• Anonym (Lucy)

Hetsätning, hatar mig själv!

Jag har hetsätningssyndrom. Har haft det i över 10 år och har inte någon officiell diagnos men är bombsäker på att det är de jag har. Jag hetsäter mer sällan nu, men igår smällde det till och blev en Magnum glass, två stora kardemummabullar, en påse ostbågar, en chokladkaka etc.....
    Jag kan äta hur mycket som helst, vill bara TRYCKA kolhydrater och fett och socker. Skäms och blir givetvis äcklad.  Vet att det bottnar i självhat/ångest, år av bantning samt mobbning för min vikt i skolan. Funkar INTE för mig att exempelvis skriva matdagbok, då detta triggar mitt ätande ännu mer och jag till slut får panik och hetäsäter ännu mer. Nu har jag fått barn för 6 månader sen och inser att jag vill bearbeta och ta itu med mima "demoner". Någon som känner igen sig? Som blivit frisk? 

• Svar på tråden Hetsätning, hatar mig själv!
  • Anonym (Jag oxå)

Känner igen mig men har tyvärr inte blivit frisk. Jag lycka hålla det hyfsat under kontroll så jag stannar på Max 25 kilos övervikt men det är väldigt jobbigt. Mitt blir värst när jag är riktigt hungrig och det inte finns något nyttigt att äta snabbt eller när jag är ledsen. Då trycker jag allt inom räckhåll men helst ska det vara fett, sockrigt och så onyttigt som möjligt . Hur blir man frisk???

• Anonym (piggelina)
    Anonym (Jag oxå) skrev 2023-06-08 16:22:25 följande:

Känner igen mig men har tyvärr inte blivit frisk. Jag lycka hålla det hyfsat under kontroll så jag stannar på Max 25 kilos övervikt men det är väldigt jobbigt. Mitt blir värst när jag är riktigt hungrig och det inte finns något nyttigt att äta snabbt eller när jag är ledsen. Då trycker jag allt inom räckhåll men helst ska det vara fett, sockrigt och så onyttigt som möjligt . Hur blir man frisk???

Man får lära om sin hjärna och försöka bli bättre på att lura den.

Motion hjälper mig dubbelt, för alla timmar som man inte går hemma är timmar som man inte kan rota runt i kyl och frys.

När man rör sig med lite puls bildar kroppen endorfiner, vår egen må-bra-kemi. Alla får dock inte lika stark respons, så det känns mer "värt det" för vissa än för andra.
  • Anonym (V)
    Anonym (Jag oxå) skrev 2023-06-08 16:22:25 följande:

Om du inte har mat med socker och fett så kan du inte äta det. Bättre att ha tex naturella popcorn tillhands , då kan man äta mängder utan att det är en katastrof 
  • Anonym (piggelina)
    Anonym (V) skrev 2023-06-08 17:32:47 följande:
    Om du inte har mat med socker och fett så kan du inte äta det. Bättre att ha tex naturella popcorn tillhands , då kan man äta mängder utan att det är en katastrof 
    Har jag inte godis så tillverkar jag godis och kan jag inte få det så skulle jag ätit socker direkt ur påsen ibland.

Det hjälper inte att äta något annat än det jag vill ha för då kommer jag att äta allt sånt först och sen ändå gå ut och köpa det jag vill ha, de dagarna i månaden när hormonerna slår till. Men jag rör mig då så mycket att det kompenseras över månaden.

Att veta vilka dagar man är mest sårbar, tillåta sig en del då och sen snabbt skärpa sig kan funka för mig. Jag ska aldrig börja en detox från socker när de dagarna är nära förestående för det är 100% att be om misslyckande.
  • Anonym (Lucy)

Jag vill egentligen sluta fokusera på maten, och istället läka det känslomässiga beteendet som gör att ångest triggar mig till hetsätning. Ju mer jag fokuserar på mat, desto mer triggas mitt ätande. Jag har perioder när jag äter normalt, och då kan jag äta VADSOMHELST, men med den där hälsosamma måttan. Exempel: jag äter pizza och trycker inte i mig hela pizzan utan jag äter kanske halva, känner mig mätt och tar kanske två- trr godisbitar av efterföljande godis. Jag äter en rimlig mängd och slutar när jag blir mätt. Under dessa perioder lyckas jag alltid hålla vikten och gå ner lite. Men för mig är det så tydligt att det är ett missbruk, jag dövar min ångest med att trycka skitmat och är lycklig de sekunderna endorfinerna från socker når hjärnan. Jag hade samma beteende med alkohol när jag va yngre, men nu efter att jag varit gravid och fått barn så dricker jag i princip aldrig så det är borta. Jag vet att jag bär på upplevelser från min familj av att intr könna mig älskad och accepterad och att jag tar till hetsätning för det är de jag kan kontrollera. Hur har ni andra det? Är det vanligt med hetsätningsproblem? Skammen är givetvis total, jag köper och trycker i mig sen gömmer förpackningarna. 

