Odd Even skrev 2023-06-11 15:36:08 följande:
Det är en slags ganska tunn matta som är klistrad på golvet och en bit upp på väggen. Samma belägging finns även högt upp på väggen. Den är klistrad utanpå väggbeläggningen med kvistmönster.
Jag länkar till två foton på en del av golvet och väggen. Det är vid duschen. Det skulle egentlugen vara ett badkar där men av vissa skäl är det inte det.
drive.google.com/file/d/1p3xQXZ-3oLc7r-PXN1FjB94-lIO-QNpa/view
drive.google.com/file/d/1p2e8jHBOKR2z4KQJpCdeXH7ipRa6XDCT/view
Som sagt, jag medger att det inte ser bra ut. Ändå ser man en skillnad på första och andra fotot. Jag skurade nämligen med skurborste med såpa (inget mer) på ett par ställen, varför man ser en förbättring på andra fotot. Det tog bara några minuter men man måste skura ganska hårt. Det var förstås bara på ett par ställen jag skurade, för att se om det skulle gå. Och jag tycker att skillnaden är såpass stor att ett städbolag borde klara av att göra alltihop utan större problem till ett rimligt pris.
De ljusare partierna på golvet och väggen är rester av schampo och tvål. Det är alltså de mörkare partierna som är rena. Undantaget är de bruna partierna i hörnet på väggen, främst på det första fotot, som är någon slags smuts. Men även detta gick bort med skurborste och såpa, som man ser på andra fotot (men jag har inte tagit bort allt där heller). Därför bör det inte vara fråga om fuktskador som är extra dyra att sanera - jag känner ingen mögellukt.
Sammanfattningsvis kan jag inte se att detta kan motivera ett pris på 13000 kr. Nu skrev de visserligen att "delar av lägenheten kanske inte går att rädda, exempelvis mattan i badrummet" men de har inte specificerat något mer, och jag har svårt att se vad mer som skulle kunna dra upp priset så mycket, möjligen kan det bli svårt att få diskbänken skinande blank.
Har frågat efter offereter på
flytta.se, och B&A Städ kommer att kontakta mig, och Qleano har redan skickat en automatgenererad offert på 2336 kr. Detta tror jag är orealistiskt, de skulle behöva se lägenheten först. Det dubbla skulle vara helt rimligt. Jag har också sett att Qleano fått kritik av en del kunder för att de slarvar, och det har jag inte råd med, om jag ändå får betala en massa extra efter besiktningen....
Det där ser gammalt ut. Jag tror inte att det badrummet renoverats på 40 år eller så. Frågan är om det behöver flyttstädas alls eller om hyresvärden planerar att riva ut allt och renovera innan nästa hyresgäst flyttar in.
Och du ska förstås inte betala för renoveringen i så fall.