• surefing

Ger du till välgörenhet?

Varför/varför inte? Tycker det kan kännas särskilt bra att göra det om man känner att man gjort något dåligt (lite ego men ger ju samma effekt för välgörheten ;))

• Svar på tråden Ger du till välgörenhet?
  • surefing
    RenLuft skrev 2023-06-11 10:33:35 följande:
    90 konto. Jag känner mig säker.
    Menar mer att du får ingen direkt feedback, pengarna försvinner från kontot men vad det gick till är oklart, även om det troligen gick till något bra. Till skillnad om du gav det till en person direkt.
  • surefing
    Anonym (Volantären) skrev 2023-06-11 19:00:54 följande:
    Jag stödjer små organisationer och ser själv med egna ögon vad pengarna går till. 
    Kul att många ger! Volontärarbete måste var givande eller? Aldrig gjort det själv.
  • surefing
    Sk007 skrev 2023-06-11 18:59:55 följande:
    Det är anledningen till att jag inte ger något.
    Mer än en gång har det uppdagats att någon hjälporganisation har lagt pengar på något privat intresse.

Dessutom har många alldeles för dyr administration.
    Tar man röda korset t ex så har generalsekreteraren där nästan 100 000 kr i månadslön.
    Ja sånt är tråkigt.
  • Anonym (Nix)

Nix. Ger inget till välgörenhet 

• Spucks
    RaYzLeR skrev 2023-06-11 19:00:38 följande:
    Nej, men jag funderar på att börja donera blod, samt organ när jag dör. Alltid något! Glad
    Bra idé - att donera blod och organer kostar ju inget.
    Och ni påminde mig nu att jag sedan länge har tänkt att gå till blodcentralen igen, har nu inte varit där på ett år ungefär. Ska gå dit idag.
  • Tessla
    Spucks skrev 2023-06-13 09:21:52 följande:
    Bra idé - att donera blod och organer kostar ju inget.
    Och ni påminde mig nu att jag sedan länge har tänkt att gå till blodcentralen igen, har nu inte varit där på ett år ungefär. Ska gå dit idag.
    Har själv arbetat på blodcentralen under en lång tid och att ge blod gynnar även dej själv. Dels är det bra för kroppen att bilda nytt blod och dels får du en gratis undersökning av dina värden samtidigt. Skulle det vara nåt fel på dej tex cancer så ser dom det i ett tidigt skede och du kan få hjälp snabbt.
    Så du gör både andra människor och dej själv en tjänst genom att ge blod. Win-win!!!!
  • Anonym (Simax)
    surefing skrev 2023-06-10 23:05:11 följande:
    Ger du till välgörenhet?

Varför/varför inte? Tycker det kan kännas särskilt bra att göra det om man känner att man gjort något dåligt (lite ego men ger ju samma effekt för välgörheten ;))

Jag handlar i välgörenhetsbutiker för 1000-1500 kronor/månad.

Lämnar regelbundet in saker till samma butiker. Gissar att det jag lämnar in säljs för cirka 500 kronor/månad.

Är inte månadsgivare eller något liknade.
  • Anonym (Alex)

Nej, det har jag slutat med. Har tidigare skänkt till Rädda barnen, Röda Korset och Barncancerfonden. sedan tog jag reda på hur stor procent av de skänkta medlen som gick till löner och administrativa kostnader och blev förfärad. Numera stöttar jag endast hundstallet som månadsgivare.

• Anonym (Simax)

Någon som ger till jul?

Svar på tråden Ger du till välgörenhet?