• Mirosen

Vad får ni ut i föräldrapenning?

Hej, 
    Jag är nyfiken på vad ni andra får ut i föräldrapenning? Särskilt ni som tar ut 5-7 dagar i veckan på sjukpenningsnivå.
    Har bf i juli och gjorde försäkringskassans kassakoll och ska enligt den få ut knappt 10 000 kr om jag tar ut mån-fre (SGI 284600 kr).
    Just nu är jag sjukskriven pga foglossningen och får ut 13-14. Trodde både sjukpenning och föräldrapenning var ca 80%.
    Förstår självklart att man inte blir rik på att vara föräldraledig, men blev lite snopen.

• Svar på tråden Vad får ni ut i föräldrapenning?
  • Jemp

80% om man tar ut 7 dagar/vecka (upp till taket). 
    Om du gar kollektivavtal eller ändå är försäkrad via jobbet kan du få extra pengar. 

• Veronica911

Du är ju låginkomsttagare, därför du får ut så lite.

• Mirosen
    Veronica911 skrev 2023-06-12 08:39:33 följande:

Du är ju låginkomsttagare, därför du får ut så lite.

Jag skulle nog klassa mig mer som medel än som låginkomsttagare. 
    Men tack för input(?)
  • Mirosen
    Nilsson98 skrev 2023-06-12 12:55:50 följande:
    23000 i månadslön är knappast medelinkomst.. Ledsen att behöva säga det men att du går och inbillar dig en massa saker kommer inte få upp din föräldrapenning.
    Jag frågade inte om en recension av min inkomst. Utan mer nyfiken på vad andra får ut i föräldrapenning. 
    Men jag får väl bomma igen den här tråden.
  • Anonym (K)

en Av de viktigaste grejerna är om man får uppbetalt av sin arbetsgivare i relation till hur många dagar du tar ut. Jag jobbar statligt och de betalar upp till typ 90% av lönen.

• Anonym (S)

Fick ut runt 17 efter skatt om jag tog de flesta men inte alla dagar i månaden på sjukpenningnivå, utöver det 10 % från arbetsgivaren. Min SGI var på ca 410 000, alltså inte dåligt men inte jättebra heller.

• Anonym4848
    Anonym (S) skrev 2023-06-12 20:47:27 följande:

Fick ut runt 17 efter skatt om jag tog de flesta men inte alla dagar i månaden på sjukpenningnivå, utöver det 10 % från arbetsgivaren. Min SGI var på ca 410 000, alltså inte dåligt men inte jättebra heller.

Samma här typ, 490 000 i SGI. Känns som att det blir värre om man tjänar mer. Inte kul att få ut typ hälften av vad man är van vid.
  • LFF
    Mirosen skrev 2023-06-12 07:22:27 följande:
    Vad får ni ut i föräldrapenning?

Hej, 
    Jag är nyfiken på vad ni andra får ut i föräldrapenning? Särskilt ni som tar ut 5-7 dagar i veckan på sjukpenningsnivå.
    Har bf i juli och gjorde försäkringskassans kassakoll och ska enligt den få ut knappt 10 000 kr om jag tar ut mån-fre (SGI 284600 kr).
    Just nu är jag sjukskriven pga foglossningen och får ut 13-14. Trodde både sjukpenning och föräldrapenning var ca 80%.
    Förstår självklart att man inte blir rik på att vara föräldraledig, men blev lite snopen.

Du räknar på fem dagar, Försäkringskassan räknar på 7 dagar. Alltså, du får ut 80% av din lön om du tar ut en full vecka, inte en arbetsvecka. Sen får du kolla om din arbetsgivare har som så att de fyller ut upp till 90% av lönen genom sk föräldralön. 
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Mirosen skrev 2023-06-12 09:35:35 följande:
    Jag skulle nog klassa mig mer som medel än som låginkomsttagare. 
    Men tack för input(?)
    En mer vitt spriden uppfattning är att taket för SGI som ligger straxt över 500.000 är att anse som medelinkomst.

Du har aningen mer än hälften, du är helt klart "låginkomsttagare" enligt de allra flesta. Inte för att det är något fel med det.

Som kuriosa har jag själv en grundlön straxt under 500.000, med lite diverse tillägg och en hel del övertid så burkar den faktiska årslönen landa runt 650.000-700.000. Dvs, runt 3 gånger din inkomst.
    I min värld tillhör jag solklart fortfarande gruppen "medelinkomsttagare", jag har en bra bit kvar innan jag skulle kunna titulera mig "höginkomsttagare".

Alla har vi vår egen uppfattning och måttstock.

Men helt klart blir det en sur tillvaro den tiden du lever på föräldrapenning om du har en bruttolön runt 23,000:-
    Det du kommer få ut netto skulle knappt täcka mina boendekostnader.
  • Anonym
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-06-13 16:46:27 följande:
    En mer vitt spriden uppfattning är att taket för SGI som ligger straxt över 500.000 är att anse som medelinkomst.

Du har aningen mer än hälften, du är helt klart "låginkomsttagare" enligt de allra flesta. Inte för att det är något fel med det.

Som kuriosa har jag själv en grundlön straxt under 500.000, med lite diverse tillägg och en hel del övertid så burkar den faktiska årslönen landa runt 650.000-700.000. Dvs, runt 3 gånger din inkomst.
    I min värld tillhör jag solklart fortfarande gruppen "medelinkomsttagare", jag har en bra bit kvar innan jag skulle kunna titulera mig "höginkomsttagare".

Alla har vi vår egen uppfattning och måttstock.

Men helt klart blir det en sur tillvaro den tiden du lever på föräldrapenning om du har en bruttolön runt 23,000:-
    Det du kommer få ut netto skulle knappt täcka mina boendekostnader.
    Kändes det tillfredsställande att trycka till ts lite så där mysigt?
Svar på tråden Vad får ni ut i föräldrapenning?