Dadlar för 7månader?
Hej alla föräldrar,
jag hittar ingenting om dadlar för bebisar, ger ni dadlar till era 7-8månader? Har en tjej som hatar välling och gröt och den enda som gav resultat är dadlar blandad i välling! Kan man göra det? 😬
Hej alla föräldrar,
jag hittar ingenting om dadlar för bebisar, ger ni dadlar till era 7-8månader? Har en tjej som hatar välling och gröt och den enda som gav resultat är dadlar blandad i välling! Kan man göra det? 😬
Man kan inte prata om näringsinnehåll utan att sätta det i relation till behovet, eller nyttan med ett livsmedel utan att sätta det i relation till livsmedlets eventuella negativa konsekvenser. Det går inte att tillföra ett spädbarn särskilt mycket näring genom dadlar utan att det höga sockerinnehållet påverkar barnet negativt.
Ja, en liten mängd kan vara ok. Beroende på situationen och på vad man menar med ?liten?.
Tror det är extremt ovanligt att ge dadlar till en bebis?
vid sju månader är det bröstmjölk eller ersättning som ska vara huvudfödan och sen testa lite smått med smakbitar av allt möjligt.
Min dotter åt aldrig gröt om den inte smaksattes med bär eller just dadlar. Lade dadlarna i blöt ett tag innan eller kvällen innan. Finhackade och lade i.
Dadlar är inte skadliga och några enorma mängder blir det inte heller.
Dadlar innehåller även mineraler.
Min dotter ammades på kvällen och natten och åt gröt och mat osv under dagen.
Googlade och frågade bvc och de sa kör i vind 🙂 Bättre dom får i sig gröten på det viset än inte alls liksom.
Gissar att du redan testat bär och banan 😊
Tillägg!
Testa grötpinnar!
www.semper.se/barnmat/recept/receptfilmer/grotpinnar-med-kardemumma
De blir mjuka och dottern tyckte ett tag att de var väldigt mycket lättare att äta än straight up gröt 🙂
Dadlar är ungefär som godis eller läsk. Helt okej ibland i mindre mängd men det är inte nyttigt eller bra att äta.
Dadlar är ungefär som godis eller läsk. Helt okej ibland i mindre mängd men det är inte nyttigt eller bra att äta.
När min son var 7 månader vägrade han att amma och ersättning kom inte på tal heller. Han skulle ha mat och så var det med det!
Smakportionerna blev snabbt hela måltider.
Att söta måltider med socker eller dadlar ser jag som ett big no no. Funkar inte gröt som den är så hitta något annat som fungerar. Ju oftare man sötar desto större risk för hål i tänderna.
hitta mat som din bebis tycker om. Lär bebisen nya smaker utan att det ska smaka sött.
Min son älskade fisk i apelsinsås med potatis, ärtor och morötter när han var 8 månader. Det kokades och pureades till förbannelse hemma hos oss.