Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Hetsätning, hatar mig själv!

Anonym (Jag oxå) skrev 2023-06-08 16:22:25 följande:

Känner igen mig men har tyvärr inte blivit frisk. Jag lycka hålla det hyfsat under kontroll så jag stannar på Max 25 kilos övervikt men det är väldigt jobbigt. Mitt blir värst när jag är riktigt hungrig och det inte finns något nyttigt att äta snabbt eller när jag är ledsen. Då trycker jag allt inom räckhåll men helst ska det vara fett, sockrigt och så onyttigt som möjligt . Hur blir man frisk???

Om du inte har mat med socker och fett så kan du inte äta det. Bättre att ha tex naturella popcorn tillhands , då kan man äta mängder utan att det är en katastrof 
  • Anonym (V)
    Anonym (Lucy) skrev 2023-06-08 18:08:25 följande:

Jag vill egentligen sluta fokusera på maten, och istället läka det känslomässiga beteendet som gör att ångest triggar mig till hetsätning. Ju mer jag fokuserar på mat, desto mer triggas mitt ätande. Jag har perioder när jag äter normalt, och då kan jag äta VADSOMHELST, men med den där hälsosamma måttan. Exempel: jag äter pizza och trycker inte i mig hela pizzan utan jag äter kanske halva, känner mig mätt och tar kanske två- trr godisbitar av efterföljande godis. Jag äter en rimlig mängd och slutar när jag blir mätt. Under dessa perioder lyckas jag alltid hålla vikten och gå ner lite. Men för mig är det så tydligt att det är ett missbruk, jag dövar min ångest med att trycka skitmat och är lycklig de sekunderna endorfinerna från socker når hjärnan. Jag hade samma beteende med alkohol när jag va yngre, men nu efter att jag varit gravid och fått barn så dricker jag i princip aldrig så det är borta. Jag vet att jag bär på upplevelser från min familj av att intr könna mig älskad och accepterad och att jag tar till hetsätning för det är de jag kan kontrollera. Hur har ni andra det? Är det vanligt med hetsätningsproblem? Skammen är givetvis total, jag köper och trycker i mig sen gömmer förpackningarna. 

Tänk såhär varje gång du känner att du kommer över äta socker. Du kommer bara bara må bra en liten stund av det. Men onyttigheterna skadar kroppen och påverkar vikten på längre sikt. Du vet säkert detta men se till att verkligen tänka på att det är en kemisk reaktion som ger den korta må bra reaktionen. Om man tänker så så kan det bli lättare att stå emot. Tänk, hur kommer jag må 20 minuter efter att jag överätit tex chokladen 
Svar på tråden Hetsätning, hatar mig själv!