• Niiiiss

Förstföderska, tips? Hur var er förlossning?

Ja, som rubriken lyder så väntar jag mitt första barn och det är som ett helt hav av ny information som matas in i hjärnan, men framförallt förlossningen! Är livrädd pga att jag inte har någon aning om vad jag kan förvänta mig för typ av smärta med mera, samtidigt som jag är så taggad. Så tänkte kolla med er hur er förlossning/förlossningar har varit? Har ni tips att dela med er? Vilka smärtlindringar rekommenderar ni/ rekommenderar inte? Har hört så mycket olika om smärtlindringar men vill både veta ris och ros! Ge mig alla tips ni bara kan (böcker, kurser, saker att ta med sig till sjukhuset med mera)! Usch, så nervös men det är långt kvar så har tid att förberedda mig 🙈

• Svar på tråden Förstföderska, tips? Hur var er förlossning?
  • Maymom

Vad spännande för dig med första förlossningen.😊
    jag har ett barn och väntar nr 2 nu. Kände ganska snart efter första att jag ville göra om det, det är en mäktig upplevelse.

Jag förberedde mig genom att läsa: att föda-Gudrun abascal.
    och lyssnade på många poddar . 

jag tyckte det kändes bra att känna till olika saker som kunde ske, lite för att vara förberedd på allt. Alla förlossningar är olika och det är ingen prestige eller tävling. Att välja kejsarsnitt och vara trygg i att planera allt är lika bra som att välja vaginal födsel.

Det var glad att jag kände till innan var att det tar tid att få ut moderkakan och att det kan vara nästan den jobbigaste delen. Min kom ut efter 1 timme och de tryckte på magen och jag förlorade rätt mycket blod.

Jag gick igenom igångsättning då jag gick över tiden.
    testade balkong och tabletter. på kvällen dag 2 kom värkarna igång och var starka och regelbundna direkt. Efter 2-3 timmar ville jag ha lustgas. Spydde i samma sekund som vi fick komma in på förlossningsrummet. Badade och somnade mellan värkarna. 😅
    Jag hade läst nånstans att som förstagångsföderska öppnar man sig ca 1 cm per timme, vilket stämde första 3 tim. Så jag hade räknat ut när krystvärkarna borde komma och när jag trodde det var 4 timmar kvar bad jag om epidural för jag kände att jag klarar inte 4 timmar till med denna smärtan, men då började krystvärkarna innan de hann sätta den. 
    Krystade ca45 min sen kom han ut på 2 krystvärkar. Först huvudet och sen axlarna på nästa värk.

jag tyckte det var skönt att ligga på sidan men bm ville ha mig på rygg då hon behövde klippa lite.

De sydde lite fel men det läkte fint efter ett halvår.

Så jag var väldigt nöjd med min igångsättnin.😊

Det bästa jag hade med mig var choklad till efter förlossningen och elektriskt ljus som jag hade tänt första natten på bb, lagom ljust att se och mata bebis.
    Magmusklerna var inte helt med så det var svårt att sätta sig upp första dygnen efteråt.

Ett tips jag hört från flera är att ta med våtservetter att torka sig själv med, lite mjukare än sjukhusens toapapper...😊

• BeeHappy

Åh! Vad underbart att förbereda sig inför förlossning! Min son är 10 månader nu och jag tänker ofta på förlossningen och vilken omvälvande upplevelse det var. 

Jag är så otroligt tacksam över att min vän introducerade mig till hela rörelsen/tankesättet som bygger på att våga lita på sin kropp, att äga förlossningsrummet och att våga stå på sig inför vad du själv önskar och hoppas inför din förlossning. Att inte vara en patient utan våga ha förhoppningar och önskningar, att inte tänka "det blir som det blir". Lita på din magkänsla, även om du aldrig gjort det här förut. Min magkänsla sa te x att jag behövde stå på alla fyra på sängen under förlossningen, det gjorde att jag kände mig stark och i kontroll. 

Allt detta med brasklappen så klart att även lyssna på duktiga barnmorskor som kan komma med råd och tips och som finns där om de märker att du eller barnet behöver stöd Hjärta 

Mitt tips är också att läsa på mycket, lyssna på poddar (vecka för vecka, förlossningspodden, gynpodden, systrarna britton.. finns otroligt många fina). Asabea Britton har även mycket klokt i sina kanaler. 

För mig var duschen en magisk smärtlindring, och därefter lustgas. Jag ville inte ha epidural pga de många biverkningar som det kan leda till (finns mycket att läsa om det). Hade min förlossning dragit ut på tiden hade jag självklart säkert behövt epidural dock, det är ingen prestige att föda utan epidural - alla förlossningar är olika, olika långa och olika smärtsamma. Och det vet man inte förän man är mitt i den. 

Även om det gör så otroligt ont är det en upplevelse jag skulle kunna göra om tusen gånger (direkt efteråt sa jag helt omtumlad att jag aldrig skulle göra om det). Men det är något magiskt över det. Utan att bli för pretentiös nu så kände jag verkligen att jag aldrig varit så nära livet eller döden, allt på samma gång. Stort lycka till och heja dig! Hjärta

• Räkan77

Jag rekommenderar starkt att gå en andningsprofylaxkurs eller vad det heter nu för tiden. Jag gjorde det inte inför min första förlossning vilket medförde att jag inte kunde slappna av i kroppen. Jag tänkte innan att jag ju inte är en person som oroar mig och att jag skulle fixa en förlossning utan problem. När man inte kan slappna av så gör det så mycket ondare. Gick en kurs inför andes förlossningen och det blev så stor skillnad :)

Under andra förlossningen tyckte jag sterila kvaddlar funkade bra i mitten, gjorde inte speciellt ont att ta. 

Svar på tråden Förstföderska, tips? Hur var er förlossning?