• Anonym (Agnes)

Socionom utbildning

finns det någon här som arbetar som socionom? Jag vet att det är en bred utbildning . Men ex jobba som bistånsdhandläggar, barnsekreterare osv..trivs ni med jobbet ? Vad ät det bästa och sämsta med yrket ? Har ni blivit utsatta för hot? Är det lätt att byta arbetsplats om man inte trivs ?

• Svar på tråden Socionom utbildning
  • Anonym (A)

FöljerSkrattande pluggar till socionom och är nyfiken

• Anonym (Agnes)
    Anonym (A) skrev 2023-06-13 00:32:20 följande:

Följer // Skrattande pluggar till socionom och är nyfiken

Vilken termin läser du och i vilken stad? Hur tycker du att utbildningen är och är det mycket salstentor eller mest hemtentor? Är kurserna svåra och hinner mam arbeta något vid sidan av ? Vilken kurs har varit svårast ? 
  • Anonym (M)

Jag jobbar som socialsekreterare. Jobbar med barn och unga på socialtjänsten. Utbildningen förbereder inte på jobbet direkt...

Spännande, givande, svårt, utmanande men ofta också kul och utvecklande. Tyvärr mycket admin och ibland frustrerande begränsningar i resurser och arbetsledning. Jag har stött på många arga familjer osv., men inte blivit hotad direkt.

Jag har alltid haft lätt för att få jobb, väldigt lätt att sen att byta jobb när man har erfarenhet.

• Anonym (Agnes)
    Anonym (M) skrev 2023-06-13 12:35:15 följande:

Jag jobbar som socialsekreterare. Jobbar med barn och unga på socialtjänsten. Utbildningen förbereder inte på jobbet direkt...

Spännande, givande, svårt, utmanande men ofta också kul och utvecklande. Tyvärr mycket admin och ibland frustrerande begränsningar i resurser och arbetsledning. Jag har stött på många arga familjer osv., men inte blivit hotad direkt.

Jag har alltid haft lätt för att få jobb, väldigt lätt att sen att byta jobb när man har erfarenhet.

Trivs du med ditt jobb och yrkesval ? Rekommenderar du yrket och utbildningen till andra? Så fort jag nämner socionom till familj så blir de negativa då de menar att jag kommer att  bli utsatt för hot osv . Samtidigt så vet jag inte annars vad jag ska läsa.  Jag tycker om att hjälpa andra, läsa , skriva och lösa problem .
  • Anonym (A)
    Anonym (Agnes) skrev 2023-06-13 11:14:58 följande:
    Vilken termin läser du och i vilken stad? Hur tycker du att utbildningen är och är det mycket salstentor eller mest hemtentor? Är kurserna svåra och hinner mam arbeta något vid sidan av ? Vilken kurs har varit svårast ? 

Precis avslutat termin 2, Stockholm. Jag tycker att utbildningen är intressant, man lär sig mycket om samhällsstrukturer och socialt samspel. På skolan jag läser har vi varannan kurs hemtenta och varannankurs salstenta, men olika skolor har olika upplägg så det ser nog väldigt annorlunda ut. Vissa kurser är svårare än andra men det beror också på vad man själv tycker är intressant att läsa om, jag iaf hade väldigt svårt med kursen i välfärdspolitik men det är ju för att jag inte har något intresse för det alls. Även kursen där vi skulle skriva en A-uppsats om olila teorier och modeller för socialt arbete var jobbig, det har nog varit den tuffaste kursen hittils.

Om man hinner jobba vid sidan beror nog väldigt mycket på hur man fördelar sin tid, jag föredrar att plugga på kvällarna och då har det fungerat för mig att jobba på dagarna, och hur mycket man hinner jobba beror självklart också på hur schemat i skolan ser ut, tex. har man seminarium och inlämning en vecka vill man nog inte jobba så mycket. Vissa lugna veckor har jag kunnat jobba 40 timmar, men lite tuffare veckor har jag jobbat ca 5-10 timmar som mest. 

• Anonym (M)
    Anonym (Agnes) skrev 2023-06-13 17:22:14 följande:
    Trivs du med ditt jobb och yrkesval ? Rekommenderar du yrket och utbildningen till andra? Så fort jag nämner socionom till familj så blir de negativa då de menar att jag kommer att  bli utsatt för hot osv . Samtidigt så vet jag inte annars vad jag ska läsa.  Jag tycker om att hjälpa andra, läsa , skriva och lösa problem .
    Jag trivs okej. Alltså för mig beror det väldigt mycket på om jag är på en arbetsplats med bra kollegor + dom stunder där man lyckas göra skillnad eller får bra kontakt med familjerna jag möter. En bra dag är yrkesvalet helt fantastiskt, i vilket annat jobb får man träffa och lära känna så många olika typer av människor och utvecklas inom så många områden😁 Med det sagt, många dagar är jobbet otroligt slitsamt och man känner sig ofta otillräcklig, kan ha svårt att "släppa jobbet" på kvällarna.

