Jag skulle helst vilja på något sätt arbeta stödjande till barn / ungdomar / familjer. Kam tänka mig ex något mot familjehem . Kan också tänka mig kurator men har förstått att det oftast krävs vidareutbildning. Jag har erfarenhet från skola där jag arvetar nu , men vet inte om dwy räknas som socialt arbete ? Har annars arbetat inom hemtjänst en sommar. Hur skulle jag kunna få erfarenhet? Har också en fast anställning idag så är inte aktuellt att arbeta som volontär eller liknande..
Anonym (M) skrev 2023-06-15 16:35:23 följande:
Jag trivs okej. Alltså för mig beror det väldigt mycket på om jag är på en arbetsplats med bra kollegor + dom stunder där man lyckas göra skillnad eller får bra kontakt med familjerna jag möter. En bra dag är yrkesvalet helt fantastiskt, i vilket annat jobb får man träffa och lära känna så många olika typer av människor och utvecklas inom så många områden😁 Med det sagt, många dagar är jobbet otroligt slitsamt och man känner sig ofta otillräcklig, kan ha svårt att "släppa jobbet" på kvällarna.
Att bli hotad skulle inte jag säga händer folk sååå ofta. Men visst kan det ske.
Det finns många olika målgrupper och områden man kan jobba inom som socionom. Jobbet skiljer sig väldigt mycket beroende på om du jobbar tex på någon enhet på socialtjänsten, som kurator eller behandlare osv. Vad är du intresserad av för områden?🙂 har du nån erfarenhet av socialt arbete? Annars kan du ju prova på något fält som inte kräver socionomutbildning men där du kommer i kontakt med någon målgrupp du är intresserad av att jobba med?
Jag skulle vilja arbeta stödjande med familjer , barn eller ungdom . Kanske mot familjehem. Kan också tänka mig kurator men förstår att det är populärt och att det krävs vidareutbildning.
Jag arvetar i skola idag och vet inte om det räknas som socialt arbete ? Gör det det? Annars har jag arbetat en sommar med hemtjänst . Jag hat en fast anställning idag så är inte aktuellt med att arbeta som volontär eller liknande.