Inlägg från: OupaOupa |Visa alla inlägg
  • OupaOupa

Förskolebarn gav mig fingret

Lite smått chockad blev jag i morse när två små knattar på 3-4 år kom fram till mig på förskolegården och ropade titta och vevade upp sina respektive långfingrar. Som tidigare lärare är jag någorlunda härdad men att dessa småttingar ens fysiskt var kapabla till detta gjorde mig förvånad. 

Jag spelade dum och sa något i stil med att vilka fina långfingrar ni har, titta här, handen har även tumme, pekfinger...här avbryter de mig och säger att näää det här är coolt (och visade stolt upp långfingrarna igen) och sprang iväg.

Eftersom jag blev lite ställd så undrar jag hur ni skulle ha agerat i liknande situation? 

• Svar på tråden Förskolebarn gav mig fingret
  • OupaOupa

Jag är själv uppvuxen i ungefär samma tidsperiod och det fanns inte på kartan att vi höll på så, de riktigt stökiga ungarna började med det i 6-7-årsåldern. Inte heller har jag stött på detta som lärare (även en tid i förskolan), då började de mest utmanande runt 6 år. Vi har så klart olika erfarenheter vilket jag absolut förstår.

Det var inte så att jag blev hujedamig-chockad utan mer chockad att dessa små var så uppmärksamhetssökande. Kändes lite trasigt på något sätt. 

• OupaOupa
    Anonym skrev 2023-06-07 19:19:08 följande:

Jag var liten på 60-talet och då hade inte långfingersyndromet ännu haft premiär.

Du hanterade det bra måste jag säga. Själv hade jag haft lust att iaf knuffa omkull illbattingarna.

Ha ha, kanske en skön tanke men knappast till en fördel för mig. Då hade min son fått klara sig själv efter förskolan Oskyldig
Svar på tråden Förskolebarn gav mig fingret