• Anonym (A)

Socionom utbildning

FöljerSkrattande pluggar till socionom och är nyfiken

• Anonym (A)
    Anonym (Agnes) skrev 2023-06-13 11:14:58 följande:
    Vilken termin läser du och i vilken stad? Hur tycker du att utbildningen är och är det mycket salstentor eller mest hemtentor? Är kurserna svåra och hinner mam arbeta något vid sidan av ? Vilken kurs har varit svårast ? 

Precis avslutat termin 2, Stockholm. Jag tycker att utbildningen är intressant, man lär sig mycket om samhällsstrukturer och socialt samspel. På skolan jag läser har vi varannan kurs hemtenta och varannankurs salstenta, men olika skolor har olika upplägg så det ser nog väldigt annorlunda ut. Vissa kurser är svårare än andra men det beror också på vad man själv tycker är intressant att läsa om, jag iaf hade väldigt svårt med kursen i välfärdspolitik men det är ju för att jag inte har något intresse för det alls. Även kursen där vi skulle skriva en A-uppsats om olila teorier och modeller för socialt arbete var jobbig, det har nog varit den tuffaste kursen hittils.

Om man hinner jobba vid sidan beror nog väldigt mycket på hur man fördelar sin tid, jag föredrar att plugga på kvällarna och då har det fungerat för mig att jobba på dagarna, och hur mycket man hinner jobba beror självklart också på hur schemat i skolan ser ut, tex. har man seminarium och inlämning en vecka vill man nog inte jobba så mycket. Vissa lugna veckor har jag kunnat jobba 40 timmar, men lite tuffare veckor har jag jobbat ca 5-10 timmar som mest. 

Svar på tråden Socionom utbildning