• Anonym (Moder)

Hur länge får er tonåring vara ute?

Min dotter har slutat 7:an, vi bor i en mindre ort på landet. Jag tycker det är lite svårt att veta vad som är rimlig tid, självklart bestämmer vi det men man vill ju ändå vara lite rimlig. När hon är på fritidsgården ska hon va hemma när de stänger 23:30. Nu är det sommarlov och hon vill va ute och hänga, vi jobbar fortfarande och då vill jag att hon är hemma innan vi lägger oss så senast 22:30. Är det sent? 

• Svar på tråden Hur länge får er tonåring vara ute?
  • Anonym (båda)

Ja, det är väldigt sent, särskilt på fritidsgården. 23:30? Låter vansinnigt i mina öron. 

Vår tonåring är 15 och ska vara hemma kl 21 förutom om hon är hemma hos kompisar som har föräldrar som är villiga att skjutsa eller gå tillsammans, eller om någon av oss hämtar, då får hon stanna till 22. Punkt slut, når hon är 18 får hon bestämma själv.

• Anonym (Em)

Min unge har slutat 8:an och ska var hemma senast kl 23 nu på sommarlovet. För ett år sedan var det senast kl 22. 

• Anonym (S)
    Anonym (båda) skrev 2023-06-14 21:36:12 följande:

Ja, det är väldigt sent, särskilt på fritidsgården. 23:30? Låter vansinnigt i mina öron. 

Vår tonåring är 15 och ska vara hemma kl 21 förutom om hon är hemma hos kompisar som har föräldrar som är villiga att skjutsa eller gå tillsammans, eller om någon av oss hämtar, då får hon stanna till 22. Punkt slut, når hon är 18 får hon bestämma själv.

15 år och kl 21 låter väl vansinnigt om något! Stackars tös.
  • Anonym (Moder)

Kan inte citera, men (båda) vansinnigt vet jag inte om det är, men gården är öppen till 23:30 på fredagar och så har hon fått stanna till det stänger, det gör hennes kompisar med. Jag vet ju vart hon är, antingen hemma hos en kompis, ibland nher de i lekparken här vid oss eller på skolgården ett stenkast bort. Men kanske att hennes kompisar får va ute sent och jag bara gått efter det, jag vill ju veta hur andra ser det så tack för ditt svar

• Anonym (Mamma)

Skämtar du?? En så ung person ska vara hemma senast kl. 20 om det är en vanlig kväll utan särskild aktivitet.

• Anonym (Mamma)

Totalt vansinne att låta henne vara ute så länge, hon ska redan ligga i säng och sova sedan någon timme.

• Anonym (båda)
    Anonym (S) skrev 2023-06-14 21:56:59 följande:
    15 år och kl 21 låter väl vansinnigt om något! Stackars tös.
    Det är inte ett dugg synd om henne. Hon ska hinna ta en nattmacka, varva ner, eventuellt ta en promenad, göra sig i ordning och sen gärna sova 10 timmar innan hon vaknar. Om hon läser några sidor innan hon somnar så är det en bra bonus. 
  • Anonym (S)
    Anonym (båda) skrev 2023-06-14 22:26:58 följande:
    Det är inte ett dugg synd om henne. Hon ska hinna ta en nattmacka, varva ner, eventuellt ta en promenad, göra sig i ordning och sen gärna sova 10 timmar innan hon vaknar. Om hon läser några sidor innan hon somnar så är det en bra bonus. 
    Och be aftonbön också va? Det låter helt sjuk att mitt i sommaren inte låta en 15-åring vara ute längre än 21 för att DU bestämt hennes rutiner! Skulle tro att både nattmackan, promenaden och 10 timmars sömn skulle kunna stå tillbaka för att få njuta av sommarkvällarna ihop med kompisarna!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2023-06-14 22:41:09 följande:
    Och be aftonbön också va? Det låter helt sjuk att mitt i sommaren inte låta en 15-åring vara ute längre än 21 för att DU bestämt hennes rutiner! Skulle tro att både nattmackan, promenaden och 10 timmars sömn skulle kunna stå tillbaka för att få njuta av sommarkvällarna ihop med kompisarna!
    Hur länge hade du tänkt att en tonåring ska sova när de är lediga då? Till lunch eller....?
  • Anonym (Mm)

Det är sommarlov. Då var man i den åldern ute och rände hela kvällarna. 

Svar på tråden Hur länge får er tonåring vara ute?