Inlägg från: Anonym (Det ljuva 80-talet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Det ljuva 80-talet)

Förskolebarn gav mig fingret

Anonym (min) skrev 2023-06-08 10:52:10 följande:
    Jag lärde mig fingret redan i den åldern pga flera äldre syskon. Japp, tidigt 80-tal för min del.

Min son lärde sig de fina orden "Fuck you" av ett par lite äldre killar som bodde grannar. Han fattade inte vad de betydde, men märkte ju på reaktioner han fick att det blev kul att säga. Han är 18 år nu, så, ja detta var i mitten av 00-talet. 

Jag tycker att din reaktion var bra, men fattar ärligt inte vad du menar med uppmärksamhetssökande och trasigt. 
    På mitt dagis på 80-talet duggade svordomarna och de fula orden tätt. Fröknarna försökte komma tillrätta med det och hade förberett en särskild samling där alla barnen i ringen skulle säga en svordom som vi då skulle "slänga bort" och aldrig använda igen. Jag satt i slutet av ringen och när turen kom till mig, som vanligen var ett nästan tråkigt lydigt och snällt barn, så deklamerade jag att min mamma minsann hade sagt att det inte fanns några fula ord, bara fula sätt att använda dem på. Det förstörde stämningen lite kan man säga och mamma fick för ovanlighetens skull ovett vid hämtningen.
Svar på tråden Förskolebarn gav mig fingret