har inte kunnat spara pengar då vi bott i radhus.

Jag har skattejämkning så därför det är så lite i skatt..
  • Susan88
    Anonym (Lärare 2) skrev 2023-06-24 18:25:55 följande:
    Ok, så dina utgifter på 18k är kommande och inte nuvarande. Jag får ändå inte ihop matematiken. Varför måste du ha 7k mer i månaden när du studerar?
    Nej jag vet inte riktigt alls hur jag räknade. Men jag tänkte väll att det är bra att ha lite pengar till övrigt, när alla räkningar är betalda. Man vill ju inte betala mat och räkningar och sen är pengarna slut liksom!
  • Susan88
    Anonym (Lärare 2) skrev 2023-06-24 18:42:03 följande:
    Sant, men då skulle jag säga att 20k räcker så har du lite extra :) Men, se i första hand över alla andra möjligheter innan du tar privatlån! Hör efter med facket om du kan få ta medlemslån om du absolut måste. De har ändå rätt bra ränta, men du får så klart jämföra med resten av marknaden.
    Jaha kan man få ta medlemslån? Det visste jag inte! Ska läsa mer om det. Antar att det är hemsidan hos Sveriges lärare som jag kan läsa på? Är med i facket såklart så jag ska verkligen kolla upp det.
    Jag gjorde om kalkylen på csn nu och kan få 16 000 kr i studiemedel (lån, bidrag, barntilläg och merkostnadslån) så det är bra. För då får jag in 16k och kan spara lite så jag klarar mina utgifter på 18k. Det kanske löser sig ändå med enbart CSN, hoppas det! Tack för dina svar =)
  • Susan88
    Anonym (Lärare) skrev 2023-06-24 20:44:02 följande:

Jag tror att du kan pausa dina avbetalningar till CSN under tiden du studerar, men kolla upp det!
    Bostadsbidraget är per kalenderår, så 2024 funkar, men 2025 kommer de att räkna ihop allt du tjänar under det året, dvs även under hösten så du antagligen jobbar igen, så om du tar ut det då kommer du att bli återbetalningsskyldig. (fast det är iofs bättre än ett banklån...)

Ja precis man behöver inte betala till csn när man studerar. 

Okej tack för info angående bostadsbidraget!
  • Susan88
    Anonym (??) skrev 2023-06-25 09:36:38 följande:

Får du blancolån, låna från facket eller annat när du inte har någon inkomsts? Det låter optimistiskt, studenter brukar inte få låna annat än från CSN. Som det skrivits i tråden börjar man direkt betala tillbaka på ett lån, så då får du räkna med den kostnaden också i dina utgifter. Om du har väldigt bra trovärdighet hos banken kan du kanske få låna en liten summa som hjälp och sen får du jobba på alla lov för att dra in pengar, som studenter brukar göra. 

Min tanke var att ta lånet precis innan studierna drar igång. Men ska kolla med facket. Annars blir det nog tilläggslån hos CSN..
Svar på tråden Ta privatlån för heltidsstudier?