13 000 för flyttstädning???
Jag medger det. Jag är en slarver, städar alldeles för sällan och är dålig på det. Min lägenhet, en tvåa, hyresrätt, har förfallit en del. (Jag bor ensam.)
Nu ska jag flytta till en annan stad och har sagt upp lägenheten. Eftersom jag inte hinner städa själv tog jag kontakt med det städbolag som fastighetsägaren brukar anlita, och en person var och tittade på lägenheten när jag var på jobbet. Och nu säger de att det kommer att kosta 13 000 kr inkl. RUT-avdrag, och att de vill ha pengarna i förskott.
Nu har städbolaget själva sagt att normalpriset för flyttstädning av en lägenhet i min storlek är 2600 kr. De säger att min lägenhet är i så dåligt skick, att det skulle ta så lång tid att städa den, och att de behöver använda andra medel än de normala, så att det kommer upp i 13 000 kr. Jag har bett dem att precisera vad det är som är så dyrt, men de säger bara att om jag inte vill betala så får jag vända mig till ett annat städbolag. Den enda detalj jag fått ur dem är att "delar av lägenheten. t.ex. mattan i badrummet, kanske inte går att rädda". Det låter som om lägenheten skulle vara mer eller mindre riven, men riktigt så illa är det faktiskt inte. Och om nu mattan i badrummet skulle behöva bytas, så ska väl inte städbolaget ha betalt för det?
Som sagt, skicket är inte bra och jag skulle utan tvekan betala dubbelt så mycket som normalt, men fem gånger så mycket, det känns inte rimligt!
Jag ska höra efter med andra städbolag, men vad tycker ni spontant? Har ni någonsin hört talas om något liknande? Kan det verkligen vara rimligt?
Och som sagt, jag är en slarver och jag får skylla mig själv, men skäll inte på mig för det, snälla. Det finns ändå inget ni kan säga till mig om detta som jag inte redan vet :(