Mirosen skrev 2023-06-14 20:50:03 följande:
Jag har ingen flashig utbildning och det skäms jag för. Jag inbillar mig verkligen inte att jag är rik.
Jag har knegat på inom vården utan betalt, har det känts många gånger.
Paniksyndrom, barn samt en partner som pluggat har inte gett mig möjlighet att plugga vidare.
Planerar att få mig en ordentlig utbildning efter föräldraledigheten. Pluggar till högskoleprov osv varje kväll och föder om ca 2 veckor. Så inte så långt kvar ändå tills jag kan börja plugga.
De som tycker det är kul att påpeka att jag tjänar dåligt, får inte ut så mycket av det då jag är fullt medveten om det.
Tack till er andra med seriösa svar på min fråga 🙂
Jag är en av dem som du uppfattat tycker det "är kul att påpeka att du tjänar dåligt".
Du skrev i första inlägget att du ansåg din inkomst som ligger runt 23.000 brutto var "medelinkomst", du hade synpunkter på när folk började kalla dig "låginkomsttagare"....
Det är detta som jag bemöter med mitt inlägg.
Jag lägger ingen som helst värdering i hur hög inkomst någon har, eller vad deras inkomst beror på oavsett hur hög eller låg den är.
En bruttolön runt 23.000 idag måste vara bland det lägsta som går att få för en heltidstjänst, det lär inte vara många som är villiga att kliva ur sängen på morgonen när våra socialförsäkringssystem är så generösa som de är för en så låg lön.
Syftet med mitt initiala inlägg var att få dig att justera din verklighetsuppfattning, om du lever i tron att din inkomst på 23,000 är "medelinkomst" så behöver du vakna upp, komma med i matchen och inse att det knappt finns någon som arbetar i detta land som har lägre inkomst.
Om du hade haft denna syn på din inkomstsituation så hade det kanske inte kommit som en överraskning att din nettoinkomst med föräldrapenning 5 dagar i veckan skulle bli otroligt låg? Det blir i praktiken ungefär hälften av din vanliga inkomst. Man behöver inte vara professor i ekonomi för att förstå att det kommer bli otroligt svårt att få vardagen att gå ihop med en inkomst som är ungefär hälften av de som tjänar minst?