Inlägg från: Odd Even |Visa alla inlägg
  • Odd Even

13 000 för flyttstädning???

Jag medger det. Jag är en slarver, städar alldeles för sällan och är dålig på det. Min lägenhet, en tvåa, hyresrätt, har förfallit en del. (Jag bor ensam.)
    Nu ska jag flytta till en annan stad och har sagt upp lägenheten. Eftersom jag inte hinner städa själv tog jag kontakt med det städbolag som fastighetsägaren brukar anlita, och en person var och tittade på lägenheten när jag var på jobbet. Och nu säger de att det kommer att kosta 13 000 kr inkl. RUT-avdrag, och att de vill ha pengarna i förskott. 
    Nu har städbolaget själva sagt att normalpriset för flyttstädning av en lägenhet i min storlek är 2600 kr. De säger att min lägenhet är i så dåligt skick, att det skulle ta så lång tid att städa den, och att de behöver använda andra medel än de normala, så att det kommer upp i 13 000 kr. Jag har bett dem att precisera vad det är som är så dyrt, men de säger bara att om jag inte vill betala så får jag vända mig till ett annat städbolag. Den enda detalj jag fått ur dem är att "delar av lägenheten. t.ex. mattan i badrummet, kanske inte går att rädda". Det låter som om lägenheten skulle vara mer eller mindre riven, men riktigt så illa är det faktiskt inte. Och om nu mattan i badrummet skulle behöva bytas, så ska väl inte städbolaget ha betalt för det?
    Som sagt, skicket är inte bra och jag skulle utan tvekan betala dubbelt så mycket som normalt, men fem gånger så mycket, det känns inte rimligt!
    Jag ska höra efter med andra städbolag, men vad tycker ni spontant? Har ni någonsin hört talas om något liknande? Kan det verkligen vara rimligt?

Och som sagt, jag är en slarver och jag får skylla mig själv, men skäll inte på mig för det, snälla. Det finns ändå inget ni kan säga till mig om detta som jag inte redan vet :(

• Svar på tråden 13 000 för flyttstädning???
  • Odd Even

Att de vill ha bestalt i förskott motiverar de med att summan är såpass stor. 

• Odd Even
    Anonym skrev 2023-06-09 22:36:49 följande:
    När man renoverar ett badrum rör 250 000 kr så betalar man när det är färdigt,
    Betala aldrig i förväg till hantverkare /städare
    Jag hoppas verligen jag slipper betala 250 000. Det har jag inte råd med.
  • Odd Even
    Anonym (Nea) skrev 2023-06-09 23:12:40 följande:

Jag betalade ca 5000 kr för flyttstäd av min 4a, då betalade jag per kvadratmeter plus att hon även skrubbade av hela balkongen.
    Min lägenhet var dock i jättefint skick.

Du får ta offertar från andra bolag eller om du hinner göra något själv? Det blir kanske hur som helst billigare att betala 13000 och de får ordning den, än om hyresvärden begär ersättning för att du inte tagit hand om lägenheten ordentligt.

Har du besiktigspappret från när du flyttade in, och vad har förändrats medan du bott där?

Jag har inget besiktningspapper vad jag vet. Situationen var lite speciell. Jag hade just fått jobb i staden och hyrde lägenheten i andra hand av en äldre man. Men efter några månader dog mannen. Då ordnade hans barn så att jag fick ett förstahandskontrakt på lägenheten och jag tog över den i befintligt skick. Det har väl inte skett några stora förändringar sedan dess, men jag har alltså varit dålig på att städa. 
  • Odd Even
    Anonym (M) skrev 2023-06-10 04:55:11 följande:

Är lägenheten inpyrd med tobaksrök, kattkiss eller något annat som kräver en större sanering för att få bort stanken?

Hur gammalt är badrumsgolvet? Jag minns inte exakt vilken livslängd man brukar räkna med men jag tror att det är 25-30 år. Är det äldre än så kan inte hyresvärden kräva dig på pengar för att byta ut det. 

Nejdå, jag röker inte och har inget husdjur. Och jag vet inte hur gammalt badrundgolvet är. Det har iaf inte bytts under de sex år jag bott i lägenheten. 
  • Odd Even
    Anonym (Dumpenius) skrev 2023-06-11 04:30:35 följande:

Bara för att klargöra: Vad avses egentligen med "matta" i sammanhanget?
    Är badrummet byggt med plastmattor på väggar och golv, som tätskikt? Är det detta man menar har gått åt skogen?

Det är en slags ganska tunn matta som är klistrad på golvet och en bit upp på väggen. Samma belägging finns även högt upp på väggen. Den är klistrad utanpå väggbeläggningen med kvistmönster. 
    Jag länkar till två foton på en del av golvet och väggen. Det är vid duschen. Det skulle egentlugen vara ett badkar där men av vissa skäl är det inte det. 

