• RenLuft

Orolig över pappas drickande; Vad är egentligen normalt?

Anonym (Anonym) skrev 2023-06-07 22:59:59 följande:
    Orolig över pappas drickande; Vad är egentligen normalt?

Kan tillägga att jag själv är total nykterist och aldrig smakat en droppe alkohol i hela mitt liv, därav att jag inte heller har riktig koll på vad som är "normalt" bruk och inte.

Sedan pappa gick i pension för några år sedan har han börjat dricka mer, och jag börjar bli orolig över hans alkoholkonsumtion. Under min uppväxt kunde det bli ett par öl och någon flaska vin i veckan, vilket till och med jag som nykterist tycker verkar vara en ganska normal konsumtion. Nu på senare år har det tydligen eskalerat enligt mamma. Nu blir det ett par öl och något/några glas vin per dag, varje dag. Det låter för mycket i mina öron. Är det verkligen normal konsumtion? Mamma är åtminstone allt mer kritisk till hans alkoholkonsumtion, men är precis som mig total nykterist och har därför inte heller någon bra uppfattning om vad som räknas som en normal konsumtion och inte. Innan någon i tråden skriker på att hon borde skilja sig: Hon är tyvärr fattigpensionär och det är svårt ekonomiskt, men hon har velat skiljas i decennier. I övrigt är det inte relevant för frågeställningen i övrigt.

Det är viktigt att komma ihåg att människor reagerar olika på alkohol och att vad som kan vara acceptabelt för en person kan vara problematiskt för en annan.

Med det sagt kan daglig konsumtion av ett par öl och några glas vin anses vara relativt hög och kan vara en indikation på att alkoholkonsumtionen har ökat för din pappa. Det kan vara värt att vara orolig och uppmärksamma situationen, särskilt om din mamma och du själv märker en förändring i hans beteende eller hälsa till följd av alkoholkonsumtionen.

Om du är bekymrad över din pappas hälsa och välbefinnande kan det vara en bra idé att ha en öppen och ärlig konversation med honom om dina farhågor. Du kan uttrycka din oro och förklara hur hans ökade alkoholkonsumtion påverkar dig och din mamma. Det kan också vara en bra idé att uppmuntra honom att söka stöd från en professionell, som en läkare eller en alkoholrådgivare, som kan ge mer specifik vägledning och stöd.

Slutligen, om du känner att din pappas alkoholkonsumtion är problematisk och påverkar hans hälsa eller relationer negativt, kan det vara klokt att överväga att söka hjälp från lokala stödgrupper eller organisationer som arbetar med alkoholrelaterade problem. Dessa organisationer kan ge råd, stöd och vägledning både för personer som dricker och för deras anhöriga.

Svar på tråden Orolig över pappas drickande; Vad är egentligen normalt?