• Anonym (Anonym)

Orolig över pappas drickande; Vad är egentligen normalt?

Kan tillägga att jag själv är total nykterist och aldrig smakat en droppe alkohol i hela mitt liv, därav att jag inte heller har riktig koll på vad som är "normalt" bruk och inte.

Sedan pappa gick i pension för några år sedan har han börjat dricka mer, och jag börjar bli orolig över hans alkoholkonsumtion. Under min uppväxt kunde det bli ett par öl och någon flaska vin i veckan, vilket till och med jag som nykterist tycker verkar vara en ganska normal konsumtion. Nu på senare år har det tydligen eskalerat enligt mamma. Nu blir det ett par öl och något/några glas vin per dag, varje dag. Det låter för mycket i mina öron. Är det verkligen normal konsumtion? Mamma är åtminstone allt mer kritisk till hans alkoholkonsumtion, men är precis som mig total nykterist och har därför inte heller någon bra uppfattning om vad som räknas som en normal konsumtion och inte. Innan någon i tråden skriker på att hon borde skilja sig: Hon är tyvärr fattigpensionär och det är svårt ekonomiskt, men hon har velat skiljas i decennier. I övrigt är det inte relevant för frågeställningen i övrigt.

• Svar på tråden Orolig över pappas drickande; Vad är egentligen normalt?
  • Anonym (B)

Daglig konsumtion är aldrig normal oavsett mängd.

• Anonym

Nej, det är inte normalt.
    Förlåt om jag är krass. Men om din mamma vill bli av med sin man så är detta ett effektivt sätt. 

• RenLuft
    Anonym (Anonym) skrev 2023-06-07 22:59:59 följande:
    Orolig över pappas drickande; Vad är egentligen normalt?

Kan tillägga att jag själv är total nykterist och aldrig smakat en droppe alkohol i hela mitt liv, därav att jag inte heller har riktig koll på vad som är "normalt" bruk och inte.

Sedan pappa gick i pension för några år sedan har han börjat dricka mer, och jag börjar bli orolig över hans alkoholkonsumtion. Under min uppväxt kunde det bli ett par öl och någon flaska vin i veckan, vilket till och med jag som nykterist tycker verkar vara en ganska normal konsumtion. Nu på senare år har det tydligen eskalerat enligt mamma. Nu blir det ett par öl och något/några glas vin per dag, varje dag. Det låter för mycket i mina öron. Är det verkligen normal konsumtion? Mamma är åtminstone allt mer kritisk till hans alkoholkonsumtion, men är precis som mig total nykterist och har därför inte heller någon bra uppfattning om vad som räknas som en normal konsumtion och inte. Innan någon i tråden skriker på att hon borde skilja sig: Hon är tyvärr fattigpensionär och det är svårt ekonomiskt, men hon har velat skiljas i decennier. I övrigt är det inte relevant för frågeställningen i övrigt.

Det är viktigt att komma ihåg att människor reagerar olika på alkohol och att vad som kan vara acceptabelt för en person kan vara problematiskt för en annan.

Med det sagt kan daglig konsumtion av ett par öl och några glas vin anses vara relativt hög och kan vara en indikation på att alkoholkonsumtionen har ökat för din pappa. Det kan vara värt att vara orolig och uppmärksamma situationen, särskilt om din mamma och du själv märker en förändring i hans beteende eller hälsa till följd av alkoholkonsumtionen.

Om du är bekymrad över din pappas hälsa och välbefinnande kan det vara en bra idé att ha en öppen och ärlig konversation med honom om dina farhågor. Du kan uttrycka din oro och förklara hur hans ökade alkoholkonsumtion påverkar dig och din mamma. Det kan också vara en bra idé att uppmuntra honom att söka stöd från en professionell, som en läkare eller en alkoholrådgivare, som kan ge mer specifik vägledning och stöd.

Slutligen, om du känner att din pappas alkoholkonsumtion är problematisk och påverkar hans hälsa eller relationer negativt, kan det vara klokt att överväga att söka hjälp från lokala stödgrupper eller organisationer som arbetar med alkoholrelaterade problem. Dessa organisationer kan ge råd, stöd och vägledning både för personer som dricker och för deras anhöriga.