drive.google.com/file/d/1p3xQXZ-3oLc7r-PXN1FjB94-lIO-QNpa/view

drive.google.com/file/d/1p2e8jHBOKR2z4KQJpCdeXH7ipRa6XDCT/view

Som sagt, jag medger att det inte ser bra ut. Ändå ser man en skillnad på första och andra fotot. Jag skurade nämligen med skurborste med såpa (inget mer) på ett par ställen, varför man ser en förbättring på andra fotot. Det tog bara några minuter men man måste skura ganska hårt. Det var förstås bara på ett par ställen jag skurade, för att se om det skulle gå. Och jag tycker att skillnaden är såpass stor att ett städbolag borde klara av att göra alltihop utan större problem till ett rimligt pris.
    De ljusare partierna på golvet och väggen är rester av schampo och tvål. Det är alltså de mörkare partierna som är rena. Undantaget är de bruna partierna i hörnet på väggen, främst på det första fotot, som är någon slags smuts. Men även detta gick bort med skurborste och såpa, som man ser på andra fotot (men jag har inte tagit bort allt där heller). Därför bör det inte vara fråga om fuktskador som är extra dyra att sanera - jag känner ingen mögellukt. 
    Sammanfattningsvis kan jag inte se att detta kan motivera ett pris på 13000 kr. Nu skrev de visserligen att "delar av lägenheten kanske inte går att rädda, exempelvis mattan i badrummet" men de har inte specificerat något mer, och jag har svårt att se vad mer som skulle kunna dra upp priset så mycket, möjligen kan det bli svårt att få diskbänken skinande blank. 

Har frågat efter offereter på flytta.se, och B&A Städ kommer att kontakta mig, och Qleano har redan skickat en automatgenererad offert på 2336 kr. Detta tror jag är orealistiskt, de skulle behöva se lägenheten först. Det dubbla skulle vara helt rimligt. Jag har också sett att Qleano fått kritik av en del kunder för att de slarvar, och det har jag inte råd med, om jag ändå får betala en massa extra efter besiktningen....
  • Odd Even

Flera turer har tillkommit i detta ärende, som jag inte går in på nu.

Det verkar iaf som om fastighetsbolaget vill debitera mig för byte av parkettgolv i köket. Det är nämligen missfärgat av fett framför spisen. Därför vill de byta 11 kvm golv, dvs. hela köket, för 450 kr/kvm. De säger "Man åker på att byta hela går inte att byta ett par kvm bara."
    Detta tycker jag inte verkar rimligt. Det sägs inget om att det är missfärgat någon annanstans än framför spisen. 
    Om en enda parkettbit hade varit missfärgad, skulle man ha bytt hela golvet då?

• Odd Even
    Anonym skrev 2023-07-05 16:08:47 följande:
    Varför la de ens in parkett i köket från början, i ett kök ska det vara plastmatta.
    Sen att de ska byta hela är inte konstigt, annars syns ju nyansskillnaden jättetydligt.
    Frågan är hur gammalt golvet är, ett golv håller inte för evigt
    Lägenheten renovades senast 2016. Jag flyttade in 2017. Men är det rimligt att jag betalar bytet av hela golvet, när det bara är framför spisen det är missfärgat?
  • Odd Even
    Anonym skrev 2023-07-05 16:19:20 följande:
    Hur har det gått med badrummet?
    Lång historia. Jag tog in ett annat städbolag. Det är inte klart än hur det blir. Jag tycker fastighetsbolaget borde ha hört av sig. Hyreskontraktet gock ut 30/6 och har inte hört något från fastighetsägaren förrän idag när jag mailade och frågade om köksgolvet.
  • Odd Even

Det finns andra problem också, och vad som oroar mig är jag inte hört något från fastighetsägaren rent allmänt, om vad som jag behöver betala och hur mycket. Hur länge måste man vänta på sådat besked. 
    Fastighetsägaren meddelade mig efter att städbolaget städat att städningen var helt åt helvete och en del andra problem, som köksgolvet. Enligt städbolaget var de där och städade igen och har skickat en acceptabel faktura, men inte hört något från fastighetsägaren om den nya städningen och om vad jag måste betala. 30/6 gick hyreskontraktet ut.

• Odd Even
    Anonym (Nea) skrev 2023-07-05 16:40:23 följande:
    Om du anlitat städbolag och värden inte är nöjd så är det städbolaget som får åka dit och städa igen, utan att du ska betala mer.

Är du med i hyresgästföreningen?
    Ja jag är med i Hyresgästöreningen och har skrivit till dem idag. Ja jag reklametade ju städningen, men jag vet inte om omstädningen blev godkänd. Och missfärgad parkett kan väl ändå inte städbolaget göra något åt. 
  • Odd Even

Fan jävlar nu får jag panik. De hade tydlugen inte räknat in arbetet för golvet. Det blir 15200 arbetet. Och andra saker kan tillkomma. 

Jävlar jävlar ska jag behöva betala så mycket för lite missfärgad parkett nära spisen!

• Odd Even
    Anonym (Fia) skrev 2023-07-05 19:05:01 följande:
    Det stämmer bara om det är överenskommet i förväg. Bolagen brukar ha en nöjd-värd-garanti. Om TS inte har valt ett bolag med sån garanti är det inte säkert att städningen kan reklameras på det viset du beskriver. 
    Jag har reklamerat det och de var där och städade igen, säger de, men jag vet inte hur det gick. Hur som helst är det inte det som är grejen tror jag utan parketten i köket (och annat som jag inte ens vågar tänka på) som knappast städbolaget kan ansvara för. 
  • Odd Even

Killen från städbolaget säger att städningen blev godkänd efter andra städomgången. Då hade jag redan gått med på att betala lite mer än vanligt, totalt 3876 kr. Det är en spottstyver jämfört med 15200 för köksparketten.

Svar på tråden 13 000 för flyttstädning???