• Odd Even

13 000 för flyttstädning???

Jag medger det. Jag är en slarver, städar alldeles för sällan och är dålig på det. Min lägenhet, en tvåa, hyresrätt, har förfallit en del. (Jag bor ensam.)
    Nu ska jag flytta till en annan stad och har sagt upp lägenheten. Eftersom jag inte hinner städa själv tog jag kontakt med det städbolag som fastighetsägaren brukar anlita, och en person var och tittade på lägenheten när jag var på jobbet. Och nu säger de att det kommer att kosta 13 000 kr inkl. RUT-avdrag, och att de vill ha pengarna i förskott. 
    Nu har städbolaget själva sagt att normalpriset för flyttstädning av en lägenhet i min storlek är 2600 kr. De säger att min lägenhet är i så dåligt skick, att det skulle ta så lång tid att städa den, och att de behöver använda andra medel än de normala, så att det kommer upp i 13 000 kr. Jag har bett dem att precisera vad det är som är så dyrt, men de säger bara att om jag inte vill betala så får jag vända mig till ett annat städbolag. Den enda detalj jag fått ur dem är att "delar av lägenheten. t.ex. mattan i badrummet, kanske inte går att rädda". Det låter som om lägenheten skulle vara mer eller mindre riven, men riktigt så illa är det faktiskt inte. Och om nu mattan i badrummet skulle behöva bytas, så ska väl inte städbolaget ha betalt för det?
    Som sagt, skicket är inte bra och jag skulle utan tvekan betala dubbelt så mycket som normalt, men fem gånger så mycket, det känns inte rimligt!
    Jag ska höra efter med andra städbolag, men vad tycker ni spontant? Har ni någonsin hört talas om något liknande? Kan det verkligen vara rimligt?

Och som sagt, jag är en slarver och jag får skylla mig själv, men skäll inte på mig för det, snälla. Det finns ändå inget ni kan säga till mig om detta som jag inte redan vet :(

• Svar på tråden 13 000 för flyttstädning???
  • Anonym (Kika)

Ta in kostnadsförslag från flera. Det där lät dyrt. 

• Anonym (Frrr)

De vill inte städa lägenheten på grund av skicket, men åtar sig det för en högre penning. Kanske känns kymigt, men så är det. Du kan ju begära en offert från andra städbolag. Kanske röja lite så priset går ner?

• Anonym

Ta in kostnadsförslag från fler firmor. Omöjligt för oss att svara på om det är rimligt

• Anonym (E)

Fattar inte vad de har med mattan att göra, det är ju inte de som ska byta den! Deras pris låter hutlöst dyrt, även om lägenheten är i dåligt skick. Alltså, snackar vi sanitetsfirma som måste in eller hur skitigt har du där egentligen...?

• Anonym (E)

Och betala aldrig i förskott!

• Anonym (worky)

Dom vill egentligen inte städa lägenheten så därför drar man till med ett överpris, kontakta någon annan firma.

• Anonym (T)

kontakta ett annat städbolag och be om kostnadsförslag 

Kan vara så att detta städbolaget inte är vana vid större arbeten och därför tog i Med priset. 

• Anonym (F)

En del företag drar till med en hutlös summa när de inte vill ha uppdraget istället för att säga nej. Sök dig bara vidare och tänk inte mer på det här. 

• Anonym (***)

När jag skulle flytta för 8 år sedan, ville städbolaget ha 13000 för en 2:a.
    Det jag behövde hjälp med var fönsterputsning, rengöring under badkaret o torka ur en ugn, för detta ville de ha två st städare. Helsjukt.
    Eftersom jag alltid har varit pedant, så tog detta ca 2 h för en vän att göra. 
    Jag kunde inte själv pga mage i vädret. 

• Anonym (...)

Jag kan inte bedöma summan men man ska absolut inte betala i förskott! 
    Du ska inte betala förrän efter att städbesiktning gjorts. När jag senast flyttade från en hyreslägenhet var det en oberoende firma som de anlitade, som gjorde besiktningar. 

När jag flyttade för ca 8 år sen hade jag en större lägenhet än du, jag fick betala ca 4000 för städningen. Det var en professionell firma och ingen sa et ord om att jag skulle betala innan.

Om jag var du skulle jag fråga fler företag innan beslut. 

Svar på tråden 13 000 för flyttstädning???