• Anonym (Alkisdotter)

Nej det är inte normalt. 

• Anonym (Anonym)
    RenLuft skrev 2023-06-07 23:09:17 följande:
    Det är viktigt att komma ihåg att människor reagerar olika på alkohol och att vad som kan vara acceptabelt för en person kan vara problematiskt för en annan.

Med det sagt kan daglig konsumtion av ett par öl och några glas vin anses vara relativt hög och kan vara en indikation på att alkoholkonsumtionen har ökat för din pappa. Det kan vara värt att vara orolig och uppmärksamma situationen, särskilt om din mamma och du själv märker en förändring i hans beteende eller hälsa till följd av alkoholkonsumtionen.

Om du är bekymrad över din pappas hälsa och välbefinnande kan det vara en bra idé att ha en öppen och ärlig konversation med honom om dina farhågor. Du kan uttrycka din oro och förklara hur hans ökade alkoholkonsumtion påverkar dig och din mamma. Det kan också vara en bra idé att uppmuntra honom att söka stöd från en professionell, som en läkare eller en alkoholrådgivare, som kan ge mer specifik vägledning och stöd.

Slutligen, om du känner att din pappas alkoholkonsumtion är problematisk och påverkar hans hälsa eller relationer negativt, kan det vara klokt att överväga att söka hjälp från lokala stödgrupper eller organisationer som arbetar med alkoholrelaterade problem. Dessa organisationer kan ge råd, stöd och vägledning både för personer som dricker och för deras anhöriga.

Tack för mycket sakligt inlägg!
    Att diskutera pappas alkoholkonsumtion, oavsett hur mjukt och försiktigt en lagt fram det, har aldrig någonsin gått. Redan när jag som oförstående barn frågade varför han drack alkohol, eftersom mamma inte gjorde det, blev han sur. När mamma velat lyfta detta på senare år har det slutat med fullkomliga raseriutbrott av j-vligaste sort, som slutat med argumentet att hon inte har med saken att göra och enbart ska hålla käften, för att hon är nykterist. Så jag har inte riktigt känt mig bekväm med den typen av konversation...
    Samtidigt är pappa en storväxt karl, så rimligen borde han fysiskt kunna ha en lite högre normalkonsumtion än till exempel mig som är en liten nätt kvinna. Nu börjar dock till och med jag och mamma känna att detta inte är riktigt normalt längre...

• Anonym (B)

Så vad ska ni göra då? Eller din mamma rättare sagt, för du kan ju inte göra något åt detta.

• Anonym (Alkisdotter)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-06-07 23:20:38 följande:

När mamma velat lyfta detta på senare år har det slutat med fullkomliga raseriutbrott av j-vligaste sort, som slutat med argumentet att hon inte har med saken att göra och enbart ska hålla käften, för att hon är nykterist. 

Självklart blir han förbannad när hans drickande ifrågasätts. Alkisar gör så. Peppa din mamma att lämna honom, han måste själv ta tag  i sin situation. Hon har nog upplevt mycket skit du aldrig fått veta. 
    Både du och din mamma är medberoende och möjliggörare och behöver läsa på om det.

Du har helt rätt, det är inte normalt och detta har pågått i åratal. 
  • Anonym (.)

Låter som en högst onormalt hög konsumtion, ja. Det är antagligen inte mycket du kan göra åt det.

• Anonym (Kan_relatera)

Min morsa har börjat dricka ganska kopiöst sen hon gick i pension. Hon har i perioder innan druckit mycket, när hon varit arbetslös men även barnledig. Men när jag konfronterar henne med detta slår hon bara ifrån sig, trots att hon sluddrar och man hör att hon är full ibland när man ringer till henne.

"Ring mig när du är nykter istället" brukar jag säga, varpå hon hävdar att hon inte druckit, fast det hörs tydligt.

Tror att det är vanligt att en del, när de går i pension, saknar gemenskapen på sina arbetsplatser, känner en ökad ensamhet och därför tar till alkoholen.

Svar på tråden Orolig över pappas drickande; Vad är egentligen normalt?