• Tecum

Mitt ex tar med dottern ut på uteservering varje dag och dricker öl!

Spucks skrev 2023-06-05 19:02:01 följande:

Ska man orosanmäla för att föräldern dricker öl? Gäller det även föräldrar som dricker ett glas vin till middagen, eller är bara öl skadlig för barn?

Vin är också skadligt, om det är en man som dricker det. Om det är en kvinna går det däremot bra, även med öl...
  • Tecum
    EnAnonumius skrev 2023-06-06 06:53:44 följande:
    Läsa vad TS faktiskt skriver är tydligen överkurs för dig?

Varför är det så viktigt för dig att skapa en patetisk könsgrej av detta?

TS skriver om en sak som hon behöver råd med och du skall sitta och, på TS vägnar, försöka få det att handla hur pissdåliga män är.

Notera att de ANDRA två som svarade i tråden som tycker ungefär lika som dig faktiskt använder ett könsNEUTRALKT ord som förälder.
    Okej, jag skojade till det lite, ber om ursäkt om jag trampade på någon feministisk tå.

Men apropå könsneutral, det låter på dig och andra att det vore okej att ta en öl/drink på uteserveringen om bägge föräldrarna är med? Som i #37? Att det finns en skillnad?

Jag tycker att det är olämpligt att göra det varje kväll, men att ta med dottern till en uteservering tidigt på kvällen några gånger i veckan ser jag inget problem med. Hon får ju glass och tycker säkert att det är kul, och pappan dricker sig inte berusad. Inget som TS skriver tyder på att han sitter med några suparkompisar heller utan att det är han och dottern.
  • Tecum
    Nilsson98 skrev 2023-06-06 19:09:56 följande:
    Du ser inget problem med det eftersom du spelar i samma liga som ts ex. Hoppas verkligen inte att du har barn för du har 0 konsekvenstänk.
    Upplys mig, vad är konsekvensen?

Och ditt svar tolkar jag som att det är okej att sitta där om bägge föräldrarna är med...
  • Tecum
    EnAnonumius skrev 2023-06-07 08:07:51 följande:
    Motivera hur du kan tolka in det i hans svar. Hur kan du tolka in att han skulle vara okey att sitta där om båda föräldrarna var med?
    Därför att flera har skrivit att de som föräldrar går ut och tar en drink/öl och har barn med men varken du eller någon annan har kommenterar det. Den som tiger samtycker. Däremot flyger du på mig med både personangrepp och invektiv. Min tolkning blir då att föräldrar är okej, pappor är inte okej. Om jag har fel så har jag, men ni behöver uttrycka er tydligare.

Sen ska du förklara varför du är så arg och hatisk, går till personangrepp och svär åt mig istället för att diskutera sakligt? Vilket debattklimat vill du ha här?
  • Tecum
    EnAnonumius skrev 2023-06-07 23:08:05 följande:
    Den som tiger samtycker? Enligt vem?
    Nej man måste inte alls samtycka bara för att man tiger.
    Tecum skrev 2023-06-07 17:22:36 följande:
    Sen ska du förklara varför du är så arg och hatisk, går till personangrepp och svär åt mig istället för att diskutera sakligt? Vilket debattklimat vill du ha här?

Jag har redan sagt att de andra två som kom med dum kommentar använde könsneutral ord förälder till dig redan. 

Och vilket debatt klimat ville du ha med detta inlägg, där du hävdar att du "skämtade" till det? Smaklöst i sammanhanget dessutom.

Citera dig och ditt "skämt":(Slut citat.)

Du förlöjligar ju TS och det hon ville ha hjälp med.
    Hon var bekymrad för sitt barn och du kommer med denna könspajkastnings kommentar kring hela problematiken.
    Vilket sätt var det till hjälp för TS? Hur sakligt var det på en skala att komma med ett "skämt" som bygger på "pajkastning" mellan kön?

När man påtalade dumheten med den kommentaren för dig (utan personpåhopp) var saklig om hur dum och omogen den kommentaren var.
     Så kom du med den dumma kommentaren om "trampa feministiska tår"..  Ja jag svor till där när jag svarade den kommentaren.

Dock så tycker ju jag att du skall fråga dig själv den frågan.
    Vad var det för debatt klimat du ville ha med det  köns pajkastningskämtet i denna tråd, där en mamma är orolig för barnet och vill ha ett råd? 
    Och varför försökte du dra in om feminism mitt upp i alltihopa för att man sa i från till dig?

Som sagt de andra två som kom med malplacerade kommentera var ialf vettiga nog att skriva det  "förälder". De försökte inte skapa en könsgrej av det hela som du gjorde.
    Okej, då har alltså könet betydelse, du ger mig rätt och det tackar jag för.

Syftet med mitt skämt var, tro det eller ej, att lugna TS och få henne att inte se det hela som en jätteallvarlig grej. Dottern mår inte dåligt och det är inte akut - än. Men TS måste hålla situationen under uppsikt, om drickande eskalerar måste hon agera.
    Om du vill läsa om när föräldrars supande verkligen går ut över barnen rekommenderar jag Mig älskar ingen av Åsa Linderborg och Svinalängorna av Susanna Alakoski. Sanna historier.

Den feministiska kopplingen var onödig men det var en reaktion på ditt i mitt tycke onödigt skarpa första inlägg. Jag är inte mer än människa jag heller.

Så en fråga som jag hoppas få ett vänligt svar på: Om föräldrar tar ett glas öl/vin hemma med någon vän när de har barnen där, är det lika illa som om de gör det på en uteservering?

