Sambos familj får mig att må psykisk dåligt
Din partner får ta tag i dusterna med svärmor.
Du har valt en relation med din partner, inte din svärmor.
Jag avskyr när andra människor blir påprackade mig, för nära, med krav och manipulation när det är människor jag inte valt. Jag har valt min partner. Det här kan vara fullt normalt enligt din son (som inte vet annat) och därför har han problem med normal gränssättning och har funnit sig i det. Eller så beter sig svärmor sig annorlunda mot honom än mot dig gissar jag. Svärmor är således egentligen hans problem, ska inte vara ditt. Är man respektlös mot ens svärdotters gränser så är man egentligen respektlös mot sin son. Det val han har gjort.
När du yttrar dig om hur du mår i detta blir du inte tagen på allvar, det är också ett stort varningstecken att din svärmor går rätt över dina gränser, skiter i ditt välmående för att hon då ska må bättre, och gör det på sin sons bekostnad. Skiter din son också i dina gränser? Ingen bra partner.
Din partner behöver stå vid din sida gällande det här och sätta ner foten mot henne. Ser man sin mamma behandla ens partner illa så är det inte bara offrets business, det är ens eget som har tvingat på den här personen eller personerna i ens partners liv, gett partner de bekymren. Om du har en svag partner måste du själv stå upp för dig och säga att nu är det nog mot honom. Han får börja äga det här problemet.
Det brukar alltid vara att de har en liten mes till son eller dotter som ställer till det när det kommer till svärfar- eller svärmorsproblem, men de går runt och låtsas som ingenting.
Man har också rätten att säga upp kontakten med någon påtvingad person i ens liv. Eller låta ens partner sköta all kontakt. Eller ha det på sådan distans att man kan stå ut den tiden.