• Anonym (Bekymdrad)

Mitt ex tar med dottern ut på uteservering varje dag och dricker öl!

Mitt ex har alltid varit den som gillar att gå ner på stan och ta en öl , eller fler.
    han blir ju inte full.

Dottern är 6år. Och visst får hon fika och glass mm. Men känns som att det är väldigt ofta. Innan vi gick i där har jag ju varit hemma med henne, men nu har ingen som har henne. Jättebra att hon hänger med sin papp, men överdriver jag om jag tycker det låter lite väl mycket att han måste ner och ta en öl varje dag i hennes sällskap? 

• Svar på tråden Mitt ex tar med dottern ut på uteservering varje dag och dricker öl!
  • EnAnonumius
    Tecum skrev 2023-06-05 19:15:22 följande:
    Vin är också skadligt, om det är en man som dricker det. Om det är en kvinna går det däremot bra, även med öl...
    Läsa vad TS faktiskt skriver är tydligen överkurs för dig?

Varför är det så viktigt för dig att skapa en patetisk könsgrej av detta?

TS skriver om en sak som hon behöver råd med och du skall sitta och, på TS vägnar, försöka få det att handla hur pissdåliga män är.

Notera att de ANDRA två som svarade i tråden som tycker ungefär lika som dig faktiskt använder ett könsNEUTRALKT ord som förälder.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (...)

TS, jag har ring till soc och rådgjort. Du behöver inte direkt säga att du vill göra en anmälan, säg att du ser detta och är oroad över dotterns sits, men inte vet hur du ska agera. Om då Soc säger att detta är en klockren situation för anmälan så kommer de förklara hur det går till. 

• Anonym (V)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-06-05 20:00:58 följande:

Man kan inte orosanmäla en förälder. 
    Med det sagt tycker jag att det är direkt olämpligt att dagligen dricka alkohol inför ett barn, även dagligt drickande även om barnet inte ser tycker jag är olämpligt. Oavsett miljö. 

Jo man kan visst orosanmäla vuxna
  • EnAnonumius
    Anonym (Bekymdrad) skrev 2023-06-05 18:06:15 följande:
    Mitt ex tar med dottern ut på uteservering varje dag och dricker öl!

Mitt ex har alltid varit den som gillar att gå ner på stan och ta en öl , eller fler.
    han blir ju inte full.

Dottern är 6år. Och visst får hon fika och glass mm. Men känns som att det är väldigt ofta. Innan vi gick i där har jag ju varit hemma med henne, men nu har ingen som har henne. Jättebra att hon hänger med sin papp, men överdriver jag om jag tycker det låter lite väl mycket att han måste ner och ta en öl varje dag i hennes sällskap

Varje dag? Nej det är inte okey. 
    Hade det hänt en gång så hade man kunnat förbise detta. Men nu händer det varje dag. Då skall man inte förbise detta..

Tycker du skall börja med att ta ett allvarligt snack med pappan och säga ifrån på skarpen. Att när han har dottern på sin vecka så får han faktiskt vänta med att "gå på stan för att slinka in på en krog och ta en (fler) öl". 

Skulle det inte hjälpa med att snacka med honom så får du dra en orosanmälan på han helt enkelt. Eller fixa fram en tid på familjerätten och snacka om hur ni skall ha umgänge i framtiden om han nu vill fortsätta prioriteter hans "gå p¨på stan för att slinka in på en krog..."

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Core

Svårt att säga om det kan vara ett problem eller ej. I sydeuropa gör man ju så utan konstigheter, en är ju lika med noll , men är det fler kan det vara ett problem

• Anonym (Hin håle)
    Nilsson98 skrev 2023-06-05 20:07:51 följande:
    Så klart man kan orosanmälan en förälder? Vilken korkad kommentar.
    Inte alls, en formell orosanmälan i detta typfallet görs mot barnet då man skulle kunna anta att barnet i sig far illa. 

En orosanmälan mot vuxen är i första hand ibte en formell orosanmälan utan man använder socialtjänsten som rådgörande instans för att se om man ska ta till andra medel. LPT osv. 
  • Anonym (gg)
    Core skrev 2023-06-06 10:25:31 följande:

Svårt att säga om det kan vara ett problem eller ej. I sydeuropa gör man ju så utan konstigheter, en är ju lika med noll , men är det fler kan det vara ett problem

Det beror lite på miljö också i mina ögon. En restaurang där man äter mat och dricker en öl till maten tycker jag inte är ett problem. En krog med överfulla männsikor, nej inte samma sak.
  • Anonym (gg)
    Core skrev 2023-06-06 10:25:31 följande:

Och inte bara i Sydeuropa, i stora delar av världen är inte det anmärkningsvärt. 
  • Anonym (Skillnad)
    Anonym (gg) skrev 2023-06-06 12:58:25 följande:
    Och inte bara i Sydeuropa, i stora delar av världen är inte det anmärkningsvärt. 
    Att hela familjer går ut och äter, och de vuxna dricker öl eller vin till maten, ja.

Att en vuxen tar med ett barn för att sitta och dricka med sina vuxna vänner, knappast.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Skillnad) skrev 2023-06-06 13:11:17 följande:
    Att hela familjer går ut och äter, och de vuxna dricker öl eller vin till maten, ja.

Att en vuxen tar med ett barn för att sitta och dricka med sina vuxna vänner, knappast.
    Var läste du det?

Jag tolkar det som att dottern får en glass eller annat gott, eventuellt middag? Medan han tar en öl eller två. Ser inget som helst fel. Dottern tycker troligen att det är jättekul och han blir aldrig påverkad enligt ts.
Svar på tråden Mitt ex tar med dottern ut på uteservering varje dag och dricker öl!