Att bli hotad skulle inte jag säga händer folk sååå ofta. Men visst kan det ske. 

Det finns många olika målgrupper och områden man kan jobba inom som socionom. Jobbet skiljer sig väldigt mycket beroende på om du jobbar tex på någon enhet på socialtjänsten, som kurator eller behandlare osv. Vad är du intresserad av för områden?🙂 har du nån erfarenhet av socialt arbete? Annars kan du ju prova på något fält som inte kräver socionomutbildning men där du kommer i kontakt med någon målgrupp du är intresserad av att jobba med?
  • Anonym (Agnes)

Jag skulle helst vilja på något sätt arbeta stödjande till barn / ungdomar / familjer. Kam tänka mig ex något mot familjehem . Kan också tänka mig kurator men har förstått att det oftast krävs vidareutbildning. Jag har erfarenhet från skola där jag arvetar nu , men vet inte om dwy räknas som socialt arbete ? Har annars arbetat inom hemtjänst en sommar. Hur skulle jag kunna få erfarenhet? Har också en fast anställning idag så är inte aktuellt att arbeta som volontär eller liknande..

Anonym (M) skrev 2023-06-15 16:35:23 följande:
    Jag trivs okej. Alltså för mig beror det väldigt mycket på om jag är på en arbetsplats med bra kollegor + dom stunder där man lyckas göra skillnad eller får bra kontakt med familjerna jag möter. En bra dag är yrkesvalet helt fantastiskt, i vilket annat jobb får man träffa och lära känna så många olika typer av människor och utvecklas inom så många områden😁 Med det sagt, många dagar är jobbet otroligt slitsamt och man känner sig ofta otillräcklig, kan ha svårt att "släppa jobbet" på kvällarna.

Att bli hotad skulle inte jag säga händer folk sååå ofta. Men visst kan det ske. 

Det finns många olika målgrupper och områden man kan jobba inom som socionom. Jobbet skiljer sig väldigt mycket beroende på om du jobbar tex på någon enhet på socialtjänsten, som kurator eller behandlare osv. Vad är du intresserad av för områden?🙂 har du nån erfarenhet av socialt arbete? Annars kan du ju prova på något fält som inte kräver socionomutbildning men där du kommer i kontakt med någon målgrupp du är intresserad av att jobba med?
    Jag skulle vilja arbeta stödjande med familjer , barn eller ungdom . Kanske mot familjehem. Kan också tänka mig kurator men förstår att det är populärt och att det krävs vidareutbildning. 
    Jag arvetar i skola idag och vet inte om det räknas som socialt arbete ? Gör det det? Annars har jag arbetat en sommar med hemtjänst . Jag hat en fast anställning idag så är inte aktuellt med att arbeta som volontär eller liknande. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Agnes) skrev 2023-06-16 11:24:43 följande:

Jag skulle helst vilja på något sätt arbeta stödjande till barn / ungdomar / familjer. Kam tänka mig ex något mot familjehem . Kan också tänka mig kurator men har förstått att det oftast krävs vidareutbildning. Jag har erfarenhet från skola där jag arvetar nu , men vet inte om dwy räknas som socialt arbete ? Har annars arbetat inom hemtjänst en sommar. Hur skulle jag kunna få erfarenhet? Har också en fast anställning idag så är inte aktuellt att arbeta som volontär eller liknande..

Jag skulle vilja arbeta stödjande med familjer , barn eller ungdom . Kanske mot familjehem. Kan också tänka mig kurator men förstår att det är populärt och att det krävs vidareutbildning. 
    Jag arvetar i skola idag och vet inte om det räknas som socialt arbete ? Gör det det? Annars har jag arbetat en sommar med hemtjänst . Jag hat en fast anställning idag så är inte aktuellt med att arbeta som volontär eller liknande. 
    Okej, ja det är ju stora behov inom dom områdena som du är intresserad av. Precis dessa områden som jag också trivs med att arbeta inom🙂Kuratortjänster kräver inte alltid vidareutbildning, i alla fall inte inom skola. Jättebra ju att du har erfarenhet av arbete inom skola! Det tror jag är bra grund både om du vill jobba stödjande via socialtjänsten eller som kurator. Hemtjänst tycker jag också är en bra erfarenhet. Kan tänka mig att du skulle kunna testa på att jobba på HVB hem, stödboende, SIS, utredningshem eller liknande om du vill möta ungdomar och familjer som har svårare eller mer komplex problematik. Kanske kan du bli kontaktperson/ kvalificerad kontaktperson och på så sätt prova på mer stödjande arbete samtidigt som du behåller din nuvarande tjänst?🙂
Svar på tråden Socionom utbildning