EnAnonumius skrev 2023-06-07 23:08:05 följande:
Den som tiger samtycker? Enligt vem?
Nej man måste inte alls samtycka bara för att man tiger.
Tecum skrev 2023-06-07 17:22:36 följande:
Sen ska du förklara varför du är så arg och hatisk, går till personangrepp och svär åt mig istället för att diskutera sakligt? Vilket debattklimat vill du ha här?
Jag har redan sagt att de andra två som kom med dum kommentar använde könsneutral ord förälder till dig redan.
Och vilket debatt klimat ville du ha med detta inlägg, där du hävdar att du "skämtade" till det? Smaklöst i sammanhanget dessutom.
Citera dig och ditt "skämt":(Slut citat.)
Du förlöjligar ju TS och det hon ville ha hjälp med.
Hon var bekymrad för sitt barn och du kommer med denna könspajkastnings kommentar kring hela problematiken.
Vilket sätt var det till hjälp för TS? Hur sakligt var det på en skala att komma med ett "skämt" som bygger på "pajkastning" mellan kön?
När man påtalade dumheten med den kommentaren för dig (utan personpåhopp) var saklig om hur dum och omogen den kommentaren var.
Så kom du med den dumma kommentaren om "trampa feministiska tår".. Ja jag svor till där när jag svarade den kommentaren.
Dock så tycker ju jag att du skall fråga dig själv den frågan.
Vad var det för debatt klimat du ville ha med det köns pajkastningskämtet i denna tråd, där en mamma är orolig för barnet och vill ha ett råd?
Och varför försökte du dra in om feminism mitt upp i alltihopa för att man sa i från till dig?
Som sagt de andra två som kom med malplacerade kommentera var ialf vettiga nog att skriva det "förälder". De försökte inte skapa en könsgrej av det hela som du gjorde.Okej, då har alltså könet betydelse, du ger mig rätt och det tackar jag för.
Syftet med mitt skämt var, tro det eller ej, att lugna TS och få henne att inte se det hela som en jätteallvarlig grej. Dottern mår inte dåligt och det är inte akut - än. Men TS måste hålla situationen under uppsikt, om drickande eskalerar måste hon agera.
Om du vill läsa om när föräldrars supande verkligen går ut över barnen rekommenderar jag Mig älskar ingen av Åsa Linderborg och Svinalängorna av Susanna Alakoski. Sanna historier.
Den feministiska kopplingen var onödig men det var en reaktion på ditt i mitt tycke onödigt skarpa första inlägg. Jag är inte mer än människa jag heller.
Så en fråga som jag hoppas få ett vänligt svar på: Om föräldrar tar ett glas öl/vin hemma med någon vän när de har barnen där, är det lika illa som om de gör det på en uteservering?
En aspekt som ingen tagit upp här och som jag tycker kan vara ett skäl att avstå alkohol åtminstone när man är ensam med barn är att det kan hända något så man snabbt måste köra till t ex sjukhus, vilket inte går när man druckit. Jag förstår att de flesta här är stadsbor och då finns hela andra möjligheter med taxi, ambulans och kanske vänner nära. Så det har ingen direkt koppling till TS´ fråga. Men bor man på landet och det är miltals till liknande service är det absolut något att tänka på. Vi delade t ex aldrig en flaska vin på lördagskvällen så länge barnen bodde hemma. Någon skulle alltid vara nykter.