En aspekt som ingen tagit upp här och som jag tycker kan vara ett skäl att avstå alkohol åtminstone när man är ensam med barn är att det kan hända något så man snabbt måste köra till t ex sjukhus, vilket inte går när man druckit. Jag förstår att de flesta här är stadsbor och då finns hela andra möjligheter med taxi, ambulans och kanske vänner nära. Så det har ingen direkt koppling till TS´ fråga. Men bor man på landet och det är miltals till liknande service är det absolut något att tänka på. Vi delade t ex aldrig en flaska vin på lördagskvällen så länge barnen bodde hemma. Någon skulle alltid vara nykter.
  • Tecum
    Anonym (Jill) skrev 2023-06-08 12:33:12 följande:

Och ni som skriver stt det skulle vara "annorlunda om man dricker hemma", jag tänker stt det är mycket värre om drickandet ballar ur när man är hemma. Då är ett stackars barn helt utelämnat till fulla vuxna, och våld och övergrepp eller andra gränsöverskridande beteenden kan ske utan något stöd från någon annan. Blir man full på stan med sitt barn finns en iakttagande omgivning som kan rycka in och man kan inte bete sig hur som helst mot barnet heller. Detta sa en vän till mig som växte upp med en alkoliserad pappa, att när han var full hemma var han alltid elak mot henne och övriga familjen, men när han var full om de var på restaurang eller fest så blev han tvungen att hålla sig i schack och betedde sig rentav överdrivet gulligt.

Mycket bra synpunkt, det var det jag ville ha fram. Det verkar som att ordet "uteservering" triggar folk och det är nog typiskt svenskt. Det är fulare att dricka ute än hemma...
    Också viktigt att tänka på att de som dricker ute har en iakttagande  omgivning som inte tolererar dåligt beteende, precis som du skriver. Hemma finns ingen insyn...
  • Tecum
    EnAnonumius skrev 2023-06-08 10:42:19 följande:
    Har aldrig hävdat att könet skulle ha betydelse i något av mina svar. Kommer aldrig att ha någon betydelse heller.
    Men om du vill fortsätta att hävda det, så anser jag att du citera, med inläggsnummer, där jag påstått det i klartext. att det har betydelse.Upp till bevis.
    Tecum skrev 2023-06-08 08:45:23 följande:
    Syftet med mitt skämt var, tro det eller ej, att lugna TS och få henne att inte se det hela som en jätteallvarlig grej. Dottern mår inte dåligt och det är inte akut - än. Men TS måste hålla situationen under uppsikt, om drickande eskalerar måste hon agera.
    Om du vill läsa om när föräldrars supande verkligen går ut över barnen rekommenderar jag Mig älskar ingen av Åsa Linderborg och Svinalängorna av Susanna Alakoski. Sanna historier.

Så du anser att löjliga köns pajkastarskämt på TS bekostnad skall lugna ned henne? Hur tänker du där?
    Så du kan inte lugna ned en person, utan att använda dig av smaklösa köns pajkastarskämt?

TS skriver ju i sin trådstart att han går på uteservering varje dag för att dricka öl.
    Sedan så framgår det inte någonstans i TS trådstart och/eller i TS övriga inlägg om antalet öl pappan dricker när han är på uteserveringen. Så det är bara dumt att spekulera så som du gör här.Nej självklart är du inte mer än en människa.
    Precis som att jag själv inte är mer än en människa. Så nu har vi avklarat detta.
    Jag regerade också på ditt smaklösa köns pajkastarskämt. Som faktiskt var direkt onödig att komma med i sammanhanget, och helt malplacerad oi sammanhanget med.
    Tycker även nu så var det rätt omoget att komma med det skämtet, med hänvisning av vad TrådStarten handlade om. Det står jag för att jag tycker.
    Tecum skrev 2023-06-08 08:45:23 följande:
    En aspekt som ingen tagit upp här och som jag tycker kan vara ett skäl att avstå alkohol åtminstone när man är ensam med barn är att det kan hända något så man snabbt måste köra till t ex sjukhus, vilket inte går när man druckit. Jag förstår att de flesta här är stadsbor och då finns hela andra möjligheter med taxi, ambulans och kanske vänner nära. Så det har ingen direkt koppling till TS´ fråga. Men bor man på landet och det är miltals till liknande service är det absolut något att tänka på. Vi delade t ex aldrig en flaska vin på lördagskvällen så länge barnen bodde hemma. Någon skulle alltid vara nykter.
    Här håller jag med dig. Att en förälder bör ju vara nykter om man bor så som du beskriver. Där är det ju jäkligt viktigt.

Fast det kan ju ändå vara värt för föräldrar som bor i stan att tänka på också, då det är alltid vettigt att vara spik nykter på sjukan om barnet måste in där. Med tanke på att sjukhusen i dag har orosanmälan plikt.
    Para ett tips så.
    Stämmer, du har aldrig skrivit det i klartext! Men mellan raderna står det, på så sätt att du ger dig på mig men inte alla andra (för det är ganska många) som tycker som jag, att det inte är så farligt om man tar en öl med dottern på uteservering.

Jag tar till mig det du säger om skämt, det är lätt att det blir fel i skrift och verkar värre/okänsligare än vad det är. Så nu är vi överens där också.

Svara gärna på frågan om drickande hemma kontra på uteservering? Jag tycker att Jill i #55 är klockren i frågan.
Svar på tråden Mitt ex tar med dottern ut på uteservering varje dag och dricker öl!