• Anonym (För mig)

Jag bet inte om jag skulle säga att jag hetsäter men jag äter absolut för mycket godis och annat om jag kan och känner mig sån. En sak jag gör för att sprida ut det lite är att stoppa A-L-L-T i frysen och har som lag att jag aldrig får ta fram mer än en sk eller påse i taget och jag måste sätta mig ner innan jag öppnar påsen/paketet/burken. Allt jag köper delar jag upp i påsar eller burkar så varje innehåller "lagom mycket" eller en normalportion. Det är ganska lätt för mig att äta en kilopåse lösgodis på en kväll men det är inte riktigt lika lätt att resa sig 20 gånger för att jänta en påse i frysen. 

• Anonym (V)
    Anonym (Lucy) skrev 2023-06-08 18:08:25 följande:

Jag vill egentligen sluta fokusera på maten, och istället läka det känslomässiga beteendet som gör att ångest triggar mig till hetsätning. Ju mer jag fokuserar på mat, desto mer triggas mitt ätande. Jag har perioder när jag äter normalt, och då kan jag äta VADSOMHELST, men med den där hälsosamma måttan. Exempel: jag äter pizza och trycker inte i mig hela pizzan utan jag äter kanske halva, känner mig mätt och tar kanske två- trr godisbitar av efterföljande godis. Jag äter en rimlig mängd och slutar när jag blir mätt. Under dessa perioder lyckas jag alltid hålla vikten och gå ner lite. Men för mig är det så tydligt att det är ett missbruk, jag dövar min ångest med att trycka skitmat och är lycklig de sekunderna endorfinerna från socker når hjärnan. Jag hade samma beteende med alkohol när jag va yngre, men nu efter att jag varit gravid och fått barn så dricker jag i princip aldrig så det är borta. Jag vet att jag bär på upplevelser från min familj av att intr könna mig älskad och accepterad och att jag tar till hetsätning för det är de jag kan kontrollera. Hur har ni andra det? Är det vanligt med hetsätningsproblem? Skammen är givetvis total, jag köper och trycker i mig sen gömmer förpackningarna. 

Tänk såhär varje gång du känner att du kommer över äta socker. Du kommer bara bara må bra en liten stund av det. Men onyttigheterna skadar kroppen och påverkar vikten på längre sikt. Du vet säkert detta men se till att verkligen tänka på att det är en kemisk reaktion som ger den korta må bra reaktionen. Om man tänker så så kan det bli lättare att stå emot. Tänk, hur kommer jag må 20 minuter efter att jag överätit tex chokladen 
  • Anonym (Samma fast med rostbiff)

Jag har samma fast med protein, främst rostbiff. Jag vill egentligen inte äta kött men tänkte det är ok för jag är gravid men det är nästan 20 år sedan nu så jag kan inte skylla på det längre, att jag är gravid, nyss fått barn osv. 

Äter jag inte kött så kan jag gå upp mitt i natten och äta rostbiff (eller julskinka, pastrami, rökt lax, osv vid brist av rostbiff) mitt i natten. Jag äter med händerna direkt ur kylskåpet. Verkligen mölar i mig som jag vore en babian och sköljer ner med vatten. Kan inte lura mig själv heller med köttsubstitut.

Hade idén om nån slags näringsbrist varför jag har sådana cravings men det har jag inte. Jag hade järnbrist tidigare men det är inte ett problem nu (kanske för att jag trycker i mig 200gram skivad rostbiff mitt i natten).

• Sanna43
    Anonym (Samma fast med rostbiff) skrev 2023-06-09 07:02:56 följande:

Jag har samma fast med protein, främst rostbiff. Jag vill egentligen inte äta kött men tänkte det är ok för jag är gravid men det är nästan 20 år sedan nu så jag kan inte skylla på det längre, att jag är gravid, nyss fått barn osv. 

Äter jag inte kött så kan jag gå upp mitt i natten och äta rostbiff (eller julskinka, pastrami, rökt lax, osv vid brist av rostbiff) mitt i natten. Jag äter med händerna direkt ur kylskåpet. Verkligen mölar i mig som jag vore en babian och sköljer ner med vatten. Kan inte lura mig själv heller med köttsubstitut.

Hade idén om nån slags näringsbrist varför jag har sådana cravings men det har jag inte. Jag hade järnbrist tidigare men det är inte ett problem nu (kanske för att jag trycker i mig 200gram skivad rostbiff mitt i natten).

Låter ju som någon näringsbrist. Den maten du nämner är ju inte direkt god Så att man blir sugen?
  • Anonym (Samma fast med rostbiff)
    Sanna43 skrev 2023-06-09 07:31:58 följande:
    Låter ju som någon näringsbrist. Den maten du nämner är ju inte direkt god Så att man blir sugen?
    Rostbiff är det godaste jag vet iofs. 
Svar på tråden Hetsätning, hatar mig själv!