• Maymom

Förstföderska, tips? Hur var er förlossning?

Vad spännande för dig med första förlossningen.😊
    jag har ett barn och väntar nr 2 nu. Kände ganska snart efter första att jag ville göra om det, det är en mäktig upplevelse.

Jag förberedde mig genom att läsa: att föda-Gudrun abascal.
    och lyssnade på många poddar . 

jag tyckte det kändes bra att känna till olika saker som kunde ske, lite för att vara förberedd på allt. Alla förlossningar är olika och det är ingen prestige eller tävling. Att välja kejsarsnitt och vara trygg i att planera allt är lika bra som att välja vaginal födsel.

Det var glad att jag kände till innan var att det tar tid att få ut moderkakan och att det kan vara nästan den jobbigaste delen. Min kom ut efter 1 timme och de tryckte på magen och jag förlorade rätt mycket blod.

Jag gick igenom igångsättning då jag gick över tiden.
    testade balkong och tabletter. på kvällen dag 2 kom värkarna igång och var starka och regelbundna direkt. Efter 2-3 timmar ville jag ha lustgas. Spydde i samma sekund som vi fick komma in på förlossningsrummet. Badade och somnade mellan värkarna. 😅
    Jag hade läst nånstans att som förstagångsföderska öppnar man sig ca 1 cm per timme, vilket stämde första 3 tim. Så jag hade räknat ut när krystvärkarna borde komma och när jag trodde det var 4 timmar kvar bad jag om epidural för jag kände att jag klarar inte 4 timmar till med denna smärtan, men då började krystvärkarna innan de hann sätta den. 
    Krystade ca45 min sen kom han ut på 2 krystvärkar. Först huvudet och sen axlarna på nästa värk.

jag tyckte det var skönt att ligga på sidan men bm ville ha mig på rygg då hon behövde klippa lite.

De sydde lite fel men det läkte fint efter ett halvår.

Så jag var väldigt nöjd med min igångsättnin.😊

Det bästa jag hade med mig var choklad till efter förlossningen och elektriskt ljus som jag hade tänt första natten på bb, lagom ljust att se och mata bebis.
    Magmusklerna var inte helt med så det var svårt att sätta sig upp första dygnen efteråt.

Ett tips jag hört från flera är att ta med våtservetter att torka sig själv med, lite mjukare än sjukhusens toapapper...😊

Svar på tråden Förstföderska, tips? Hur var er förlossning?